صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۷۲۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
سارا شریعتی:

سارا شریعتی گفت: شریعتی تندترین نقدها را بر عوام داشت اما نقد عوام به معنای نقد توده نیست.

به گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: این استاد دانشگاه طی سخنانی در سمپوزیوم نوشریعتی در دانشگاه اصفهان، گفت: شریعتی زمانی که حرف می‌زد مخاطب خود را میخکوب نگاه می‌داشت در حالی که در بحث‌های امروز بامفاهیمی روبرو می‌شویم که زود فراموش می‌کنیم.بحث‌های درون روشن‌فکری است و اگر ارجاع به دکتر شریعتی می‌دهیم به این دلیل است که الگوی شریعتی ما را مجهزتر می‌کند و امذامی تر است.

وی افزود: ایده جامعه مبهم و مناقشه آمیز است اما یک سوال مطرح می‌شود که بحث اجتماعیات در آثار شریعتی چیست؟ اولین تعریف آن است که این مفهوم یک تعریف سلبی است و آثار شریعتی بیشتر اسلامیات است اجتماعیات شریعتی شامل کل تاریخ و جامعه می‌شود یک نتیجه به دست می‌آید که ظاهرا شریعتی برای جامعه واقعی تخیل قائل است که در این جامعه دو جنگ وجود دارد اول نزاع طبقاتی و دوم نزاع مذهب علیه مذهب به این معنا که یک همبستگی را می‌توان میان مذهب وجامعه جست‌وجو کرد.

این استادجامعه‌شناسی خاطرنشان کرد: شریعتی بین جامعه و امت تفکیک قائل می‌شود ایشان تندترین نقدها را بر عوام دارد اما نقد عوام به معنای نقد توده نیست.

شریعتی تصریح کرد: رهبری جنبش‌های اجتماعی برعهد روشنفکران نیست و شریعتی با خود مختاری بخشیدن به جامعه تیپ جدیدی را برای ما فراهم می‌کند.

انتهای پیام