صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۷۶۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز در بین خبرهای خود به استقبال روز 9 دی‌ماه رفتند و به فراخور رسانه خود روایتی از آن روز داشته‌اند.

به گزارش ایکنا، امروز شنبه هشتم دی‌ماه صفحات معارفی رسانه‌ها روایت‌هایی از روز نهم دی‌ماه سال 88 داشته‌اند. در کنار آن برخی دیگر از خبرگزاری‌ها از برگزاری مراسم بزرگداشت علی‌اکبر پرورش در شهر قم، درگذشت فرزند علامه صاحب‌الفصول، احداث بزرگ‌ترین شهرک علم و نوآوری و ... خبر داده‌اند. در ادامه نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته‌ایم.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس گزارش دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «محمدرضا امیدوار» را امروز هشتم دی‌ماه منتشر کرده است. بر اساس گزارش این خبرگزاری، شهید امیدوار در ۱۶ سالگی راهی جبهه شده است، او در وضیت‌نامه خود نوشته است: «مادر جان به خدا سوگند اگر مرا بکشند و خونم بر زمین ریخته شود، در هر قطره خون من نام مقدس خمینی را خواهید دید».
فارس همچنین از درگذشت «محمدمهدی صاحب‌الفصول» فرزند علامه صاحب‌الفصول خبر داده است. وی صبح امروز (شنبه هشتم دی ماه) به علت بیماری در بیمارستان امام خمینی(ره) به رحمت حق شتافت.
بر اساس یکی دیگر از خبرهای منتشر شده، در این خبرگزاری نشست خبری احداث شهرک علم و نوآوری عالم آل‌محمد(ص) با حضور «مهدی نژاد‌نوری»، معاون علمی آستان قدس رضوی در دفتر این آستان در تهران برگزار شد و در آن از آغاز احداث بزرگ‌ترین شهرک علم و نوآوری خبر داده شده است. در این خبر آمده است: «این شهرک در منطقه سیدی در جنوب شهر مشهد و در کنار بزرگراه نماز در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار قرار است احداث شود که در فاز نخست ۹۰ هکتار آن برای ساخت فضاهای مختلف استفاده خواهد شد. همچنین آئین کلنگ‌زنی شهرک علم و نوآوری روز سه‌شنبه ۱۱ دی ماه با حضور حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد».
خبرگزاری فارس امروز هشتم دی‌ماه درس خارج فقه آیت‌الله «محسن اراکی»، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی را پوشش خبری داده است. در بخشی از این خبر که با تیتر «نقش مردم در شکل‌گیری حکومت عدل / استبداد و دموکراسی غربی یک ریشه دارند» بر روی خروجی قرار گرفته آمده است: «الان خداوند می‌فرماید نماز واجب است، این وجوب از کجا می‌آید؟ از خدا می‌آید، اما چه کسی باید این کار را کند؟ نماز فعل من و شماست، اما آن کسی که می‌گوید: «باید» چه کسی است؟ تنها خدای متعال است و غیر از خداوند متعال کسی حق گفتن باید را ندارد. شما نمی‌توانید به من بگویید باید این کار را کنید و من هم نمی‌توانم به شما بگویم که باید این کار را کنی. من از خودم هیچ حق الزامی نسبت به شما ندارم و اراده من اعلی از اراده شما نیست».
«گرامیداشت یوم‌الله 9 دی در قاب شبکه قرآن»، «مجله‏ علوم دينی قم، مؤثرترين مجله‏ فلسفی صربستان شد» و «ترتیل صفحه 544 قرآن با صدای استاد پرهیزکار» از دیگر عناوین خبری خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز در بین خبرهای امروز خود از درگذشت فرزند علامه صاحب‌الفصول خبر داده و به همین مناسبت شرح ماجرای بازسازی و ترمیم قبور ائمه بقیع(ع) را از زبان «محمدمهدی حائری» که قبلاً در این خبرگزاری منتشر شده بود، را بازنشر داده است.
تسنیم به مناسبت 9 دی به روایتی از امام علی(ع) در مورد عدم پیروی از سرا فتنه پرداخته است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «در قضایای فتنه 88 مشاهده کردیم افراد هر اندازه حق و حقیقت و ارزش‌های والای انسانی را فدای جناح‌بندی‌های سیاسی می‌کردند، بیشتر غرق در فتنه می‌شدند تا جایی که در آخر از نظام فاصله گرفتند، اما کسانی که تابع حق بودند، به زودی با حقایق آشنا شدند و دریافتند هدف اصلی فتنه‌گران ضربه زدن به اصل اسلام و ارزش‌های حسینی است؛ لذا صف خود را از این فتنه‌گران جدا کردند. جالب است که امیرالمؤمنین(ع) به زیبایی این مسئله را در خطبه‌ای معروف به قاصعه اینطور بیان فرمودند؛ «ألا فَالحَذَرَ الحَذَرَ مِن طاعَةِ ساداتِکُم و کُبَرائکُم ... فإنّهُم قَواعِدُ أساسِ العَصَبیَّةِ و دَعائمُ أرکانِ الفِتنَةِوَ سُیُوفُ اعْتِزاءِ الْجاهِلِیَّةِ؛ آگاه باشید! زنهار، زنهار از پیروى سران و بزرگانتان ••• زیرا که آنان ستون‌هاى بنیاد عصبیت‌ و استوانه‌هاى ارکان فتنه و شمشیرهای نازش به شیوه زمان جاهلیت هستند». منظور حضرت دوری از آن دست بزرگانی است که عاملان اصلی فتنه هستند و به تعبیر ایشان در ادامه همین خطبه «با نعمت‌های خدا سر پیکار داشتند؛ وَ مُغالَبَةً لِآلائِهِ»».
از دیگر عناوین خبری امروز تسنیم می‌توان به «وصیت‌نامه 50 شهید غواص با نوای میثم مطیعی»، «مجمع جهانی صلح اسلامی فراخوان داد»، «نگاه شرقی سرچشمه معنویت و نجات دهنده انسان امروز است»، «پای درس شهید قرآن / برادرم عاشق قرآن بود»، «نو سروده مودب برای مردم مظلوم یمن» و «برآورده شدن رزوی یک کودک با جایزه ویژه مسجد + فیلم» اشاره کرد.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی در لاهور پاکستان خبر داده است. در حاشیه این مراسم نشستی با حضور هیأت ایرانی و رییس کل «جوامع‌النتظر» پاکستان و سرپرست وفاق‌المدارس شیعیان در پاکستان، «سید قاضی نیاز حسین نقوی»، معاون جوامع‌النتظر پاکستان و علامه افضل حیدری، رییس حوزه علمیه جامعه‌المنتظر لاهور برگزار و در آن در خصوص توسعه همکاری‌های فرهنگی و دینی گفت‌وگو شد.
این خبرگزاری همچنین از برگزاری کرسی‌های اسلام‌شناسی در آلمان خبر داده است. این کرسی توسط دفتر همکارِ‌های علمی بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی روز نهم دی‌ماه با حضور «مارکوس گرهولد» سردبیر مجله «islam indiologue» و استاد دانشگاه بوخوم و مونستر آلمان برگزار می‌شود.
ایسنا همچنین گفت‌وگوی کوتاهی از «جمال شورجه» کارگردان سریال «موسی(ع)» را منتشر کرده است. این کارگردان در گفت‌وگوی خود با «سیما فیلم» که ایسنا آن را بازنشر داده گفته است؛ «این مجموعه تلویزیونی در ۵۲ قسمت تولید می‌شود که متن اولیه آن توسط مرحوم فرج‌الله سلحشور به‌ طور کامل نوشته و در ادامه توسط حجت‌الاسلام سعید بهمن‌پور به‌طور کامل بازنویسی شد. این متن اکنون آماده ساخت است».
برگزاری پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم «علی‌اکبر پرورش» یکی دیگر از عناوین خبری خبرگزاری دانشجویان ایران است. این مراسم شب گذشته هفتم دی‌ماه در شهر قم و در دارالقرآن کریم علامه طباطبایی برگزار شده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی تا زمان تهیه این گزارش دو خبر را در صفحه معارف بارگذاری کرده است. در یکی از این خبرها از اهداء اسناد و کتاب‌های استاد شهید مرتضی مطهری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داده شده است. این تصمیم در دیدار خانواده شهید مرتضی مطهری با «اشرف بروجردی»، رئیس سازمان اسناد که صبح امروز صورت گرفته اتخاذ شده است.
ایرنا در خبر دیگری به جنجال فتوای یکی از علمای اهل سنت در عراق پرداخته است. بر اساس این خبر؛ فتوای یکی از علمای برجسته اهل سنت عراق پیرامون جشن‌های سال نو مسیحی موجب یک جنجال در این کشور شده تا جایی که برخی از این فتوا، به مثابه بازگشت آرام افکار داعشی به عراق یاد کرده‌اند. این شخص در فتوای خود گفته است؛ «جشن سال نو میلادی و تبریک و تهنیت گفتن به این مناسبت و مشارکت در این جشن‌ها برای مسلمانان جایز نیست».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر امروز با دو خبر از مراسم بزرگداشت «علی‌اکبر پرورش» به روزرسانی شده است. حجت‌الاسلام «احمد عابدی» در این مراسم در سخنانی با تأکید بر اینکه تفاسیری که پس از علامه نوشته شد، رشته‌های علوم قرآنی که در دانشگاه‌ها و حوزه تأسیس شد و همه کارهایی که در حال انجام است همه مدیون تفسیر المیزان علامه است، گفته است؛ «مرحوم پرورش پایه‌گذار کارهای قرآنی بسیاری بود و در مطرح کردن قرآن نیز تأثیرگذار بود؛ کسی که فکر گناه کند نمی‌تواند قرآن را بفهمد و آن چه به ذهنش می‌آید حقیقت کلام خدا نیست».
همچنین آیت‌الله «مرتضی مقتدایی»، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در مراسم فوق گفته است؛ «مرحوم پرورش به تمام معنا خدمتگزار و پناهگاه و ملجأ برای مردم بود و به رفع گرفتاری‌های آنان کمک می‌کرد».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان از اجرای طرح قرآنی «صراط» توسط دارالقرآن بسیج خبر داده است. «محمد ذوالفقاری» مدیر دارالقرآن بسیج کشور در گفت‌‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری گفته است؛ «طرح قرآنی صراط برگرفته از یک طرح جامع‌ای است که با رویکرد حفظ و مفاهیم قرآن کریم، مفاهیم و تفسیر نهج‌البلاغه و سیر در صحیفه سجادیه، تمام اقشار را دربرمی‌گیرد. حلقه صالحین و قرآن عترت طرح پنج ساله‌ای است که مربیان ما روی تک تک موضوعات آن در حال بررسی هستند».
این خبرگزاری همچنین فایل صوتی برنامه «مسیر بندگی» که گزیده‌ای از بیانات حجت‌الاسلام «مسعود عالی» است را بارگذاری کرده است. این فایل صوتی به ماجرای جالب مسلمان شدن یک یهودی پرداخته است.
باشگاه خبرنگاران در بین خبرهای امروز خود به زندگی‌نامه شهید «حجت محسنی انگنه» یکی از شهدای هشت سال دفاع مقدس پرداخته است و خبر دیگر خود را به حدیثی از پیامبر اکرم(ع) درباره نزدیک‌ترین مردم به مقام نبود اختصاص داده است.
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه در خبری از انتشار کتاب «تحلیل شبکه ابرپیوند» خبر داده است. این اثر توسط «حامد طالبیان»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش شده و از سوی انتشارات پژوهشگاه در قالب کتاب منتشر شده است.
میزان همچنین از به روی آنتن رفتن مجموعه «خارج از دید 2» از امشب هشتم دی‌ماه خبر داده و در متن خبر آورده است: «مستند خارج از دید ۲ عنوان مجموعه جدیدی است که مهدی نقویان آن را تولید کرده و از امشب بعد از خبر ۲۲ به مدت 10 شب روی آنتن شبکه سه خواهد رفت».
انتشار یادداشت «مصطفی دلشاد تهرانی»، استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است. در بخشی از این یادداشت که با عنوان «سرکشی انسان ناشی از بی‌نیاز‌اندیشی و خودبزرگ‌بینی اوست» منتشر شده آمده است: «ریشۀ اصلی مصیبت‌های آدمی این است که، چون خود را به سبب رسیدن به مال و مقام و موقعیت، بی نیاز دید، سر به طغیان بر می‌دارد و استعداد‌ها و انگیزه‌های رشد و کمال و تعالیِ خود و دیگران را نادیده می‌گیرد و یا خاموششان می‌کند و از منشأ و منتهای خود، غافل و از مسیر حق منحرف می‌شود. سرکشی انسان ناشی از بی نیازاندیشی و خودبزرگ بینی اوست. پس اگر وجدانش بیدار و چشمش باز شد و ناتوانی و نیازمندی خود را و بی پایگی و زوال پذیری آن چه را بدان می‌بالد و اتکا می‌نماید، ببیند، و عظمت و قدرت جهان و جهان آفرین را بشناسد، خوی سرکشی از سرش می‌رود و در برابر حق تسلیم می‌شود(پرتوی از قرآن، طالقانی، ج. ۴، ص. ۱۸۲)».
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین خبر داده است که انتشارات شهید کاظمی به‌مناسبت ایام الله دهه بصیرت و 9 دی، در قالب بسته بصیرتی، 9 کتاب با موضوعاتی همچون «انحراف از فطرت»، «یوم‌الله نهم دی‌ماه»، «فتنه سال 88»، «دشمن‌شناسی، نفوذ و بصیرت» را که از سوی این انتشارات به‌چاپ رسیده، معرفی و عرضه کرده است.
« کتاب تربیت عبادی کودکان در اسلام رونمایی شد»، « بهشتی: قرآن و احادیث ائمه(ع) مهم‌‌ترین منابع الهام‌بخش در ادبیات دینی است»، «مصادیق حق و باطل در نهج‌البلاغه چیست؟» و بصیرت از نگاه قرآن کتاب شد» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری کتاب ایران در روز هشتم دی‌ماه است.

انتهای پیام