صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۵۰۵۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه‌ هنری:

گروه هنر ــ سیدمسعود شجاعی طباطبایی در بازدید از نمایشگاه «اهواز سرفراز» گفت: ملت ایران در چهل سال گذشته قربانی ترور بوده است؛ تروری که توسط کوردلان رقم خورده، اما هیچ‌گاه این اتفاقات خللی در عزم مردم نبوده است، حتی سبب تحکیم وحدت نیز شده است. نمایشگاه «اهواز سرفراز» اقدامی در جهت نشان دادن این امر است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین افتتاحیه نمایشگاه گروهی طراحی پوستر «اهواز سرفراز» با حضور جمعی از هنرمندان امروز 4 مهرماه، در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این جلسه، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در سخنانی اظهار کرد: چند روز پیش حادثه‌ای تروریستی در اهواز رخ داد که همه ملت ایران را اندوهگین کرد. این واقعه تروریستی که من از آن به عنوان عملی کور نام می‌برم، باعث شد ملت ایران به هم نزدیکتر شوند. در کلامی نوعی وحدت ملی به وجود آورد و عزم مردم را برای مقابله با هجمه‌های دشمن استوار کرد. در همین راستا، حوزه هنری به تناسب رسالتی که بر عهده دارد، وظیفه خود دید تا نمایشگاهی هنری برگزار کند تا گوشه‌ای از زشتی‌های ترور در آن تصویر شود.

وی افزود: این نمایشگاه به سرعت هر چه تمام‌تر برگزار می‌شود. این شتاب نیز از تعجیل و شتاب نشات نمی‌گیرد، بلکه اهمیتی که موضوع دارد، ما را بر آن داشت که طی سه روز چنین نمایشگاهی را برگزار کنیم. بر همین مبنا فراخوانی اعلام شد و 227 اثر از 180 هنرمند به دستمان رسید. ما از میان این کارها 80 پوستر را انتخاب کردیم تا در نمایشگاه (اهواز سرفراز) به نمایش در آید. این رویداد هنری به همت روایت فتح، خانه طراحان انقلاب، خانه طراحان انقلاب اسلامی همدان، نهضت مردمی پوسترهای انقلاب، مجمع طراحان گرافیک اسلامی آیه و جمعی از هنرمندان برگزار می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که بازدید از این نمایشگاه برای عموم رایگان بوده و مردم می‌توانند از 4 تا 14 مهرماه آثار را در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری مشاهده کنند.

شجاعی طباطبایی درباره اهداف برگزاری جشنواره چنین گفت: این رویداد ملت ایران را به هم نزدیکتر کرد. ما می‌خواستیم با زبان هنر این وحدت را نشان دهیم، همچنین چهره افرادی را که دم از حمایت از حقوق بشر را می‌زنند، به نوعی با کار هنری افشا کنیم. البته پر واضح است به دلیل سرعت خلق و ارسال آثار ممکن است آسیب‌هایی نیز در کارها مشاهده شود، اما فکر می‌کنم دستاوردهای چنین رویدادی برخی کاستی‌ها را خواهد پوشانید.

شجاعی طباطبایی با تاکید بر اینکه حوزه هنری همیشه حامی آثار انقلابی و دینی بوده، گفت: در فضای فعلی، هنر دینی و انقلابی نسبت به دیگر بخش‌های هنر مظلومتر است. برای همین مراکزی چون حوزه هنری موظف هستند با حمایت خود از آثار و هنرمندان ارزشی حامی و اشاعه دهنده کارهای مورد نظر باشند. مرکز هنرهای تجسمی حوزه به تناسب این هدف هر رویداد هنری را که در آن ارزش‌های انقلاب نهفته است، مد نظر قرار داده و در حد توان خود در دیده شدن آن می‌کوشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سیاستی اندیشیده شده تا نمایشگاه‌های حوزه هنری مخاطب بیشتری داشته باشد، گفت: هیچ گاه صرف برپایی یک رویداد هدف ما در هیچ اقدامات ما نبوده است بلکه بخش مهم دیگر دیده شدن آن اتفاق است. برای همین مطمئن باشید سیاست‌هایی اندیشیده‌ایم تا کارهای مربوطه بهتر دیده شود. برای مثال چاپ پوسترها در ابعاد بزرگ و قرار دادن بر روی بیلبوردهای شهری از جمله این اقدامات است.

در ادامه این گزارش رضا برجی، مستند ساز انقلاب و دفاع مقدس درباره نمایشگاه «اهواز سرفراز» گفت: وقتی می‌خواستم برای بازدید به نگارخانه بیایم، تصورم این بود که کارهای ضعیفی را خواهم دید، اما آثاری که هم اکنون می‌بینم مرا شگفت زده کرده، چون کیفیتی بسیار بالا دارا هستند. این خواسته به نظرم از آنجا نشات می‌گیرد که هنرمند ایران اسلامی نیز در چنین مواقعی غیرت انقلابی خود را نشان داده و بهترین اثر را خلق می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه برخی‌ها نمایشگاه‌های ارزشی را کارهای سفارشی می‌دانند را به هیچ وجه قبول ندارم، چون حمایتی که از کارهای انقلابی و دفاع مقدسی صورت می‌گیرد، بسیار کمتر از حمایت‌هایی است که از کارهای تجاری به عمل می‌آید. نکته دیگر اینکه آیا تصویرگری حادثه‌ای را که در آن کودکی چهار ساله شهید شده، اتفاقی سفارشی است؟ آیا اگر ما بخواهیم از مظلومیت ملت ایران که سال‌ها است قربانی ترور است، حرف بزنیم کاری سفارشی انجام داده‌ایم؟ جواب به این پرسش‌ها نشان می‌د‌هد برخی از ادعاها تا چه حد نادرست و مغرضانه است.

برجی درباره بازتاب چنین نمایشگاه‌هایی اظهار کرد: اینکه فکر کنیم به صرف برگزاری نمایشگا‌های هنری می‌توانید رسالت خود را تمام شده، بدانید اشتباه محض است، زیرا هنگامی می‌توان دم از موفقیت زد که جریان‌سازی داشته باشیم. برای رسیدن به این خواسته هم باید شرایط دیده شدن را برای عموم مردم فراهم کنیم.

این مستندساز ادامه داد: یکی از راهکارهایی که در این رابطه وجود دارد، مشارکت آموزش و پرورش است. اگر بتوانیم شرایطی فراهم آوریم که روزانه یک یا دو دبیرستان در تهران بیننده نمایشگاه‌های این چنینی باشد، می‌توانیم امید داشته باشیم در آینده به هدف‌های تعیین شده، دست یابیم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر هنر این سرزمین امروز توانسته در جهان برای خود اعتباری به دست بیاورد، به مدد انقلاب اسلامی بوده است. همچنین پیوند هنر با آموزه‌های اسلامی شرایطی به وجود آورده تا همه دنیا با نگاهی احترام‌آمیز به هنر ایرانی بنگرد، پس تا جایی که می‌توان باید حامی نمایشگا‌ه‌هایی چون «اهواز سرفراز» بود.  

انتهای پیام