صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۵۹۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

کانون خبرنگاران نبأ ــ یادم است یک روز بعد از ظهر که زهرا‌سادات خواب بود، یک‌دفعه بیدار شد و سوره کوثر را خواند. باورم نمی‌شد، ذوق و هیجان عجیبی داشتم، به زهرا گفتم «زهرا جان دوباره بخوان» و زهرا دوباره خواند. آن موقع دو سال و دو ماه داشت و من به او قرآن یاد نداده بودم.

زهراسادات عقیلی، 9 ساله، ساکن اسلامشهر است که تاکنون موفق به حفظ 18 جزء از قرآن کریم شده؛ مادر این حافظ قرآن در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: زهراسادات، متولد 28 آذر 1389 و کلاس دوم دبستان است. خدا را شکر درسش خیلی خوب است. با توجه به اینکه قبلاً دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی را گذرانده و خواندن و نوشتن را بلد بود؛ در پیش‌دبستانی شرکت نکرد. دخترم را توانستم در مدرسه شاهد فاطمة‌الزهرا(س) اسلامشهر که شرایط سختی برای ورود دارد، ثبت‌ نام کنم.


وی در مورد ویژگی‌های ممتاز فرزندش، اظهار کرد: با آنکه سن کمی دارد اما به گناه نکردن و رعایت حلال و حرام توجه دارد. دلسوز است و قلب پاکی دارد و دوست دارد وقتی بزرگ شد، معلم قرآن شود و به دیگران قرآن آموزش دهد. این لطف خداوند بوده که این‌چنین فرزندی به ما عطا کرده و از لطف و کرم خداوند شاکر هستم.
حفظ قرآن از دو سالگی به برکت مال حلال
وی در مورد شروع به حفظ قرآن و تداوم این کار عنوان کرد: یادم است یک روز بعد از ظهر که زهرا‌سادات خواب بود، یک‌دفعه بیدار شد و سوره کوثر را خواند. وقتی شنیدم باورم نمی‌شد، ذوق و هیجان عجیبی داشتم، به زهرا گفتم «زهرا جان دوباره بخوان» و زهرا دوباره خواند. شب وقتی پدرش از سر کار برگشت، می‌دانستم باورش نمی‌شود ولی با خوشحالی برایش تعریف کردم و زهراسادات دوباره سوره کوثر را خواند؛ آن موقع دو سال و دو ماه داشت و من به او قرآن یاد نداده بودم.
عقیلی گفت: در ایام بارداری ختم قرآن داشتم و نوای آیات را با لوح فشرده‌ای از صوت عبدالباسط مکرراً گوش می‌‌دادم. از شنیدن آوای قرآن آرامش عجیبی پیدا می‌کردم و لذت می‌بردم. در حین کارهای روزمره‌ نیز صوت قرآن را گوش می‌دادم و به حلال و حرام هم توجه ویژه داشتم؛ در طول 9 ماه بارداری به تغذیه پاک و طاهر اهمیت می‌دادم و سعی می‌کردم در برنامه روزانه مناجات با خدا داشته و از گناه دوری کنم.
وی با بیان اینکه در دوران شیرخوارگی زهرا هم سعی می‌کردم همواره وضو داشته باشم، ادامه داد: همسرم برق‌کار بود و در آن مقطع زمانی برای کار به کربلا می‌رفت و هر دو ماه یکبار ایران می‌آمد؛ اغلب روزها تنها بودم. زهراسادات پنج، شش ماهه بود؛ که در طول روز و درحالی که خودم مشغول امور خانه‌داری بودم؛ برایش قرآن، داستان و شعر می‌خواندم. زهرا خیلی زود حرف زدن را شروع کرد؛ در واقع همه کارهایش زودتر از موقع بود. دو ساله بود که به او زبان انگلیسی، ریاضی و ... یاد دادم.
مادر این حافظ قرآن گفت: من علاقه زیادی به حفظ قرآن داشتم و این استعداد را در وجود دخترم دیدم و فهمیدم که او نیز می‌تواند و این موضوع باعث شد که من به او قرآن یاد دهم. ابتدا از جزء 30 شروع کردم و به او کلمه به کلمه یاد دادم و بعد شد آیه به آیه و سپس سوره کامل. 25 سوره کوتاه جزء 30 را حفظ کرده بود؛ دو سال و نیمه بود که او را برای آموزش تخصصی به جامعة‌القرآن بردم؛ او را به دلیل سن کم ثبت نام نمی‌کردند و می‌گفتند باید حداقل چهار ساله شود، اما من دلسرد نشدم و می‌دانستم که او با استعدادی که دارد، با بچه‌های دیگر فرق می‌کند. قرآن را در خانه به او یاد دادم. زهرا موفق شد جزء 30 را تنها از طریق گوش دادن صوت‌ اساتید حفظ کند.


وی ادامه داد: سه ساله که شد دوباره او را برای ثبت نام به جامعة‌القرآن ریحانة‌النبی(ص) در شهرک سالور اسلامشهر بردم؛ به خانم حیدری که مربی قرآن آنجا بود، گفتم از دخترم امتحان بگیرید، بلد است، خودش قرآن را دوست دارد و بعد از آزمونی که از زهراسادات گرفتند با توجه به سن کم دخترم هم خوشحال شدند و هم تعجب کردند. خانم حیدری طی سه هفته الفبای قرآن را به دخترم یاد داد و بعد هم آیه‌های اشاره‌ای را همراه معنی یاد گرفت. از آنجایی که این مرکز قرآنی فقط جزء 30 را آموزش می‌داد، من خودم در منزل، چهار جزء آخر را به دخترم آموزش دادم.
عقیلی عنوان کرد: پس از جابه‌جایی منزل‌مان، زهرا‌سادات از تیرماه 94 زیر نظر خانم مولایی که لازم است قدردان زحمات این معلم دلسوز و زحمت‌کش باشم، جزء 21 تا 24 را همراه با معنی یاد گرفت و تا الآن به لطف خدا حافظ 18 جزء قرآن است.
وی در مورد نقش و زحمات پدر در مسیر تعالی دخترش، گفت: ناگفته نماند که در این راه همسرم خیلی کمک حال‌مان بود، با صبر و روحیه‌ای خوب همراه ما بود؛ گاهی اوقات از زهراسادات قرآن می‌پرسید و با هم مباحثه می‌کردند که قدردان حمایت و پشتیبانی همسرم هستم.
مادر زهراسادات اظهار کرد: همسرم مداحی می‌کند و زهراسادات این هنر را از پدرش به ارث برده؛ از کودکی نیز آموزش‌هایی در این زمینه فرا گرفته است. در منزل ما همیشه نوای قرآن و مداحی به گوش می‌رسد و این با گوشت و خون زهراسادات عجین شده است.
وی در مورد تمهیداتش برای گرایش زهرا‌سادات به فراگیری قرآن کریم، بیان کرد: من و پدرش با جایزه دادن زهرا‌سادات را برای فراگیری قرآن تشویق می‌کردیم؛ من قرآن را در حین بازی به دخترم یاد می‌دادم، به‌عنوان مثال زمانی که او را پارک می‌بردم هنگام تاب بازی به او قرآن یاد می‌دادم.
نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود
عقیلی اظهار کرد: ناگفته پیداست که رسیدن به این درجه با سختی‌های زیادی همراه بوده است و به قول معروف «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود». زهراسادات در تابستان و زمستان، بارندگی، سرما و گرما با پای پیاده به کلاس قرآن می‌رفت که حدوداً دو ساعت در مسیر رفت و برگشت بود؛ صبح‌ها زود بیدار می‌شد و شب‌ها دیر می‌خوابید و خیلی در این راه زحمت کشید.
مقام‌های کسب شده در مسابقات


مادر زهرا‌سادات به حضور دخترش در رقابت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: شرکت در مسابقات انگیزه‌ای است تا زهراسادات خوب قرآن بخواند. یادم هست روزی در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر قرار بود مسابقه‌ای برگزار شود که ما تازه شب قبل از مسابقه اطلاع پیدا کردیم؛ زهرا‌سادات تنها با یک مرور نیم ساعته در مسابقه شرکت کرد که به لطف خدا رتبه اول در حفظ سه جزء را به‌دست آورد. همچنین زهراسادات در سال‌های گذشته حائز رتبه اول رشته حفظ جزء 30 مسابقات دارالقرآن شهرداری اسلامشهر، مقام اول در رشته حفظ سه جزء مسابقات ویژه دهه فجر، مقام اول در حفظ 10 جزء آخر مسابقات اوقاف و امور خیریه اسلامشهر و ... بوده است.
برکات حفظ قرآن
وی با اشاره به تأثیر و برکات قرآن در زندگی زهرا‌سادات، گفت: قرآن خیلی بر زندگی ما تأثیر داشته و باعث آرامش و نزدیکی ما به خدا و برکت زندگی‌مان شده است. با وجود سن کمی که دخترم دارد به برکت همین قرآن و با برنامه‌ریزی درست سبب شده که او هم به درس و سرگرمی و هم حفظ و فعالیت‌های قرآنی‌اش برسد و از آن لذت ببرد. 
مادر زهراسادات به نکته مهمی در پرورش فرزندش اشاره کرد و گفت: مال حلال در تربیت فرزند بسیار تأثیرگذار است؛ از همسر عزیزم سپاسگزارم که با زحمات زیاد و از راه حلال و کارگری نان‌آور خانه بوده و ما را در این راه بسیار حمایت کرده است.
وی یادآور شد: من برای اینکه بتوانم قرآن را به زهراسادات به‌خوبی آموزش دهم، زیاد مطالعه می‌کنم؛ مخصو‌صاً کتاب‌های آموزشی درباره تدریس قرآن به کودکان، خانواده‌های زیادی با دیدن زهراسادات به سمت حفظ قرآن جذب شده‌اند و من آن‌ها را به فراگیری قرآن تشویق و راهنمایی می‌کنم، چون مادرانی که زهراسادات را می‌بینند، دوست دارند فرزندان‌شان نیز این راه را ادامه دهند.
کامران پورعباس
انتهای پیام