صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۳۴۹۸۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۸
غلامرضا کریمی:

گروه سیاسی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در خصوص اظهارات ترامپ مبنی بر آمادگی برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران گفت: ترامپ از یک طرف تمام قواعد بین‌المللی را زیر پا گذاشته و همزمان تحریم‌های شدیدی را اعمال کرده و در ماه‌های آینده هم قرار است اعمال کند، لذا پیشنهاد وی صرفا یک شوی تبلیغاتی است که خود ترامپ بیشترین بهره‌برداری ممکن را از آن خواهد کرد و برای ایران اثر فوری و مشخصی ندارد.

غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در خصوص اظهارات متناقض ترامپ و پمپئو در خصوص مذاکره با ایران و تحلیل رفتار سیاستمداران آمریکا از این گونه رفتارها در عرصه بین‌المللی گفت: بیشتر کشورهای غربی عمدتا در پیگیری اهداف خود در حوزه سیاست خارجی، رفتار و رویکرد حیثیتی ندارند و به همین دلیل می‌توانند به سرعت تغییر موضع بدهند.

وی افزود: البته ویژگی‌های ترامپ با رؤسای جمهور قبلی آمریکا و سایر مقامات غربی متفاوت است و عملا وی در این مدت ریاست جمهوری نشان داده یک فرد حرفه‌ای در عرصه سیاست خارجی نیست. ترامپ در شرایط فعلی هر نوع مذاکره‌ مستقیم با جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک برگ برنده و فرصت بزرگ برای خودش تلقی می‌کند. چنانکه در موضوع کره‌ شمالی هم به همین نحو رفتار کرد و مهمترین موضوع در تعاملات و تخاصمات بین دو کشور ملاقات ترامپ و اون بود که اتفاق افتاد و آمریکا توانست بهره‌برداری تبلیغاتی لازم را از این اتفاق انجام دهد، اما هیچ اثر عملی فوری پس از آن رخ نداد که به عنوان نمونه منجر به خلع سلاح کره شمالی شود یا آمریکایی‌ها تحریم‌های کره شمالی را لغو کنند.

کریمی با بیان اینکه شرایط ایران کاملا با کره شمالی متفاوت است، گفت: ایران در یک رویه حقوقی و قانونی بین‌المللی در مذاکرات فشرده و طولانی با 1+5 به یک توافق رسید اما ترامپ این توافق و سند برجام را زیر پا گذاشت و از آن خارج شد و امروز با این حجم از فعالیت تبلیغی گسترده علیه ایران اعلام می‌کند که آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: این در حالی است که مذاکره صرف مذاکره برای ایران هیچ ثمری ندارد و حداقل پیش شرط ایران این است که شرایط برجام رعایت شود یا اینکه تحریم‌ها عملیاتی و اجرایی نشود. مثلا اگر ترامپ پیشنهاد می‌کرد مذاکره را ضمن تعویق فرآیند تحریم‌های بین‌المللی انجام می‌دهد آن وقت پیشنهادش قابل بررسی بود.

وی یادآور شد: اما او از یک طرف تمام قواعد بین‌المللی را زیر پا گذاشته و همزمان تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرده و در ماه‌های آینده هم قرار است اعمال کند، لذا پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط با این اوصاف یک شوی تبلیغاتی است که خود ترامپ بیشترین بهره‌برداری ممکن را از آن خواهد کرد و برای ایران اثر فوری و مشخصی ندارد. براین اساس در این شرایط منطقی است که ایران چنین پیشنهادی را نپذیرد.

کریمی درباره اهداف اقدامات پرسر و صدای ترامپ در عرصه بین‌المللی مانند ملاقات با رهبر کره شمالی، خروج از برجام، اتمام حجت با ناتو، خروج از پیمان آب و هوا و ... مطرح کردن چندین باره مذاکره با ایران گفت: ترامپ نشان داده که می‌خواهد مسئولیت‌هایی که دولت آمریکا باید در عرصه بین‌المللی داشته باشد و برای آن هزینه کند، انجام ندهد و به همین دلیل به راحتی تعهدات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و از مجامع و کنوانسیون‌های بین‌المللی خارج می‌شود. این رفتارها در عرصه سیاست خارجی، رفتاری تاجرمسلکانه است که تنها منافع آنی و فوری را مطمح نظر قرار می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی ابراز کرد: اما به طور کلی بخش عمده‌ای از رفتارها و اظهارات ترامپ معطوف به عرصه داخلی آمریکاست. در پایان سال میلادی قرار است انتخابات کنگره برگزار شود و این انتخابات برای تیم ترامپ و جمهوریخواهان بسیار مهم است و لذا بخشی از این سناریوهای تبلیغاتی و رفتارهای خاص ترامپ برای آن است که بتواند دست بالا را در صحنه افکار عمومی داخلی داشته باشد و از این طریق اکثریت را در کنگره آمریکا همچنان حفظ کند و گرنه تاکنون ترامپ نتوانسته خروجی مشهودی از اینگونه اقدامات و پیشنهادات ارائه دهد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام