صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۶۵۸۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
همزمان با آغاز هفته وحدت؛

گروه فناوری اطلاعات ــ نرم‌افزار «کتابخانه احادیث فریقین» دربردارنده مهم‌ترین منابع حدیثی شیعه و اهل سنت همزمان با هفته وحدت و به منظور تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد مسلمین تولید و عرضه شد.

به گزارش ایکنا؛ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، در جهت تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد مسلمین، همزمان با هفته وحدت نرم‌افزار «کتابخانه احادیث فریقین» را که دربردارنده مهم‌ترین منابع حدیثی شیعه و اهل سنت است تولید و عرضه کرد.
 
این مرکز برپایه فعالیت‌های حدیثی جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم و تلاش برای عرضه احادیث با استفاده از ابزار روز و کارآمد رایانه، تأسیس شده است و ازهمین‌رو، همواره تولید و ارتقای نرم‌افزار‌های حدیثی، از اولویت‌های اصلی این مرکز بوده و است.
 
پیش‌از این، نرم‌افزار‌های کتابخانه‌ای و دانشنامه‌ای مختلفی برگرفته از منابع فریقین توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) تولید و عرضه شده است که از آن جمله می‌توان به «جامع تفاسیر نور» و «مشکات» در تفسیر و علوم قرآن، «نورالسیره» و «دانشنامه نبوی» و «دانشنامه علوی» در تاریخ و سیره، «کتابخانه کلام اسلامی» و «درخت‌واره کلام» در علم کلام اسلامی، «عرفان»، «نور الحکمه» و «کتابخانه حکمت اسلامی» در فلسفه و عرفان و نرم‌افزار‌های متنوع دیگر در موضوعاتی همچون نجوم اسلامی، جغرافیای جهان اسلام، اخلاق اسلامی، طب، قواعد ادبیات عربی و... اشاره کرد.

در این میان، تولید نرم‌افزاری که دربردارنده احادیث فریقین باشد، بیش از همه رشته‌های علوم اسلامی ضرورت داشته و قابل توجه بوده است. از این‌رو، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) برای نخستین‌بار در جهت تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد مسلمین، نرم‌افزاری دربردارنده مهم‌ترین منابع حدیثی شیعه و اهل سنت، با عنوان کتابخانه احادیث فریقین را تولید و در اختیار حدیث پژوهان، عالمان و سایر محققان علوم اسلامی در جامعه علمی قرار داد.
 
هدف اصلی از تولید این نرم‌افزار، تسریع دسترسی و تسهیل پژوهش در منابع مهم حدیثی شیعه و اهل سنت در کنار یکدیگر است؛ به گونه‌ای که محققان هر یک از مذاهب اهل سنت و امامیه اسلامی بتوانند با بهره‌گیری از کارآمدترین و جدیدترین ابزار‌های رایانه‌ای به پژوهش‌های فقهی و اعتقادی بپردازند.

محتوای این نرم‌افزار هم شامل عرضه مجموعه‌ای کامل از مهم‌ترین مصادر اصیل و متقدم حدیثی شیعه و اهل سنت است که از ویژگی‌های ارزشمند این نرم‌افزار به حساب می‌آید. ۲۰ عنوان کتاب در ۱۳۷ جلد، شامل کتاب‌های «نهج البلاغه»، «صحیفه سجادیه»، «المحاسن»، «الکافی»، «من لایحضره الفقیه»، «التهذیب»، «الاستبصار»، «الخصال»، «معانی الأخبار»، «ثواب الأعمال و عقاب الأعمال»، «صحیح البخاری»، «صحیح مسلم»، «سنن النسائی»، «سنن الترمذی»، «سنن ابی داود»، «سنن ابن ماجه»، «موطأ مالک»، «سنن الدارمی»، «المجتبی من السنن» و «مسند احمد» محتوای این نرم افزار را تشکیل می‌دهند.

این برنامه با انتخاب بهترین چاپ‌های دارای تحقیق و فرمت‌گذاری تخصصی تمام متون، به‌گونه‌ای تلاش کرده است که به عنوان مرجعی جامع و قابل اطمینان، همه نیاز‌های حدیثی محققان علوم اسلامی، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان به مطالعات حدیثی را برطرف کند.

همچنین در راستای تلاش برای طراحی و عرضه کاربردی‌ترین ابزار‌های نوین پژوهشی در حوزه مطالعات حدیثی، ابزار کاربردی مشابه‌یاب در این نرم افزار ارائه شده است؛ به گونه‌ای که کاربران برنامه می‌توانند با انتخاب یک حدیث، سایر احادیث مشابه را در منابع دیگر همراه با ملاحظه و تنظیم درصد و میزان تشابه بیایند و نتایج یافت شده را با یکدیگر مقایسه کنند.

انتخاب زبان برنامه به دلخواه کاربر، شامل فارسی، عربی و انگلیسی، امکان تغییر اندازه صفحه نمایش در نمایشگر‌های مختلف، انتقال مطالب کتاب به word، امکان نمایش و مقایسه هم زمان دو کتاب دلخواه، امکان انجام جستجو‌های ساده و پیشرفته، ارائه واژه‌یاب پیشرفته و لغت نامه هوشمند دربردارنده بهترین کتب معناشناسی، حاشیه‌نویسی، یادداشت‌برداری و امثال آن از مهم‌ترین امکانات و ابزار‌هایی است که در این برنامه در اختیار کاربر قرار گرفته است.

انتهای پیام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن
|
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
آیا متن احادیث به فارسی ترجمه می شود ؟ چگونه؟