صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۷۶۱۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
آیت‌الله جوادی آملی:

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن و مرجع تقلید جهان تشیع با بیان اینکه علم، محدودیت ندارد و باید راه دلالی علم در حوزه بسته شود و طلاب تولیدکننده آثار مفید باشند، تصریح کرد: در همان روز‌های قبل از انقلاب به خدمت یکی از مراجع رفتم که بحار مجلسی در نزد او باز بود و باب تقیه را مطالعه می‌کرد، ولی امام(ره) فریاد دین می‌زد.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی جوادی آملی امروز، ششم دی، در مراسم رونمایی از «تحریرالاصول» تقریر ایشان بر دروس امام خمینی(ره) که در مؤسسه اسراء برگزار شد، گفت: این کتاب برای ۶۳ سال قبل است و مدت‌هاست برای چاپ آماده بود، ولی فکر می‌کردیم خیال ما را بگیرد و در بند آیت‌الله و آیت‌الله العظمی باشیم؛ لذا اجازه چاپ ندادیم، ولی الان که تصور می‌کنیم وقت رفتن است و چیزی برای گیرندگی نداریم اجازه نشر دادیم.

وی در تمجید از شخصیت امام خمینی(ره) افزود: امام(ره) داغ دین داشت و چون داغ دین داشت حرفش اثر داشت؛ حرف همان حرف‌های قبل بود، ولی امام(ره) دغدغه دین داشت؛ همان روز‌های قبل از انقلاب به خدمت یکی از مراجع رفتم که بحار مجلسی در نزد او باز بود و تقیه را مطالعه می‌کرد، ولی امام(ره) فریاد دین می‌زد.

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به فرق بین تکوین، اعتبار و تأکید امام بر تمایز میان این دو ادامه، داد: فلسفه که رئیس علوم است میان موجودات حقیقی و اعتباری تفاوت قائل شده است و امام(ره) برخلاف برخی مراجع گذشته به خوبی به این تمایز تصریح کرد.

وی با بیان اینکه عقل فرمانروا نیست و چراغ است و نه صراط، اظهار کرد: چون حساب شده حرف نزدیم گفتیم «کلما حکم به العقل حکم به الشرع»؛ مگر شرع و صراط مقابل دارد؛ عقل چراغ است البته این اشتباهات از دیر زمان بوده تا اینکه امام قیام کرد و بین اعتباریات و غیر آن فرق گذاشت.

این مفسر قرآن ادامه داد: اگر علم اصول وظیفه خود را انجام می‌داد و برخی اصولیون بزرگ ما به این مسئله توجه لازم را داشتند خسارت شهید جاوید را نمی‌دادیم که صحبت از بشود که امام علم به اعمالش دارد یا ندارد؛ اینکه اگر چیزی حقیقت شد محمول آن بخواهد ضرورت ذاتی داشته باشد الا و لابد باید موجودی تکوینی باشد.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) در گرفتن وحی از خدا، در نگهداری آن و انتقال به مردم دارای عصمت است، اظهار کرد: این اضلاع سه‌گانه را ۱۴ معصوم(ع) هم دارند، ولی آیا در باید و نباید هم باید معصومانه عمل کنند. امام حسین(ع) یقیناً می‌دانست در کربلا و مکه چه خبر است، ولی موظف بود مانند یک فرد عادی حکم کند.

این مرجع تقلید افزود: همان طور که صریحاً پیامبر(ص) فرمود که در محکمه با شاهد و مدرک حکم می‌کنم با اینکه می‌دانم حق با کیست و دروغگو، مجرم و شاهد دروغگو کیست. می‌بینم چه کسی آتش با خود می‌برد، ولی وظیفه من این نیست که براساس علم غیب و عصمت در این گونه امور عمل کنم، بنابراین هر کاشفی حجت نیست.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی اظهار کرد: اگر آخوند میان اعتبار و تکوین فرق می‌گذاشت و در طول دوران بعد، طلاب آن را می‌خواندند، دیگر کسانی مانند مرحوم صالحی نجف‌آبادی با شهید جاوید فتنه در حوزه ایجاد نمی‌کرد؛ ائمه(ع) اگر قرار بود همیشه با علم غیب کار کنند دیگر برای ما اسوه نبودند، لذا باید تأکید کرد که کاشفیت ذاتی قطع است و نه حجیت که اعتباری است.

وی با بیان اینکه به تعبیر کاشف‌الغظاء در روی زمین چیزی بالاتر از قرآن نیست، ولی قرآن حتماً هم از پیامبر و امام معصوم(ع) بالاتر نیست که این تعبیر درست است، بیان کرد: به حوزه ارادتمندم، ولی ما در حوزه دلال و محتکر داریم؛ برخی در حوزه دلال علم هستند و این کار فضیلت نیست، ولی برخی تولیدکننده علم هستند که ارزشمند است.



این مفسر قرآن تصریح کرد: الان حوزه ده‌ها هزار طلبه دارد، ولی آیا سه نفر مانند سیدمحسن حکمی، علامه طباطبایی و علامه امینی داریم که هر کدام آثاری را به تنهایی تولید کردند؟؛ علامه طباطبایی به تنهایی المیزان نوشت و علامه امینی نیز به تنهایی و همراه با نوآوری الغدیر را نگاشت؛ بنابراین دلالی و آشنا بودن به اقوال و آراء دیگران غیر از نوآوری است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تعابیر ادعیه در مورد ائمه(ع) زمانی شاید برای ما غلو بود، ولی امروز برای ما حل شده است، تصریح کرد: امام(ع) جانش را فدای قرآن می‌کند، ولی حقیقت او فداشدنی نیست، از این رو مقام قرآن و ائمه(ع) یکی است و براساس حدیث ثقلین از یکدیگر تفکیک نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه با دین نمی‌توان بازی کرد و کسی این کار را بکند خدا به حیات او خاتمه می‌دهد، اظهار کرد: راه دلالی علم را باید ببندیم، زیرا علم محدود نیست و مهر خاتمیت بر آن نزده‌اند و راه عالم شدن و نوآوری هم بسته نیست؛ امیدواریم این حوزه که به برکت امام(ره) و خون شهدا به این سرسبزی رسیده است تا رسیدن به صاحب اصلی خرم باقی بماند.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی همچنین با تسلیت ارتحال آیت‌الله شاهرودی گفت: روح آیت‌الله شاهرودی با روح اولیای الهی محشور شود.

انتهای پیام