وی با بیان اینکه این دعا علمی است، بیان کرد: این دعاست که میان سقیفه و غدیر فرق میگذارد؛ زیرا رسول، خلیفه خداست و امام، ولی رسولالله است؛ یعنی امام خلیفة الرسول است و نه منتخب و وکیلالرعایا، بنابراین این دعا برهان و دلیل فلسفی برای امامت است.
آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: نبوت، خلافت الله و امامت خلافت نبوت است و نه وکالت که مردم بخواهند رأی بدهند؛ بنابراین اگر کسی خدا را نشناخت مقام نبوت و امامت را هم نشناخته است، این دعا برای آن است که ما فرق امامت و وکالت را بفهمیم.
این مفسر قرآن با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ» تصریح کرد: این آیه فرموده است که جهاد تو با دو گروه است؛ جهاد با منافقان که دستکش اسلامی پوشیدهاند و باید با آنان جهاد فرهنگی، سیاسی و نظامی داشته باشی ولی با کفار حربی جهاد نظامی لازم است و مسلمین هم باید در برابر آنان غلیظ باشند.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه در روضهخوانی کربلا فقط عمر بن سعد و ابن زیاد را میبینیم ولی کمتر کسی فکر میکند که در اتاق فکر جنگ شام، کسی مثل سرجون یهودی چه میکرد؟ افزود: پشت پرده امروز استکبار هم صهیونیستها هستند.
این مفسر قرآن با بیان اینکه این آیه تأکید کرده که طرزی زندگی کنید که از شما بترسند، گفت: یعنی حتماً موشک داشته باشید و مرزهایتان را حفظ کنید؛ البته قصد حمله نداریم و به هیچ کشوری حمله نکردهایم ولی باید طرزی زندگی کنیم که حتماً دشمن و استکبار از ما بترسند.
آیتالله العظمی جوادی آملی با اشاره به مردانگی ایران در دفاع مقدس که مأخوذ از فرهنگ دینی است، بیان کرد: ایران به نحوی مردانگی به خرج داد که دیگران به آن نحو را نداشتند؛ فردوسی برای امروز لازم داریم که این مردانگی را به نظم درآورد.
وی اظهار کرد: مردانگی این بود که ما قطعنامه را قبول کردیم و جبهههای ایران خالی شد ولی در همان هنگام صدام و منافقان به کشور حمله مجدد کردند و بخشی از ایران را گرفتند ولی در نهایت ایران با عملیات مرصاد پیروز شد. چند سال بعد صدام به کویت حمله کرد و همه دنیا از ما خواستند که در برابر صدام بایستیم ولی ما گفتیم که قطعنامه را قبول داریم؛ لذا یک گلوله هم نزدیم و این مردانگی است که امروز سبب عزت ملت ایران است.
انتهای پیام