صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۴۴۷۷۸
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
حسین شیخ‌الاسلام:

گروه سیاسی ــ مشاور وزیر امور خارجه برگزاری اجلاس تهران را مهر بطلانی بر توطئه‌های آمریکایی ـ سعودی ـ صهیونیستی خواند و اظهار کرد: این سه از ابتدا موضع علنی و رسمی در خصوص تغییر حکومت سوریه اتخاذ کردند اما امروز شاهد عملی شدن راه‌حل‌های مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه هستیم و در این میان مهم‌ترین دستاورد این اجلاس در عمل باید پایان جریان ادلب با کمترین هزینه و خونریزی باشد.

به گزارش ایکنا؛ اجلاس تهران با محوریت بحران سوریه روز گذشته با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار شد با صدور بیانیه‌ 12 بندی پایان رسید که در آن با تاکید بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد، احترام به این اصول را از سوی همگان ضروری دانستند.

همچنین در این بیانیه اعضا بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهه‌النصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند.

امروز راه‌حل‌های مورد تأکید ایران برای بحران سوریه در حال عملی شدن است

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت اجلاس تهران و نقش اساسی آن در حل نهایی بحران سوریه گفت: این اجلاس در واقع مهر بطلان بر توطئه‌های آمریکایی ـ سعودی ـ صهیونیستی بود. این سه طرف بودند که موضع علنی و رسمی گرفتند که حکومت سوریه باید تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: البته فرانسه، انگلیس و بیشتر کشورهای غربی و بعضی کشورهای عربی نیز چنین موضع‌گیری اتخاذ کردند. اما بعد از 7 سال جنایت علیه ملت سوریه خوشبختانه این توطئه‌ها شکست خورده و همان راه حلی که از ابتدا جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داد و بر آن پافشاری می‌کرد در حال عملی شدن است؛ آتش‌بس، رسیدگی به آسیب‌دیدگان این بحران‌ و جنایات، گفت‌وگوی سوری ـ سوری و نهایتا همه‌پرسی ملت سوریه در خصوص ناتیج این گفت‌وگوی ملی.

شیخ‌الاسلام اظهار کرد: امروز ایران به آن قدرتی رسیده است که در کنار روسیه و ترکیه، توطئه ساقط کردن حکومت سوریه توسط آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را خنثی کرده است و در ابتدا آتش‌بس قابل قبولی به اجرا گذاشته شد و گفت‌وگوی سوری ـ سوری هم در اجلاس سوچی اغاز شد و حال به مراحل پایانی این بحران رسیده‌ایم.

با قطع کمک‌های ترکیه، جبهه النصره نیز به زودی  نابود خواهد شد

مشاور وزیر امور خارجه عنوان کرد: امروز تنها غده چرکینی به نام «ادلب» مانده که همه گروه‌های تروریستی مسلح از جمله جبهه النصره آنجا هستند. در این شرایط مشاهده می‌کنیم ترکیه که زمانی حامی اصلی جبهه النصره بود امروز اعلام می‌کند این گروه، تروریست است و دیگر به این گروه اسلحه و امکانات نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه جبهه النصره اکنون بزرگترین گروه تروریستی است که در ادلب است حضور دارد، گفت: این اتفاق نشان می‌دهد که ادلب به لحاظ نظامی‌ به زودی از دست تروریست‌ها آزاد می‌شود زیرا تحت محاصره ارتش سوریه است و ترکیه هم به این گروه کمک نمی‌کند و لذا جبهه النصره دو راه بیشتر ندارد؛ بجنگد و نابود شود یا تسلیم شود.

پایان جریان ادلب با کمترین هزینه و خونریزی، مهمترین دستاورد اجلاس تهران در مقام اجرا

شیخ‌الاسلام در خصوص مهمترین دستاورد اجلاس تهران گفت: در اجلاس تهران بسیار حکیمانه برای جلوگیری از خونریزی از ادلب یا با خونریزی حداقلی، بر تحویل اسلحه از سوی گروه‌های مسلح و اعلام انحلال این گروه‌ها تأکید شد تا افراد این گروه‌ها، به صورت فردی و نه گروهی، جذب جامعه مدنی سوریه شوند و حکومت سوریه نیز با عفو عمومی به توقف خونریزی‌ها تسریع بخشد. در واقع مهمترین نتیجه اجلاس تهران در عمل باید این باشد که بدون خونریزی یا حداقل خونریزی جریان ادلب را به نتیجه برساند.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه اجلاس تهران به وضوح نشان داد این امریکاست که در بحران سوریه جایگاهی ندارد و ایران از محورهای اساسی حل این بحران است، گفت: امریکا اساسا در سوریه وجودی ندارد. آقای ترامپ حرف‌های بی‌پایه و اساسی می‌زند که بعضا هم خودش متوجه این حرف‌ها نیست.

مشاور وزیر امور خارجه یادآور شد: امریکایی‌ها مدتی بر روی کردهای سوریه سرمایه‌گذاری کردند اما همین کردها الان در حال مذاکره با دولت سوریه هستند که با هم به توافق برسند. امریکا دیگر کاملا در سوریه شکست خورده است و البته خود ترامپ هم اذعان داشت که حضور امریکا در این منطقه از اول اشتباه بود.

وی تأکید کرد: آنها به هر نحوی می‌خواهند  جلوی حضور ایران در منطقه را بگیرند. البته ایران به دنبال افزایش قدرت خود در سوریه نبود بلکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با انگیزه‌های انسانی، اسلامی و بشردوستانه به یاری مردم سوریه آمد و با همین انگیزه‌ باید سعی کرد که اجلاس تهران در مقام اجرا به حل قضیه ادلب با صرف هزینه کمتر و اینده‌ای روشن‌تر برای سوریه منجر شود.

شیخ‌الاسلام در پایان اظهار کرد: البته اجلاس تهران مسائل مهم دیگری را نیز به‌صورت جدی دنبال کرد که شاید مهمترین آن بررسی مسئله وضعیت آوارگان بود. همگی آوارگان باید بتوانند به سوریه برگردند. خوشبختانه حضور گروه‌های تروریستی به کمترین میزان خود رسیده و با نابودی جبهه النصره نیز امکان بازگشت امن آوارگان تسهیل می‌شود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام