صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۷۱۳۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
آیت‌الله جوادی آملی:

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با تقسیم انسان‌ها از منظر قرآن به چند دسته تاکید کرد: عده‌ای از انسان‌ها درنده‌خو هستند و کشتار یمن و امثال آن را راه می‌اندازند.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی امروز 19 آذر در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه اخلاق مربوط به گره زدن علم به جان است، گفت: اگر کسی معلوم خود را به جان پیوند زد، عاقل شده و غیر آن صورت مجنون هستند، بنابراین برخی در قیامت دیوانه محشور می‌شوند.

وی تاکید کرد: اینکه معصوم(ع) فرمود «کم من عالم قد قتله جهله و علمه معه لا ینفعه» یعنی ایمان و تصدیق در او نیست، ولی فرد عالم است.

این مفسر قرآن تصریح کرد: برای فرعون و آل فرعون از لحاظ علمی و عقل نظری هیچ تردیدی نبود که موسی حق است، ولی این علم را به جان و قلب و حکمت عملی گره نزدند، لذا ممکن است علم باشد و در عین حال کفر وانکار صد درصد هم باشد.

وی با تاکید بر اینکه انسان یا عالم و یا جاهل و یا دیوانه و یا متخلق است، گفت: دیوانگی بدتر از این نیست که انسان خوش را به سوختن ابدی بدهد؛ اینکه خدا رباخوار را دیوانه می‌داند، رمزش در این است.
وی افزود: کسانی که ربا می‌خورند، حرف خدا و پیامبر را زمین گذاشته و دنبال سود هستند؛ چنین افرادی عالم هستند و می‌دانند ربا حرام است، اما عاقل نیستند، چون به علمشان عمل نمی‌کنند و این جنون دنیوی ربا در قیامت ظهور می‌کند، نه اینکه خدا او را مجنون کرده باشد.

این مرجع تقلید اظهار کرد: کسانی که تولید و اشتغال و تولید کار برای جوانان را قبول دارند و انجام می‌دهند، باید بدانند تنها این کار، خیر برای دیگران نیست و برای خودشان هم کار می‌کنند و آخرتشان را می‎سازند.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: هر کار خیر درست است که نفعش به دیگری می‌رسد، ولی اصالتا مانند این است که انسان ریشه وجود خود را آبیاری کند و نفسش تثبیت شود، در این صورت اگر هر رشوه و پیشنهادی هم به او بدهند، خدا او را حفظ می‌کند.

این مفسر قرآن با دسته‌بندی قرآن به گروه‌های مختلف اظهار کرد: عده‌ای از انسان‌ها درنده‌خو هستند و کشتار یمن و امثال آن را راه می‌اندازند. این افراد کارشان درندگی است؛ عده‌ای نیز به جای آخرت و آخر دنبال آخور هستند که مثل آنان مثل حمار است و اگر یک بار کتاب هم بار آنان کنی، نمی‌فهمند بارشان چیست و تنها به فکر چریدن هستند و عده‌ای نیز دنبال سیاست‌بازی و مکر و حیله هستند که مثل آنان مثل شیطان است و برخی نیز از همه این‌ها گذشته و راه فرشته را می‌روند.

وی همچنین در مورد خلقت زن و مرد گفت: زن و مرد دو صنف از انسان و نه دو نوع هستند؛ ماده مشترکی دارند و صورتی روی این ماده ایجاد شده و بدن متفاوتی از آن درست شده است، بنابراین زن و مرد وظائف متفاوتی دارند، ولی در بالارفتن معنوی یکسان هستند.

وی با اشاره به تفاوت در مدیریت‌های اجرایی زنان و مردان بیان کرد: قرآن فرمود آسیه و مریم نه تنها نمونه خوب زنان هستند، بلکه نمونه انسان خوب در جامعه هستند، از این رو در نبوت و رسالت، جنس ملاک است، چون نبی و رسول رسالت اجرایی دارند، اما در معنویت و قرب به خدا این طور نیست. از این رو هرگز کسی به پای فاطمه(س) غیر از اهل بیت(ع) نمی‌رسد.

انتهای پیام