صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۶۸۵۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
فیروزآبادی تبیین کرد؛

گروه فناوری اطلاعات ــ دبیر شورای عالی فضای مجازی فعالیت مؤثر در فضای مجازی را اقدامی ملی و اجتماعی دانست که در نظام شبکه‌ای با بهره‌گیری از تکنولوژی برخوردار از مدل‌های مناسب اقتصادی شکل گرفته باشد و گفت: هریک از این موارد و خصیصه‌ها وجود نداشته باشد، فعالیت صورت گرفته را به اقدامی مقطعی و مسکنی تبدیل می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، امروز، 10 آذرماه، با حضور در اولین گردهمایی ملی فعالان فضای مجازی بسیج به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی سخنان خود را با تعریفی از فضای مجازی آغاز کرد و گفت: این فضا برآمده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی است که از مجموع فناوری‌های نوظهور عصر حاضر تشکیل شده و فراتر از خصلت اطلاعاتی و ارتباطی دارای ویژگی‌های اتصالی و یکپارچگی است به نحوی که تجزیه آن کار دشواری محسوب می‌شود.

فیروزآبادی با اشاره به این موضوع که فضای مجازی علاوه بر ارتباط دادن انسان‌ها به یکدیگر، اشیا را به نیز به هم  و حتی انسان را به اشیا مرتبط می‌کند، اظهار کرد: در این فضا با استفاده از فناوری هوشمند، اشیا نیز می‌توانند رفتاری انسان‌گونه  داشته باشند.

وی فضای مجازی را فضایی خدماتی در ابعاد متنوع و متکثر دانست و گفت: پیشترها انسان‌ها نیز یک هویت داشتند اما در فضای مجازی می‌توان ده‌ها هویت برای افراد خلق کرد. همچنین در فضای حقیقی روابط بر مبنای قدرت سخت شکل می‌گیرد، اما در فضای مجازی رابطه بر مبنای قدرت نرم است و تغییرات رفتار در این حیطه انجام می‌شود و از طریق اقناع قدرت نرم بروز پیدا می کند. آمریکایی‌ها در یک سندی که منتشر کرده‌اند، هر گونه حمله سایبری به زیرساخت‌های خودشان را معادل حمله نظامی قرار داده‌اند؛ این امرحاکی از نگرانی آنها نسبت به قدرت نامتقارن در فضا مجازی است.

فیروزآبادی با تأکید براین نکته که آمریکایی‌ها قدرت سخت را به قدرت نرم فضای مجازی تبدیل کرده‌اند، تصریح کرد: فضای مجازی را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های آن توسعه داد. یکی از این ویژگی‌ها توجه به مدل اقتصادی است که بر مبنای پلت‌فرم‌ها بروز پیدا می‌کند. تلگرام فقط در کشور ما حرف اول در حوزه پلت فرم می‌زند، اما در دنیا در رتبه 15 قرار دارد.

وی سکوهای پلت فرمی را شکل دهنده فضای مجازی دانست و با بیان این مطلب که این سکوها در حوزه سپهر رسانه‌ای،  اطلاعاتی و آموزشی در اختیار آمریکا است، گفت: باید مراقبت کنیم تا در حوزه کشاورزی و بهداشتی تسلطی در این زمینه از سوی دشمن ایجاد نشود.این پلت فرم‌ها منشأ درآمدزایی بالایی هستند که می‌توانند برای ملت‌ها هنجارسازی نیز بکنند. در واقع این ابزار کار، رقابت در فضای مجازی را به شدت سخت کرده است.

وی به عملکرد شبکه ملی اشاره و عنوان کرد: فعال کردن این شبکه به معنای جداسازی و داشتن شبکه منفرد از جهان نیست بلکه باید در این فضا مرزهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با قدرت ایجاد کنیم. این شبکه محیطی امن است که با مدیریت داخلی و محتواهای سالم و پلت‌های فرم‌هایی که پایه ملی دارند، به فعالیت می‌پردازد.

خطر حوزه فضای مجازی با خطر نظامی گره خورده است

وی خطر حوزه فضای مجازی را با خطر نظامی گره خورده دانست و اظهار کرد: روابط فضای مجازی از نوع قدرت، سلطه، تصرف بازار و فضا است و به دلیل ماهیتی که دارد باید اقدام ملی و اجتماعی در نظام شبکه‌ای با بهره‌گیری از تکنولوژی برخوردار از مدل‌های مناسب اقتصادی داشت. هریک از این موارد و خصیصه‌ها وجود نداشته باشد فعالیت صورت گرفته را به اقدامی مقطعی و مسکنی تبدیل می‌کند.  

وی با تأکید بر اینکه حوزه مأموریت های بسیج باید به شکل پلت فرم باشد و از ظرفیت هر قشر به روش شبکه‌ای بر روی پلت فرم‌های ملی استفاده کند، گفت:  بسیج همان جایی است که در دوران قدرت نرم باید فکر خلاق را در فضای مجازی رواج داده و در سپهر رسانه‌ای نیز ‌بحث تولید محتوا، رصد و ایجاد پلت فرم را دنبال کند. این جهان تک قطبی باید با همکاری‌های منطقه‌ای و حرکات مشترک شکسته شود.

انتهای پیام