صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۴۵۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰

کانون خبرنگاران نبأ ــ آئین سنتی «طشت‌گذاری» با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید علی‌نسب و مدیحه‌سرایی کمال جوادی، مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آئین سنتی طشت‌گذاری مسجد دانشگاه محقق اردبیلی، 19 شهریورماه با حضور جمع کثیری از اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید علی‌نسب، معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل در این مراسم با اشاره به حدیث معروف «إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وسَفینَةُ النَّجاةِ»، اظهار کرد: مصباح الهدی یکی از القاب حضرت سید‌الشهدا(ع) است چراکه ایشان چراغ هدایت هستند.
وی با برشمردن عوامل نفوذ دشمنان اسلام در زمان امام حسین(ع) تأکید کرد: در طول تاریخ صدر اسلام تبعیض، بی‌عدالتی، دروغ، بدعت نهادن، مسابقه ثروت و اشرافی‌گری از مهم‌ترین عوامل نفوذ دشمنان اسلام بوده است.
معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: کسی که پیرو حقیقی دین مبین اسلام است، باید در تمامی شرایط به یاد خدا بوده و بنده واقعی باشد و از او یاری جوید.
حجت‌الاسلام علی‌نسب با بیان اینکه ما مسلمانان گاهی به‌طوری دین را تحریف می‌کنیم در حالی که طبق روایات وقتی امام زمان(عج) ظهور کند، مطالب بیان شده توسط این امام همام برای ما جدید خواهد بود.
یادآور می‌شود، آئین سنتی «طشت‌گذاری» یا «طشت‌گردانی» از جمله مراسمی است که منسوب به شهر اردبیل است؛ در این آئین «طشت» نماد مشک سقای کربلا و «آب» نماد رود فرات است که به روی امام حسین(ع) و یارانش بسته شد.
این مراسم از سه روز مانده به محرم در مسجد جامع، مسجد اعظم و سپس در مساجد دیگر این شهر اجرا می‏‌شود. طشت‏‌ها را بالای سرها می‏‌گیرند و مسجد را دور می‏‌زنند، سپس در داخل آنها آب می‏‌ریزند. مردم دست به طشت و آب می‏‌زنند و نوعی بیعت با امام حسین‏(ع) و حمایت از حضرت عباس(ع) می‏‌کنند. آب طشت‌ها را مردم در شیشه‏‌هایی برای شفا و تبرک برمی‏‌دارند. این سنت از حادثه جوانمردانه آب دادن امام حسین(ع) به سپاه حر در 27 ذی‌الحجه گرفته شده، که آب مشک‌ها را در طشت‏‌ها ریختند و تمام لشکر حر و اسبان را سیراب کردند. این سنت سمبولیک تأسی از اقدام سالار شهیدان است که به این مراسم طشت‌گردانی هم می‌گویند.

بهزاد زارع
انتهای پیام