صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۸۲۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

گروه فرهنگی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ اثر منقول این استان به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش ایکنا از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل امروز، ۲۹ دی‌ماه در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ اثر منقول این استان به ثبت ملی رسیده است و این آثار شامل صندوق چوبی مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، صندوق چوبی مقبره شاه اسماعیل صفوی، تاس مسی قلم‌زنی شده عصر صفوی، پیاله و سرپوش سفالی، شمعدان بشقابی دامن‌دار، قدح سفالی آقکند، کاسه آب و سفید، کاسه زرین فام، کاسه یک رنگ فیروزه‌ای، گلدان یک رنگ فیروزه‌ای شماره یک و گلدان یک رنگ فیروزه‌ای شماره ۲ است.
وی همچنین به ثبت ۲ اثر طبیعی شامل قیزیل قایا‌(دودکش‌های جن) فیروزآباد و درخت چنار روستای اونار مشگین شهر اشاره کرد و گفت: همچنین آداب و رسوم درباره  پیرآغاجی اصلاندوز نیز قرار است در فهرست آثار ناملموس به ثبت برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: آثار غیرمنقول در حال ثبت شامل مسجد آلوارس، خانه خانلار وکیلی روستای وان گرمی، قلعه یئری آلوارس و خانه حافظی کلخوران است.
فلاحی همچنین افزود: امسال مهارت پخت کته(نوعی غذای گیاهی) گرمی، آیین آلاه لاما گرمی، مهارت ساخت آلاچیق شاهسون و مهارت ساخت داس نمین نیز به ثبت رسیده است.
وی گفت: پرونده ثبت ملی آیین تزیین بایرام یومورتاسی اردبیل به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده و در دست بررسی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به ثبت ملی این آیین در آستانه عید نوروز ۹۸ تشریح کرد: علاوه بر این مهارت پخت فطیر مشگین شهر، مهارت بافت سوپاند و مهارت تهیه قووت نیز مطالعه شده تا به‌عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی برسد.
یادآور می‌شود که استان اردبیل دارای پیشینه باستانی بوده و قدمت آن بر اساس مطالعات باستان شناسی به ۶ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از جمله مهم‌ترین بنا‌های تاریخی این استان است که به ثبت جهانی یونسکو درآمده است.
انتهای پیام