صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۳۸۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین مختاری در سمینار امر به معروف و نهی از منکر بر تقویت گفتمان وحدت در جامعه اسلامی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بخش معارفی رسانه‌ها امروز بیست و سوم مردادماه، روز کم خبری خبری را پشت سر گذاشتند که در این بین خبر مربوط به سخنرانی حجت‌‌الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری؛ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سمینار بین‌المللی امر به معروف و نهی از منکر در بستر مردم سالاری دینی از اهمیت بیشتری برخوردار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هفت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «متأسفانه اندیشمندان اسلامی ضرورتی برای پرداختن به وعده‌های آخرالزمانی نمی‌بینند»، «ثبت‌نام راهپیمایی اربعین حسینی(ع) در سراسر اروپا آغاز شد»، «تقویت گفتمان وحدت در جامعه اسلامی یک امر ضروری است»، «بازدید حجت‌الاسلام «علیرضا پیروزمند» از باشگاه خبرنگاران پویا»، «نوسروده علیرضا شفیعی به مناسبت آغاز ماه ذی الحجّه»، «مذاکره با دشمن در دیدگاه تفسیری هاشمی رفسنجانی» و «نکاتی درباره مهریه در داستان ازدواج موسی(ع)» هستند.
خبر «تقویت گفتمان وحدت در جامعه اسلامی یک امر ضروری است» مربوط به سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری؛ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سمینار بین‌المللی امر به معروف و نهی از منکر در بستر مردم‌سالاری دینی است و در بخش‌هایی از آن آمده است: این فریضه در متون دینی ما به ویژه دستورات قرآنی وجود دارد و در احادیث معتبر بر آن تأکید شده است. اگر بخواهیم مردم‌سالاری دینیِ موفق در جامعه بروز و ظهور پیدا کند، باید نقش مردم را نسبت به ترویج امر به معروف و نهی از منکر در مسئولان در قالب‌های مختلفی که مردم می‌توانند در جامعه اسلامی حضور پیدا کنند، پررنگ کنیم.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «آیاتی از قرآن که برای ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) نازل شد»، «محبان قرآن و عترت در خیمه‌گاه گردهم می‌آیند» و «مناجات جدید‌ترین اثر گروه معراج رونمایی شد» هستند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار پنج خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «ویلایی که وقف هزینه‌های مسجد شد»، «اعزام ۴۰ کاروان نور به ۴۰ نقطه محروم استان تهران»، «سحر و جادو؛ واقعیتی که وجود دارد»، «اعلام عزای عمومی در شهرضا در پی درگذشت آیت الله محمدعلی اسماعیل‌پور قمشه‌ای» و «دستگاه‌ها مکلف به پرداخت حقوق موقوفات هستند» می‌باشد.
در بخش‌هایی از خبر «اعزام ۴۰ کاروان نور به ۴۰ نقطه محروم استان تهران» آمده است: کاروان‌های نور متشکل از یک قاری توانمند، یک حافظ کل قرآن کریم، مجری و گروه تواشیح، به ۴۰ نقطه محروم استان، با هماهنگی مساجد و موسسات فرهنگی قرآن و عترت(ع) با هدف برگزاری محافل انس با قرآن کریم برگزار می‌شود. این محافل در بازه زمانی ۲۲ مرداد تا پایان بهمن ماه سال جاری با مدیریت اجرائی مهدی سیفی، حافظ کل قرآن و مجری توانمند تلویزیون برگزار خواهد شد.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «هویت امت اسلامی در گرو وحدت است»، «80 هزار نفر زائر ایرانی عازم سرزمین وحی شدند» و «ادعای نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران، اشک تمساح است» هستند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار شش خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «دستگاه‌ها مکلف به پرداخت حقوق موقوفات هستند/ لزوم گسترش فرهنگ زیارت در مقابل هجمه‌های دشمن»، «سرداب و شبستان امامزاده روح‌الله(ع) افتتاح شد»، «پخش مراسم دعای عرفه از سرداب حرم حضرت ابوالفضل عباس (ع)»، «زندگی نامه شهیدحمزه پیغمبری»، «مهریه‌ای که برای کمک هزینه جهیزیه وقف شد/توصیه‌ واقفی از قشر متوسط جامعه به مردم» و «دو نعمتی که انسان ارزش آنها را نمی‌داند» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار هفت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «مشکلات اقتصادی گریبان مجله اطلاعات حکمت و معرفت را هم گرفت»، «از کسی که بنده خدا نیست، توقع خیر نداشته باشید/ چهار شخص معتمد»، «فقه هیچ‌گاه کامل نخواهد بود/ ضرورت توجه به تولید نظریه و نوآوری»، «نقد نظریۀ اسلامی در علوم اجتماعی»، «علوم انسانی و اجتماعی اسلامی در ابتدای راه و در حال پیشرفت است»، «ماهیت غیر از هویت است/ تفاوت هویت فرهنگی و هویت دینی» و «هستی متن مقدس منتشر شد» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «ماهیت غیر از هویت است/ تفاوت هویت فرهنگی و هویت دینی» که مربوط به سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در هفتمین جلسه از سلسله جلسات فلسفه فرهنگ است می‌خوانیم «من ‌بودگی» و «خودیت» به تعبیری رایج ولی غلط، یک مسئله است. «ماهیت» یک مسئله است. «ماهیت» غیر از «هویت» است. ماهیت چیستی است و هویت کیستی است. «جنسیت» غیر از هویت است. خیلی‌ها می‌گویند هویت جنسی، هویت جنسی غلط است. باید تکلیف معلوم شود که جنسیت از سنخ هویت است؟ از سنخ کیستی است؟ کما این که از سنخ چیستی هم نیست. جنسیت جنسیت است،‌ نه ماهیت است، نه هویت. بحث «شاکله» بحث مهمی است که قرآن مطرح می‌کند و باید تکلیف آن روشن شود که آیا شاکله، شخصیت است؟ شاکله هویت است یا یک مقوله دیگر است که قرآن مطرح می‌کند و تفاوت و شباهت این مقولات بحث می‌شود و در آخر سر هم یک جمع‌بندی «فرهنگ» و «هویت»‌ را بحث می‌کنیم.
در جستارگشایی، این بحث را طرح کردیم که هویت، مقوله چندگویه و چندلایه است. هم چند وجهی است، ذووجوه است و هم چند لایه است، و تودرتو است و به همین جهت، مسئله هویت، بحث از مقوله هویت در دانش‌های مختلف دارد مطرح می‌شود. چون هر دانشی اگر احیاناً تلقی درستی از هویت داشته باشند هر دانشی از یک زاویه به آن می‌پردازد. دانش‌هایی مثل روانشناسی، علوم تربیتی، سیاست،‌ تاریخ، مردم‌شناسی،‌ جامعه‌شناسی، فرهنگ‌پژوهی و تمدن‌پژوهی، این‌ها دانش‌هایی هستند که معمولاً به مقوله «هویت» می‌پردازند. البته بعضی از این‌ها به جهت این که بین هویت و مشابهات آن خلط می‌کنند از هویت در این دانش‌ها بحث می‌کنند ولی فی‌الجمله مسئله هویت و مقوله هویت، قابل طرح در این دانش‌ها هست.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت یک خبر با عنوان «برپایی نمایشگاه روز جهانی مسجد در حسینیه ارشاد» را منتشر کرده است.
میزان
«اعمال ویژه ماه ذی الحجه/راز و نیاز در آخرین ماه سال قمری» و «عرفه بهترین موقع برای خودشناسی است/شکستن توهم‌ها مهمترین نشانه دعای عرفه است» نیز عنوان دو خبری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام