صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۶۵۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد:

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه با اشاره به نشانه‌ بودن آیات قرآن و آفرینش برای پی‌بردن به وجود خدا تاکید کرد: کسانی که کافر هستند، منکر نشانه بودن آفرینش می‌شوند.

به گزارش ایکنا،آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 28 آبان ماه در ادامه تفسیر خود در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی در قم با اشاره به آیه چهار سوره غافر گفت: خداوند در این آیه فرموده است که در نشانه‌های خداوند، جز کافران کسی مجادله نمی کند؛ یعنی هر کسی که در آیات و نشانه های الهی مجادله و تردید می‌کند، جزء کافران است که البته کفر دارای مراتبی است.

وی افزود: مقصود از مجادله این است که فرد نشانه بودن آسمان، وزش بادها و زمین و ... را مبنی بر وجود خدایی عالم و حکیم را منکر شوند و بگویند مثلا وزش بادها محصول اختلاف دما است و یا باران محصول قطرات آب و غبار است.

هادوی تهرانی بیان کرد: این در حالی است که انسان اگر عناد نداشته باشد با نگاه به آسمان و زمین و خلائق و موجودات به نشانه بودن آن ها پی می‌برد.

این استاد تفسیر همچنین در ادامه سوره مبارکه «ق» با اشاره به آیه 36 به بعد این سوره گفت: خداوند فرموده است که ما آسمان و زمین را در شش روز آفریدیم؛ در مورد خلقت در شش روز و تعبیر یوم، نظرات مختلفی وجود دارد، زیرا وقتی که هنوز آسمان و زمین و یوم و لیل و زمانی در کار نبوده این خلقت صورت گرفته است. البته برخی هم مراد از یوم را دوره و شش مرحله گرفته‌اند.

این استاد حوزه اظهار کرد: البته این مطلب برای فهم مخاطب آن روز و حتی مخاطب امروز هم دشوار است و این شش مرحله را نمی‌دانیم. البته ممکن است نظریات احتمالی در این زمینه از سوی علومی مانند نجوم و زمین‌شناسی و ... مطرح شود.

وی افزود: تاکید قرآن بر خلق آسمان و زمین برای مخاطب عام است، اما ذکر این مطلب که این خلقت در شش روز است، برای مخاطب خاص و عالم و اندیشمند به خصوص در آینده بوده است؛ زیرا کلمه به کلمه آیات الهی حساب شده و دقیق و حکیمانه است.

وی با اشاره به تعبیر «... ضربنا علی آذانهم» در سوره کهف افزود: یکی از متخصصان پزشکی تحقیقی در این مورد انجام داده و به این نتیجه رسیده که پنج نقطه در گوش وجود دارد که در صورت تحریک و زدن موجب خواب رفتن انسان می‌شوند و از قضا این مقاله و نظر مورد تائید بین‌المللی هم قرار گرفته است؛ به هر حال در قرآن موارد زیادی وجود دارد که مخاطب آن روز نمی‌فهمیده و امروز به برخی از آن‌ها پی برده‌اند.

انتهای پیام