صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۹۴۷۲۹
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

گروه اندیشه ــ صدوهفتادودومین نشریه «آینه پژوهش»، دوماهنامه نقد کتاب، کتاب‌شناسی و اطلاع‌رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی به سردبیری حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش ایکنا؛ برخی از مقالاتی که در این شماره از نشريه «آينه پژوهش» منتشر شده عبارت از «مقتل الحسین علیه السلام به روایت حصین بن عبدالرحمان سلمی کوفی متوفای 136» نوشته رسول جعفریان؛ «نظریۀ «خون خدا » در عرفان اسلامی» تالیف حبیب‌الله بابایی؛ «نسخه شناسی مصاحف قرآنی 1 قرآن 1200، در موزۀ آستانه حضرت معصومه: قرآنی از عهد مأمون عباسی یا قرن پنجم هجری» نوشته مرتضی کریمی‌نیا؛ «یادداشتی بر کتاب الگوهایی از خداوند» تالیف سعیده میرصدری؛ «معرفی دیوان آیت‌الله سید محمدجمال هاشمی گلپایگانی موسوم به مع النبی(ص) و آله(ع)» نوشته حبیب راثی‌تهرانی؛ «مأخذ شناسی توصیفی آزاداندیشی» به قلم محسن جبارنژاد و شریف لک‌زایی و «درگذشتگان: حجت‌الاسلام عرفان، آیت‌الله غروی علیاری، حجت‌الاسلام حلو، آیت‌الله اشرفی، آیت‌الله بیانی، حجت‌الاسلام موسوی اصفهانی» نوشته ناصرالدین انصاری هستند.

مقتل الحسین علیه السلام به روایت حصین بن عبدالرحمان سلمی کوفی متوفای 136

در چکیده مقاله «مقتل الحسین علیه السلام به روایت حصین بن عبدالرحمان سلمی کوفی متوفای 136» می‌خوانیم «حصین بن عبدالرحمان سلمی کوفی یکی از افراد و راویان شناخته شده‌ای است که شمار قابل توجهی روایت فقهی و تاریخی از او در منابع کهن است ولی کمتر در کارهای انجام شده در حوزه تاریخ‌نویسی مسلمانان، به وی پرداخته شده است. او کسی است که نسل پیش از ابن اسحاق بوده، در کوفه می‌زیسته و اخباری از طریق منابع خود، درباره سیره نبوی و نیز مقتل امام حسین(ع) دارد. این شاخص دارای تعداد قابل توجهی روایت تاریخی در حوزه سیره نبوی و مقتل امام حسین(ع) است که می‌توان از او به عنوان کسی که تصویری مشخص از اخبار عاشورا دارد، گرچه اخبار وی مفصل نیست، نام برد. نویسنده در نوشتار پیش‌رو، سعی در معرفی حصین بن عبدالرحمان دارد. وی در راستای این هدف، در نوشتار خود، نکات ذیل را مورد مداقه قرار می‌دهد: حصین بن عبدالرحمان کیست؟ از اخبار سیره نبوی و تاریخ اسلام چه روایاتی از او مانده است؟ و در نهایت اینکه، درباره مقتل امام حسین (ع) چه نقل هایی دارد».

نظریۀ «خون خدا» در عرفان اسلامی

نویسنده مقاله «نظریۀ خون خدا در عرفان اسلامی» در طلیعه نوشتار خود آورده است «پرسش اصلی در مقاله پیش‌رو، معطوف به نحوه تعالی خون انسان کامل و خدایی شدن آن خون (ثارالله) است تا معلوم گردد که آیا ثارالله و انتساب خون به خدا، تعبیری مجازی است یا عبارتی حقیقی است، و اگر انتساب خون به خدا، امری حقیقی و نه از سر مجاز می‌باشد، آنگاه مفهوم و معنای آن در عرفان اسلامی چه می‌تواند باشد و چگونه می‌توان امری مادی و محدود مانند خون را به حقیقتی مطلق و فرامادی (خدا) نسبت داد؟ در مقاله حاضر، نخست، تفسیر مفهوم ثارالله با تاکید بر بحث قرب فرائض و قرب نوافل در عرفان مطرح شده تا با استفاده از قرب فرائض، انتساب خون به خدا به صورت حقیقی بیان شود و این نحوه از انتساب موجب نقص و محدودیت در ناحیه خداوند نباشد. پس از بیان اینکه تعبیر ثارالله متضمن نوعی ارتباط حقیقی (فنا به مثابه شدن) میان انسان کامل و خداوند است، به دو عنصر نهفته دیگر در تعبیر ثارالله اشاره شده و ارتباط حماسه و رثاء با خون مورد بحث قرار می‌گیرد. نویسنده در خاتمه تلاش می‌کند به ابعاد عملی و کارکردهای معاصر چنین موضوعی به ظاهر انتزاعی پرداخته و تضاد نظریه خون خدا را با تئوری سکولار مرگ خدا در دنیای امروز گوشزد نماید».

معرفی دیوان آیت الله سید محمدجمال هاشمی گلپایگانی موسوم به مع النبی و آله

همچنین در چکیده مقاله «معرفی دیوان آیت‌الله سید محمدجمال هاشمی گلپایگانی موسوم به مع النبی و آله» آمده است «دیوان مع النبی و آله اثر سیدمحمدجمال هاشمی گلپایگانی از حیث محتوا و اختصاص بر مدائح، مراثی و مناقب اهل بیت(علیهم السلام) از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ایشان به دلیل سرودن قصیده بنت الخلود در نعت حضرت زهرا سلام الله علیها بین شعرای عرب، شهرتی عظیم دارد و اغلب اشعار وی که در این دیوان مندرج است، مورد استفاده مداحان در موالید و مأتم ائمه اطهار(علیهم السلام) است. نویسنده در نوشتار حاضر می کوشد قدمی در راستای آشنایی بیشتر مخاطبان با دیوان مذکور و شاعر آن بردارد. وی در راستای این هدف، نخست، مختصری از زندگی نامه هاشمی گلپایگانی، مؤلفات و دست نوشته های ادبی ایشان ارائه و در ادامه، به معرفی دیوان وی و نیز ذکر چند قصیده از آن، اقدام کرده است. بدین شیوه، به ابعاد ادبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شخصیت شاعر پرداخته است».

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای دریافت و مطالعه اصل مقالات می‌توانند به سایت نشریه «آینه پژوهش» به نشانی اینترنتی http://jap.isca.ac.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام