صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۷۸۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
علی مطهری:

گروه حوزه‌های علمیه ــ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت درست از اصل ولایت فقیه بسیار مهم است زیرا ولایت فقیه هیچ منافاتی با آزادی و دموکراسی ندارد.

به گزارش ایکنا؛ علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز 13 دی ماه در همایش تقنین در دانشگاه مفید قم که به بررسی نقش مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی می‌پردازد گفت: می‌توانیم آیت الله رفسنجانی را موسس قانونگذاری در کشور بدانیم؛ در دوره ایشان قانون بیمه بیکاری، سازمان بازرسی کشور، صدا و سیما، عدالت اداری، پلیس قضائی، توزیع عادلانه آب، شوراهای اسلامی، موجر و مستاجر و ده‌ها قانون دیگر مصوب شد.

وی افزود: حضور ایشان در هر نهادی سنگینی و وزانت آن نهاد را افزایش می‌داد؛ در دوره‌ای که مجلس بود وزانت مجلس در میان نهادهای دیگر بیشتر بود و در دوره ریاست جمهوری و مجمع نیز این وزانت را شاهدیم و در واقع مصداق شرف المکان بالمکین بودند.

مطهری اظهار کرد: ساختاری که در قانون اساسی برای قانون‌گذاری پیش‌بینی شده، خوب است، ولی مهم اجرای خوب این ساختار است؛ در قانون اساسی، تنها نهاد قانون‌گذاری، مجلس است ولی در عمل، شوراهایی تاسیس شده که آن‌ها هم قانون‌گذاری می‌کنند و یا مجمع هم وارد روند قانونگذاری می‌شود که خلاف قانون اساسی است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد ولی بعضا قانون‌گذاری می‌کند؛ این شورا وجودش لازم است، اما قانون‌گذاری این نهاد در مخالفت با قانون اساسی است، زیرا این نهاد قوانینی می‌گذارد که پاسخش را باید مجلس بدهد.

مطهری با بیان اینکه قانون ستاره‌دار کردن دانشجویان از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است ادامه داد: قانون منع تحصیل و اشتغال بهائیان(غلط یا درست) نیز در زمره مصوبات این شوراست و مجلس در آن نقشی نداشته، ولی پاسخش را مجلس باید بدهد؛ یا شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده که اگر صرفا سیاست‌گذار باشد، خوب است اما گاهی قانون‌گذاری می‌کند که باید اصلاح شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اصل 112 قانون اساسی، وظائف مجمع تشخیص احصاء شده است ولی اخیرا بحث نظارت بر سیاست‌های کلی نظام مطرح است ادامه داد: اخیرا بحث نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئتی 15 نفره واگذار شده که مشکلاتی ایجاد می کند.

مطهری افزود: مجمع در مورد حسن نظارت بر سیاست‌های کلی می‌تواند نظراتش را در زمان بررسی طرح و لایحه به مجلس بفرستد و مغایرت را اعلام کند تا بحث شود ولی تصمیم‌گیران، نمایندگان مجلس هستند و مجمع نمی‌تواند قانونی را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه وقتی مجلس قانونی را تصویب کرد، مجمع در جایگاه شورای نگهبان دوم قرار گرفته است افزود: شورای نگهبان، اول، مطابقت با شرع و قانون اساسی را کنترل می‌کند و مجمع به عنوان شورای نگهبان دوم، مغایرت این قانون را با سیاست‌های کلی بررسی می‌کند یعنی علاوه بر تطبیق با شرع و قانون اساسی مورد سومی به نام سیاست‌های کلی هم درست شده است. مجمع در برخی موارد یک گام جلوتر رفته و خودش هم در موارد مورد نیاز به صلاح، آن را اصلاح می‌کند در حالی که مجمع حق دخالت و تصرف در مجمع را ندارد و آئین‌نامه داخلی مجمع برای مجلس الزام‌آور نیست.

مطهری با بیان اینکه تطبیق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی، مجلس را از حیز انتفاع ساقط می‌کند اظهار کرد: خیلی از سیاست‌های کلی خودش با همدیگر متناقض است و باید این مسئله در دوره مدیریت جدید مجمع، حل شود.

وی با اشاره به روابط میان مرحوم آیت الله رفسنجانی با شهید مطهری گفت: وی از بدو ورود به حوزه قم، با آیت‌الله مطهری آشنا می‌شود؛ بعد از انقلاب وقتی آیت الله رفسنجانی از زندان آزاد شد به ملاقات وی رفتیم؛ در آن زمان برخی علما کمک‌هایی به سازمان مجاهدین خلق می‌کردند؛ این مسئله سبب دغدغه و نگرانی آقای مطهری شده بود که نکند آقای رفسنجانی هم این کار را بکند، ولی وقتی مرحوم پدرم از این مسئله از آقای هاشمی سؤال کردند وی گفت که ما دنبال عدالت منهای خدا نیستیم و مرحوم مطهری بعد از این پاسخ فرمود که حالا خیالم راحت شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایشان نقشی اساسی در انقلاب داشت و به نظر بنده بعد از مطهری کسی را به این اندازه مورد اعتماد و نزدیک به امام سراغ نداریم؛ بعد از انقلاب هم در هر منصبی بود، موفق بودند؛ در این اواخر هم رفتار ایشان آموزنده بود؛ به گونه‌ای رفتار کرد که برداشت درست از ولایت فقیه را به نمایش گذاشت. ولایت فقیه این نیست که یک نفر فکر و اظهارنظر کند و بقیه عمل کنند؛ وی ضمن احترام برای مقام معظم رهبری و توجه به حفظ اساس این نهاد، نظر مخالف خود را هم اعلام می‌کرد.

مطهری تاکید کرد: برداشت درست از اصل ولایت فقیه بسیار مهم است زیرا ولایت فقیه هیچ منافاتی با آزادی و دموکراسی ندارد؛ عظمت ولایت فقیه به همین است که ضمن ابراز نظرات مختلف به صورت آزادانه، مردم نظر ولی فقیه را انتخاب می‌کنند و گرنه تفسیر نادرست از ولایت فقیه شأن آن را تقلیل می‌دهد.

انتهای پیام