صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۴۳۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
گودرزی عنوان کرد:

گروه جامعه ــ قائم مقام رئیس ستاد بازسازی عتبات با اشاره به مردمی بودن برگزاری مراسم اربعین گفت: متقاضیان ایجاد موکب در مراسم اربعین کاهش نیافته‌اند بنابراین خدمات نیز کاهش نخواهد یافت.

جمشید گودرزی قائم مقام رئیس ستاد بازسازی عتبات در امور اربعین در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که مشکلات مالی موجود در کشور چه تأثیری بر روند خدمت رسانی به زائران اربعین خواهدداشت؟ گفت: حرکت اربعین یک امر مردمی است و طبق روالی که طی چند سال اخیر داشته‌ایم موکب‌هایی که داوطلب خدمت رسانی به مردم هستند درخواست‌های خود را به ستاد بازسازی ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: این موکب‌ها مطابق درخواستی که داده‌اند خدماتی که توان ارائه آن را دارند با استفاده از منابع مردمی و جمع‌آوری کمک‌های عموم مردم تهیه و به زائران اربعین ارائه می‌کنند. ما نیز اقدامات لازم از نظر سازماندهی، ساماندهی، عبور مرزی و ... را مطابق با برنامه‌ریزی انجام می‌دهیم.

1000 موکب پروانه فعالیت گرفته‌اند 

قائم مقام رئیس ستاد بازسازی عتبات با تأکید بر اینکه امسال علی‌رغم مسائل اقتصادی مطرح کاهش درخواست برای احداث موکب نداشته‌ایم و متقاضیان کاهش پیدا نکرده‌اند بنابراین کاهش خدمات نخواهیم داشت، گفت: تاکنون برای فعالیت هزار موکب پروانه موکب صادر شده است و آنها خدمات خود را در اربعین ارائه خواهندکرد.

وی از ادامه روند دریافت و بررسی درخواست‌های موکب‌ها خبر داد و گفت: همچنان در حال دریافت و بررسی درخواست‌ها هستیم. سال گذشته هزار و 800 موکب فعالیت داشتند پیش بینی ما این است که تا زمان ایام اربعین به این تعداد موکب و حتی بیشتر خواهیم رسید. (بیش از 60 درصد این موکب‌ها در داخل ایران ارائه خدمات خواهندکرد)

گودرزی تصریح کرد: البته بهتر است متقاضیان هر چه زودتر درخواست پروانه فعالیت خود را به ستادهای بازسازی استان‌ها و سایت موکب داران اربعین ارائه دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که ایجاد موکب‌های مشترک بین موکب‌داران ایرانی و عراقی از سیاست‌های ستاد مرکزی اربعین بود، آیا این مسئله محقق شده است؟ گفت: برخی ظرفیت‌ها را مردم عراق دارند مثل زمین، ارتباطات محلی و ... که موکب‌داران ایرانی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند تا بتوانند خدمات بهتر و بیشتری انجام دهند، موکب داران ایرانی هم ظرفیت‌های خاص خود را دارند که در تجمیع با ظرفیت‌های موکب داران عراقی بهبود پیدا می‌کند. از سوی دیگر این تعامل فی‌مابین باعث الفت و برادری بیشتر بین دو ملت می‌شود که ما هم آن را توصیه می‌کنیم. سال گذشته تعدادی موکب مشترک بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها ایجاد شد که امسال نیز متقاضی برای تشکیل موکب‌های مشترک بیشتر شده است.

سال گذشته موکب‌داران ایرانی برای در اختیار گرفتن زمین‌های مسیر پیاده‌روی اربعین به رقابت با هم پرداخته و موجب شدند عراقی‌ها که قبلاً بهایی برای این زمین‌ها دریافت نمی‌کردند زمین‌های مسیر را با قیمت‌های بالا اجاره دهند، قائم مقام رئیس ستاد بازسازی عتبات در تحلیل تأثیر منفی رقابت بین موکب‌داران ایرانی، گفت: توصیه اکید ما این است که موکب‌داران ایرانی به دنبال اجاره زمین نباشند و رقابت بین خودشان ایجاد نکنند. هر کسی به اندازه توان خودش و قدرتی که برای ارائه خدمت دارد خدمات ارائه دهد. اینکه گفته شود این موکب ایرانی آن موکب عراقی، این غذا ایرانی آن غذا عراقی و ... است، کار انحرافی است و مسلماً مورد تأیید هیچ کس نیست.

وی در مورد همایشی که قرار بود با حضور موکب‌داران اربعین در تهران برگزار شود، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات مربوط به رفت و آمد موکب‌داران به تهران مقرر شد این نشست‌ به صورت استانی برگزار شود که این تصمیم مورد استقبال موکب‌داران هم قرار گفت و مقرر شد با حضور استانداران و مسئولان هر استان همایشی با هدف تعامل بیشتر موکب‌داران، مردم و مسئولان هر استان برگزار شود.

 انتهای پیام