صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۸۶۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
دبیر پنجمین جشنواره «هنر مقاومت»:

گروه هنر ــ دبیر پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» گفت: رویکرد اصلی ما در جشنواره امسال جوان‌گرایی بود و لذا ایده و اجرای فضای نمایشگاهی این جشنواره را به جوانان واگذار کردیم، ضمن آنکه آثار هنری اغلب حاصل تلاش هنرمندان جوان انقلابی است که جنبه کاربردی و بهره‌برداری فراوان دارند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آثار منتخب بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» 10 روزی است که در قالب نمایشگاهی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است. اکران 694 اثر در بخش‌هایی همچون کاریکاتور، عکس، طراحی صنعتی، تایپوگرافی، پرچم و کتیبه، تصویرسازی، گرافیک متحرک، نقاشی‌دیجیتال، پوستر، تبلیغات شهری در فضای نمایشگاهی نوآورانه که بر جذابیت آن دوچندان افزوده است.

پیرامون این جشنواره، نمایشگاه اکران آثار و موضوعات مرتبط با هنر مقاومت با مسعود نجابتی؛ دبیر پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ نکته جالب توجه در نمایشگاه اکران آثار جشنواره «هنر مقاومت» متفاوت بودن فضایی است که برای آن طراحی شده است. محوطه‌سازی برمبنای یک کارگاه ساختمانی با همان عناصر و اجزا، شامل بتن، میلگرد، فنس، پایه شمع، قالب بلوک‌های بتنی و غیره. این ایده چگونه شکل گرفت؟

از همان ابتدا در نظر داشتیم تا علاوه بر ارائه آثار، به طراحی فضای نمایشگاهی که در آن اکران خواهند شد نیز توجه زیادی داشته باشیم چرا که اکنون در دنیا علاوه بر ارائه آثار تجسمی در نمایشگاه، چیزی که از اهمیت فراوانی برخوردار است و بر جذابیت آن می‌افزاید، فضای طراحی و ایجاد شده برای آن است. حتی ما در دنیا نمایشگاهی داریم که به نوع ارائه آثار هم امتیاز می‌دهند و اصلاً شاید به همین دلیل کار را برای نمایش بپذیرند.

علاوه بر این یکی از رویکردهای اصلی در جشنواره امسال جوانگرایی بود و ما برای ایده و اجرای فضای نمایشگاهی این جشنواره همه امور را به جوانان واگذار کردیم، حداقل خود من به عنوان دبیر جشنواره دخالتی در این زمینه نداشتم و البته از سوی جوانان ایده‌هایی مطرح شد و ایده‌ای که اکنون شاهد آن هستیم مورد قبول واقع  و اجرا شد. از آنجا که اساساً در مبحث ساخت و ساز، بتن و آهن تجانسی با مفهوم مقاومت دارد لذا ایده کلی استفاده از این مواد و متریال در فضاسازی نمایشگاه در نظر گرفته شد و اینکه چرا در بدو ورود به فضای نمایشگاهی مراجعان با یک کارگاه ساختمانی مواجه هستند دلیل آن این است که بنا به ایده‌پردازی یکی دیگر از دوستان، انقلاب اسلامی به مثابه یک ساختمان مرتفع است که تاکنون چهل طبقه آن ساخته شده و اکنون فعالان در تمامی عرصه‌ها مشغول ساخت طبقه چهل و یکم آن هستند، فضای نمایشگاه «هنر مقاومت» تداعی‌گر طبقه چهل و یکم ساختمان انقلاب اسلامی است که همچنان مراحل ساخت‌ و ساز را پشت سر می‌‎گذارد. خوشبختانه این شکل ظاهری در فضاسازی نمایشگاه بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان و بازدیدکنندگان داشت و تصور ما هم این است که به این وسیله توانستیم برجذابیت نمایشگاه بیافزاییم.

ـ مسئله دیگر مکانی است که برای برپایی نمایشگاه در نظر گرفته شده است. معمولاً توقع این بود که نمایشگاهی با چنین رویکرد و موضوعی بهتر آن است که در جایی همچون باغ موزه دفاع مقدس دایر شود اما اکنون شاهد آن هستیم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان این نمایشگاه است؟

بله، عرف آن است که به لحاظ محتوای ارائه شده در آثار این نمایشگاه، شاهد دایر شدن آن در مثلاً باغ موزه دفاع مقدس و یا حتی یک مکانی رسمی‌تر و حرفه‌ای‌تر در زمینه نمایش آثار تجسمی باشیم اما ذکر دو نکته را که دلیل برپایی این نمایشگاه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است را لازم می‌دانم.

نخست اینکه ما اساساً در جشنواره رویکرد اصلی که در نظر داشتیم برگزاری یک رویداد مردمی بود، به همین دلیل حتی اگر شرایط جوی و فصلی جوابگو بود این آثار را مثلاً در خیابان و معابر برپا می‌کردیم. اما با توجه به تعامل و همکاری سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اختصاص این فضا که معمولاً نمایشگاه‌های زیادی در آن دایر می‌شود و حتی امکان فروشگاهی نیز برای آثار نمایشگاه فراهم است این مکان به جهت تردد آسان مردم و اینکه هم مخاطبان کارشناس و هم مخاطبان عمومی می‌توانند از آن استفاده کنند در نظر گرفته شد.

نکته دیگر اینکه متأسفانه در کلانشهر تهران به عنوان پایتخت فاقد اماکنی تخصصی برای ایجاد نمایشگاه‌های تجسمی هستیم و تعداد آن‌ها به جرئت می‌توانم بگویم از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند. با این حال، موزه هنرهای معاصر تهران در شرایط کنونی در حال تعمیرات است، خانه هنرمندان را نیز پیشتر برای برگزاری رویدادی دیگر رزرو شده بود و مؤسسه فرهنگی صبا نیز مشغول تهیه مقدمات برای میزبانی از جشنواره «تجسمی فجر» بود و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بهترین فضا برای نمایشگاه «هنر مقاومت» مکان کنونی است که نمایشگاه در آن دایر شده است.

ـ هم‌اکنون شاهد برگزاری جشنواره «فیلم فجر» هستیم که حداقل بخش رسانه‌ای آن در سینماگالری ملت در حال انجام است. آیا تعاملاتی با دبیرخانه «فیلم فجر» داشته‌اید که نمونه‌ای از آثار جشنواره«هنر مقاومت» در فضای گالری این سینما برای استفاده هنرمندان عرصه سینما نیز به نمایش درآید؟

پیشنهادات برای اکران آثار این جشنواره در اماکن گوناگون زیاد بوده و هست. ما به دلایلی از جمله کمبود بودجه قادر به تکثیر آثار به شکل فراوان به منظور ارسال به نقاط و اماکن گوناگون نیستیم اما با این وجود هرچند که مرسوم نیست اما فایل کلیه آثار با کیفیت بسیار بالا در برخی از سایت‌های اینترنتی همچون khamanei.ir  و rasekhoon.ir بارگذاری شده است ضمن آنکه سایت هنر مقاومت نیز به عنوان سایت مرجع این جشنواره در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. علاوه بر این فایل آثار در اختیار آستان قدس رضوی و تمامی رده‌های سازمان بسیج گذاشته شده است تا در صورت صلاحدید مورد بهره‌برداری مقتضی قرار گیرد. ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و مراکز استانی حوزه هنری نیز که در این زمینه نزدیکترین همکاری را با دبیرخانه جشنواره داشته‌اند.

اما یکی از ایده‌آل‌های ما این است که با توجه به کاربردی بودن آثار این جشنواره شاهد چاپ کتاب آن‌ها باشیم کمااینکه کتاب«چهل تیکه» حاوی تصویرسازی روایات انقلاب برای کودکان و نوجوانان بسیار مناسب این گروه سنی است و آموزش و پرورش باید در این زمینه به منظور تکثیر آن در شمارگان بالا اقدام کند که این کتاب در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد. در یک کلام استفاده از این آثار با توجه به قابلیت هر کدام و اینکه در سطح بالای کیفی و فنی تولید شده‌اند منوط به توجه و اهتمامی دارد که هر کدام از دستگاه های اجرایی به ویژه در حوزه فرهنگی و هنری ممکن است در این زمینه احساس نیاز کنند.

ـ یوم‌الله 22 بهمن و راهپیمایی پرشور این روز را در پیش داریم. آیا برای تکثیر و تبدیل شدن این آثار در قالب پلاکارد و اقلام تبلیغاتی به منظور استفاده در این راه‌پیمایی با مراکزی همچون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مذاکراتی صورت گرفته است؟

پاسخ به این پرسش هم در امتداد همان موضوع پرسش قبلی است. ما از همه ظرفیت‌ها و امکانات برای اطلاع‌رسانی این رویداد و اینکه عده‌ای غالباً جوان پیرامون انقلاب و دفاع مقدس دست به تولید محصول فرهنگی و هنری زده‌اند استفاده کرده‌ایم، نامه‌نگاری، ارسال فایل آثار به سازمان‌ها و نهادهای مختلف و... حتی ارسال فایل آثار به سازمان زیباسازی تهران که از آن‌ها در محیط و معابر شهری استفاده کند. حتی اعلام کرده‌ایم که هر کس توان تولید و تکثیر پرچم و کتیبه‌ها را در شمارگان بالا دارد ما آماده در اختیار گذاشتن فایل آثار و سایر ملزومات آن هستیم. باز هم تأکید می‌کنم که تحقق این مسائل بستگی به میزان اعتقاد و باور آن‌ها به نفوذ هنر انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری بی‌بدیل آن دارد.

گزارش تصویری این نمایشگاه را اینجا ببینید.

گفت‌و‌گو از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام