صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۵۴۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
صباح زنگنه تشریح کرد:

گروه سیاسی ــ تحلیلگر مسائل جهان اسلام با بیان اینکه وحدت جهان اسلام بر محور حب امام حسین(ع) با توسعه مفاهیمی مانند وفاداری، صداقت، اخلاص، خدمت، اصلاح جامعه و همبستگی در راه اهداف والای انسانی امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: حتی با این نگاه به راهپیمایی اربعین می‌توان آن را به یک پدیده انسانی، فرامذهبی و فرادینی بدل کرد که همه انسان‌ها، ادیان، مذاهب و گرایش‌ها جایی برای خود در این حرکت عظیم پیدا کنند و به برقراری یک فضای جدید مبتنی بر صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز، عدالت‌طلبی و مبارزه با ظلم کمک کنند.

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل جهان اسلام، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت راهپیمایی اربعین به مثابه یک ابزار مؤثر دیپلماسی عمومی و قابلیت‌های فرامرزی و فرااسلامی این پدیده در عصر حاضر، گفت: مفاهیم بسیار بالنده و سازنده‌ای در زیارت اربعین است و اوج خاصی هم در آن وجود دارد. اجرای این مفاهیم در زندگی اجتماعی و فردی طبیعتاً منتج به تحول در رویه‌ها، روابط، آینده‌نگری‌ها، بینش‌ها و چشم‌اندازها خواهد شد.

حرکت به سمت وحدت جهان اسلام با توسعه مفاهیم والای عاشورا و اربعین حسینی

وی اضافه کرد: مهم آن است که این مفاهیم عمیق به درستی تبیین شود و مبانی فکری و تحولات فردی و اجتماعی بر پایه عشق به اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) شکل بگیرد. در عشق به امام حسین(ع) مفاهیمی مانند وفاداری، صداقت، اخلاص، خدمت، اصلاح جامعه و همبستگی در راه اهداف والای انسانی جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر بتوان این مفاهیم را توسعه داد، طبعاً می‌توان به وحدت جهان اسلام و هماهنگی و همبستگی بیشتر ملت ایران با ملت عراق و سایر ملت‌هایی که به این حرکت عظیم می‌پیوندند دست یافت.

زنگنه اظهار کرد: با وجود چنین نگاهی به راهپیمایی اربعین، این پدیده به یک پدیده انسانی، فرامذهبی و فرادینی بدل شده و همه انسان‌ها، ادیان، مذاهب و گرایش‌ها می‌توانند جایی برای خود در این حرکت عظیم پیدا کنند و به برقراری یک فضای جدید مبتنی بر صلح، همزیستی مسالمت‌امیز، عدالت‌طلبی و مبارزه با ظلم کمک کنند.

چرا دولت‌های سلطه‌گر با این حرکت انسانی گسترده مخالف‌اند

زنگنه درباره نگاه دشمنان جهان اسلام به این راهپیمایی عظیم و ضرورت فهم بیشتر در جهان اسلام از تأثیرات این حرکت گفت: به هر حال یک حرکت چندین میلیونی در یک فاصله زمانی معین بر محور عدالت‌طلبی، مساوات‌گرایی، اصلاح‌طلبی، ایجاد تغییرات مثبت، خدمت به همدیگر و بذل و بخشش به جای توقع دریافت چیزی می‌تواند برای همگان جذاب باشد و نه تنها در منطقه، بلکه در جهان می‌تواند تحول‌آفرین است و به همین دلیل آن‌هایی که نگران یک حرکت انسانی جدی گسترده هستند، که عموماً شامل دولت‌های استعمارگر، سلطه‌گر و قدرت‌طلب می‌شود، سعی می‌کنند این جریان را منحرف یا در آن اختلال ایجاد کنند یا اینکه آن را  به فروپاشی سوق دهند.

این کارشناس مسائل جهان اسلام بیان کرد: بر همین مبنا باید با آگاهی تمام نسبت به برنامه‌ها و تحرکات مخالفان جریان راهپیمایی اربعین اندیشید و از اینکه خودمان جزئی از عوامل تخریب این حرکت عظیم شویم ممانعت کرد.

تشکل‌های مردمی و ایفای دو نقش پیش‌برنده حرکت و جلوگیری از انحراف جریان راهپیمایی اربعین

زنگنه در خصوص نقش تشکل‌های مردمی برای آگاه‌سازی زائران نسبت به طرح‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان این راهپیمایی برای فعال کردن دوگانه‌های مصنوعی شیعه ـ سنی و عرب ـ عجم گفت: تشکل‌های مردمی در این زمینه نقش مهمی دارند و آن‌ها می‌توانند با ارزیابی و بررسی گذشته و تحولات رخ داده در منطقه به نتایج روشنی برسند و خودشان هم عامل پیش‌برنده این حرکت باشند و هم از انحراف یا ضایع شدن این حرکت جلوگیری کنند.

وی در پایان یادآور شد: در واقع بهترین عامل تقویت و صیانت راهپیمایی اربعین تشکل‌های مردمی هستند و دخالت دولت‌ها در این مسائل نمی‌تواند آثار مثبت تشکل‌های مردمی را داشته باشد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام