صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۸۶۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
رئیس دانشگاه آزاد تشریح کرد:

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است در عرصه آموزش عالی با سه چالش نظام کمی و صورت‌گرای ارزش‌گذاری، نگاه اداری بر اداره علم و خروجی این آموزش عالی که انسان غیرمتفکر غیرخلاق است، مواجهیم.

به گزارش خبرنگار  ایکنا؛ نخستین روز از دومین کنفرانس «حکمرانی و سیاستگذاری عمومی» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در حال برگزاری است، با برپایی ۱۹ پنل تخصصی در دو نوبت صبح و عصر به کار خود ادامه می‌دهد. پنل حکمرانی و سیاستگذاری باز در آموزش عالی؛ بررسی جایگاه نخبگان و کنشگران تخصصی عنوان نشستی بود که در‌ نوبت صبح این کنفرانس با سخنرانی محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

طهرانچی در این پنل با بیان اینکه تحصیلات تکمیلی را وارد کشور کرده‌ایم، بدون آنکه به لایه تاکتیکی آن فکر کرده باشیم، اظهار کرد: ما نتوانستیم برنامه پژوهشی مدونی را شکل بدهیم و آن چیزی که در سیاست‌گذاری‌ها مشخص است، نبود لایه استراتژیک است و اینکه در برنامه‌ریزی‌ها هم لایه تاکتیک نداشتیم لذا تصمیم بر آن شد در لایه‌های مدیریت، مؤسسه پژوهش تبیین موضوع پژوهش و انتخاب راهبرد انجام پژوهش را اعمال کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه سازمانی است که فعالیت پژوهشی دارد و باید با یک برنامه جامع و اثرگذار در حل مسائل گام بردارد و نقشه راه برنامه‌ریزی داشته باشد.

طهرانچی با بیان اینکه ۴۰ چالش کلان ملی و منطقه‌ای در دانشگاه آزاد احصا شده، افزود: ‌از دل این چالش‌ها نظام موضوعاتی استخراج شده که در قالب بسته‌ای به دانشجویان ارشد و دکتری ارائه خواهد شد‌. تا کنون ۱۱ برنامه علمی برای این قالب‌ها در نظر گرفته شده که تمامی رشته‌ها را پوشش خواهد داد و افراد بر اساس علاقه‌مندی می‌توانند در سامانه مربوط به این بسته اعلام حضور برای فعالیت کنند. تا کنون ۱۱۰۲ پژوهشگر برای فعالیت در این قالب‌ها اعلام همکاری کرده‌اند. اعتیاد، محیط زیست، تربیت بدنی، مواد و انرژی، ‌صنعت، سلامت، پدافند غیرعامل، پوشاک و نساجی از جمله محورهای مدنظر برای ریز موضوعات است.

وی گفت: از مهرماه ۹۸ هیچ دانشجویی عنوان کار پژوهشی را از دانشگاه آزاد نمی‌گیرد بلکه در فضای کار پژوهشی و همچنین اجتماع موضوعات را احصاء می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد یادآور شد: رهبری تأکید دارند که دانشگاه یکی مراکز مهم تربیت قوه عاقله است. حال باید دانشگاه چه کار کند و در چه زمینه‌ای فعالیت خود را ادامه دهد؟ باید در نظر داشت علم برای علم نیست و آن چه که در غرب به عنوان علم برای توسعه مطرح بوده حاصل جلوه‌های مختلف دانشگاه‌های کلاسیک و مدرن و گسترده بوده است.

وی افزود: باید به این مسئله توجه شود که ما یک نظامی داریم که سیاست، اولویت و برنامه دارد اما تنها به بررسی کتابخانه‌ای در تمامی امور بسنده کرده‌ایم و این امر بر همه چرخه‌های تصمیم‌گیری ما اثرگذار است که کافی نیست.

چالش‌های پیش روی نظام حکمرانی در آموزش عالی

طهرانچی گفت: ما در عرصه آموزش عالی با سه چالش مواجهیم؛ نخست نظام کمی و صورت‌گرای ارزش‌گذاری است. دیگر آنکه نگاه اداری بر اداره علم داریم و نهایتاً محصول این آموزش عالی انسان غیرمتفکر غیرخلاق خواهد بود.

وی افزود: نظام ارزش‌گذاری کمّی تنها با نگاه آماری و کمّی عمل ‌می‌کند. بر اساس نگاه قرآن، یک مساوی با یک نیست و کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسان نیستند.

طهرانچی گفت: مسئله تخصصی شدن علم هم خطری است که نظام آموزش عالی را با مشکل مواجه کرده و این فقط خطری برای یک دیدگاه وسیع و کلی نیست، بلکه برای تحقیقات منفرد در یک زمینه هم خطرناک ‌است؛ تخصصی‌شدن باعث‌ تکه تکه شدن نظام طبیعت شده است.

انتهای پیام