صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۴۳۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸

گروه اجتماعی - نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر لزوم تقویت صادرات گل و گیاه محلات گفت: وزرات امور خارجه باید در بخش صادرات کمک کند. روزی ما تولید کننده گل و بذر گل گلایل بودیم اما متأسفانه امروز باید بذر آن را وارد کنیم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه محلات که عصر شنبه ۱۰ شهریورماه در سالن همایش‌ پژوهشکده گل و گیاه شهرستان محلات برگزار شد، اظهار کرد: در شهرستان محلات ظرفیت قابل اعتنایی در بخش گل و گیاه وجود دارد که چند دلیل دارد؛ خاک و آب و هوای مناسب محلات باعث شده گل شاخه بریده در محلات مرغوب‌تر باشد و دوام بیشتری داشته باشد. تنها دهکده و پژوهشکده گل و گیاه کشور در محلات قرار دارد. در بحث دانش کشاورزی تفاوت چندانی بین یک استاد دانشگاه و یک گل‌کار در بعضی بخش‌ها وجود ندارد.

روپوش سازه نمایشگاه باید از فرانسه یا چین وارد شود
وی با اشاره به سایت بین‌المللی نمایشگاه گل و گیاه گفت: مجوز‌های لازم اخذ و اکنون سازه اولیه آماده شده است. روپوش این سازه بایستی از فرانسه یا چین وارد شود. یکی از مواردی که ما در مجلس پیگیری کردیم طرح منطقه ویژه گل و گیاه است. این طرح در کمیسیون اقتصادی تصویب شده است. سه منطقه ویژه برای حوزه انتخابیه گرفتیم؛ منطقه ویژه سنگ و گل در محلات و منطقه ویژه عایق‌های رطوبتی در دلیجان.
حجت‌الاسلام سلیمی با اشاره به بومی بودن نمایشگاه تشریح کرد: در خیلی از شهرها، شهردارها به نمایشگاه کمک می‌کنند اما این کار در محلات به علت کمبود بودجه مقدور نیست بنابراین صفر تا صد نمایشگاه با هزینه خود گل‌کاران انجام می‌شود. موقعیت جغرافیایی منطقه، موقعیت خوبی است. محلات در مرکز قرار دارد و به تهران، اراک و قم نزدیک است.

لزوم تقویت صادرات
وی ضمن تأکید بر لزوم تقویت صادرات گفت: وزرات امور خارجه بایستی در بخش صادرات کمک کند. روزی ما تولید کننده گل و بذر گل گلایل بودیم اما امروز باید بذر آن را وارد کنیم. بنده اعلام آمادگی می‌کنم اگر طرحی در خصوص مسائل کشاورزی دارید با دو فوریت پیگیری کنم. گل و گیاه تحریم نمی‌شود و همیشه امکان صادرات آن وجود دارد. در بخش‌های مختلف کشاورزی به ویژه گل و گیاه روند رو به رشدی داشتیم. گل شاداب کننده است و ما بایستی فرهنگ نگهداری از گل را جا بیندازیم؛ رسانه‌ها و سیمای ملی باید به تحقق این مهم کمک کنند. صدا و سیما در این موضوع کم‌کاری می‌کند.

نظام صنفی؛ مشکل اصلی کشاورزان

به گزارش ایکنا، غلامعلی ابراهیمی رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور با بیان مشکلات گل‌کاران تشریح کرد: سال گذشته ۲۰ میلیون دلار گل و بید قرمز صادر کردیم. نظام صنفی قرار بود مشکل‌گشای کشاورز شود اما امروز خود به مشکل کشاورز تبدیل شده است. کشاورزان تشکل واقعی خود را ندارند. روزی ما با پروانه تعاونی گل و گیاه زندانی آزاد می‌کردیم اما نظام مهندسی و موازی‌کاری‌های انجام شده باعث ایجاد چالش‌هایی پیش‌روی تولید کنندگان شده است.

انسجامی که در کشور وجود داشت با موازی‌کاری از بین رفته است

وی افزود: اشخاصی که در نظام مهندسی مشغول به کار هستند آیا می‌توانند گلدان ۱۴ را از ۱۲ تشخیص دهند؟ برای تولید‌کننده‌ها مشکل است اشخاصی برای آن‌ها تصمیم‌گیری کنند که سر‌رشته‌ای از این حرفه ندارند. انسجامی که در کشور وجود داشت با موازی‌کاری از بین رفته است. در بحث صادرات و در بخش گل‌های شاخه‌بریده حرفی برای گفتن نداریم اما در بخش گیاهان فضای سبز و باغچه‌ای صادرات داریم و نیازمند حمایت هستیم.

زمان برگزاری نمایشگاه مناسب نبود

رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور با اشاره به موانع ایجاد شده از طرف نهاد‌های دولتی گفت: نهاده‌های تولید حداقل ۲ تا ۴ برابر شده و تولید کننده در فشار است. ۱۰ سال پیش یک گلدان گل ۱ دلار صادر می‌شد اما امروز قیمت صادرات آن به ۲۲ سنت رسیده است. نمایشگاه همیشه در اردیبهشت برگزار می‌شد اما به دستور فرماندار محبوب شهر، امسال در آستانه فصل پائیز برگزار کردیم و کیفیت نمایشگاه و شادابی گل‌ها آن‌طور که باید، نبود. هزینه‌های برق و گاز به تولید‌کنندگان فشار وارد کرده است لذا ما درخواست داریم یک یارانه‌ای از طرف دولت به خرید پنل‌های خورشیدی اختصاص یابد؛ این کار هم به نفع دولت است هم تولید‌کننده‌ها.

وی ادامه داد: نمایشگاه گل محلات تاکنون ۸۵ هزار نفر بازدید کننده داشته است که با توجه به برگزاری در این فصل و مصادف شدن با جشنواره گل کرج آمار خوبی است. بازدید‌کننده‌ها غالبا از شهرهای کویری بودند. نقل و انتقالات علمی بین تولید کنندگان اثر مثبتی در تولید دارد.

به گزارش ایکنا، حسن قمری فرماندار محلات نیز گفت: امسال قرار بود نمایشگاه برگزار نشود اما با تأکید بنده و با تأخیر این نمایشگاه برگزار شد. حوزه گل و گیاه یک مزیت برای شهرستان است. یکی از موضوعاتی که به عنوان نمونه در شهرستان انجام شد، استفاده از پساب فاضلاب است. با تخصیص ۳۰ لیتر از پساب فاضلاب و ساخت حوزچه‌های پلاستیکی با ظرفیت ۱.۵ میلیون متر مکعب قدمی مؤثر در توسعه گل و گیاه محلات برداشته شده است.

وی افزود: در چند سال اخیر ۱۵ هکتار از گلخانه به تکنولوژی هیدروپونیک تجهیز شدند. ۶ میلیارد تومان تسهیلات در غالب طرح اشتغال روستایی در حوزه گل و گیاه تصویب و پرداخت شد که موجب کسب رتبه اول اشتغال روستایی محلات در استان شده است. چندین زمین از دهکده گل به فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی واگذار شد. پوشش سازه‌های نمایشگاه بایستی وارد شود و ما با مشکل تأمبن ارز مواجه هستیم.

یادآور می‌شود؛ در پایان از عوامل اجرایی، مسئولین و گل‌کاران شرکت‌کننده در نمایشگاه تجلیل به عمل آمد.


انتهای پیام