حجتالاسلام جلیل جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور استان در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، اظهار کرد: حقیقت خودی و غیرخودی همزاد جامعه انسانی است؛ زیرا انسان همواره دارای اعتقادهایی است که با برخی از عقاید اصولی دیگران در تضاد کامل قرار میگیرد. تقسیم بندی افراد به خودی و غیرخودی در مسائل مهم حیات اعتقادی، اجتماعی و سیاسی امری ضروری و غیرقابل انکارخواهد بود.
ملاک قرآن برای خودی و غیرخودی
وی از ملاک قرآن برای خودی و غیرخودی گفت و افزود: ملاک قرآن برای خودی و غیرخودی تفکیک بین محسن و گنهکار است.
وی با استناد به آیه 72 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ما هود و کسانی را که با او بودند، به واسطه رحمت خویش نجات دادیم و آنان را که آیات ما را انکار کردند و ایمان نداشتند به هلاکت رسانیدیم.
حجتالاسلام جلیلی ادامه داد: کسی که در ردیف اطاعت و بندگی خداوند قرار دارد «خودی» تلقی میشود و کسی که در مسیر تخلف و نعدی از حدو الهی است از میزان فاصله گرفته و آن را «غیرخودی» می دانند.
امام جمعه سردرود، خودی بودن را یک فرهنگ دانست و اظهار کرد: خودی بودن، یک فرهنگ است؛ در این فرهنگ، به کسی خودی گفته میشود که لااقل التزام عملی به مبانی خودی بودن داشته باشد. بر اساس جامعه ما، خودی کسی است که عملاً به قوانین اسلام اصیل، ولایت رهبری، مبارزه با دشمنان پایبند بوده و در راستای اهداف کشور و مردم گام بردارد.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، یادآور شد: اگر انسان در یک فکر و اندیشه باشد، در یک زمره و خانواده قرار گرفته و خودی محسوب می شوند و اگر خارج از این محدوده باشد غیرخودی است.
نقش اعتقاد به مبانی دینی در تفکیک خودی و غیرخودی
وی افزود: کسانی که از دل و جان عاشق اجرای احکام اسلام و تشیّع و حاکمیت ولایت فقیه هستند «خودی» و کسانی که با هر نقاب و چهرهای، مخالف این مسیرند «غیر خودی» نامیده میشوند. در صدر اسلام نیز کم نبودند افراد و جریانهایی که در جهان اسلام و با نام و نان اسلام میزیستند؛ ولی دل در گروِ سیاست خود و حمایت از غیرخودی داشتند و سنگ راه پیامبر (ص) و امام علی(ع) میشدند.
حجتالاسلام جلیلی از نقش اعتقاد به مبانی دینی در تفکیک خودی و غیرخودی تاکید کرد: باتوجه به مبانی دینی ما خودی چه بسا در داخل خانواده و در داخل کشور باشد اگر با انذیشه های دینی ما سازگاری داشته باشد خودی می دانیم و در غیر اینصورت غیرخودی است.
انتهای پیام