صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۹۴۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
امام جمعه اهل سنت گلستان:

گروه مسابقات ــ امام جمعه اهل سنت استان گلستان در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مسابقات قرآن طلاب و روحانیون اهل سنت گفت: استان گلستان زیرمجموعه‌ای از اقوام گرجستانی، مغول، تاجیک و افغانستانی است و به برکت نماینده ولی فقیه در استان، اتحاد و انسجام کامل وجود دارد و این اقوام به صورت برادرانه در کنار هم زندگی می‌کنند و این جزء بزرگ‌ترین افتخارات همه ماست.

به گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه ششمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت بعدازظهر امروز 12 اسفندماه در شهر گرگان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، آخوند سعدی، قاری ممتاز استان گلستان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین نورعلی دیلم، دبیر اجرایی ششمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت به بیان سخنانی پرداخت.
وی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن خیرمقدم به حاضران در این مراسم، گفت: استان گلستان مفتخر است که در آن همه مذاهب در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و اندیشه همه مردم در این مرز و بوم اعتلای کلمه اسلام و قرآن کریم است. به همین خاطر استان گلستان در کشور به عنوان رنگین کمان اقوام معرفی شده است.

درخشش فعالیت‌های قرآنی در استان گلستان 
دیلم با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در سراسر استان گلستان در بین شیعه و سنی درخشش خاصی دارد، گفت: این درخشش به ویژه در ترکمن‌صحرا که بیش از 100 موسسه قرآنی، خانه قرآن شهری و روستایی و مکتب‌خانه فعال دارد، به چشم دیده‌ می‌شود. به این فهرست باید مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور را نیز اضافه کرد که در عرصه قرآنی برنامه‌های بسیار خوبی را اجرا کرده‌ است.

دبیر اجرایی ششمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت در پایان بیان کرد: حمایت از مؤلفین قرآنی و قاریان و حافظان و نیز اجرای ویژه‌برنامه‌های اعزام کاروان‌های قرآنی در ماه رمضان، دهه فجر و هفته وحدت در سراسر استان، از جمله برنامه‌هایی بوده که اجرا شده است. در نهایت نیز از همه عزیزانی که زحمت کشیده‌اند تا این رویداد نورانی و قرآنی رقم زده شود، نهایت قدردانی را دارم.
در بخش دیگری از این مراسم، آخوند ناصرمحمدقزل، امام جمعه اهل سنت و از علمای شاخص اهل سنت استان گلستان به بیان سخنانی پرداخت.

زندگی برادرانه در عین تنوع قومی؛ افتخار استان گلستان
وی گفت: استان گلستان نه تنها زیرمجموعه‌ای از اقوام ایران بلکه زیرمجموعه‌ای از بسیاری از کشورها هست، چرا که در این استان از گرجستانی تا مغول و تاجیک و افغانستانی حضور دارد و به برکت نماینده ولی فقیه در استان، اتحاد و انسجام کامل وجود داشته و این اقوام به صورت برادرانه در کنار هم زندگی می‌کنند که این جزء بزرگ‌ترین افتخارات همه ما هست.
وی با بیان اینکه امن‌ترین مرز کشور در استان گلستان وجود دارد، بیان کرد: همه ما از ترک و بلوچ و عرب و ترکمن و ... در کنار هم توانسته‌ایم این مرز را به امن‌ترین مرز کشور تبدیل کنیم.
این عالم اهل سنت در ادامه به ترسیم دورنمایی از عربستان دوران جاهلیت پرداخت و اظهار کرد: در زمانی که جهالت در عربستان بود و به واسطه همین جهالت به جزیره‌ای که تمامی ضدارزش‌های دنیا در آنجا جمع شده بود، تبدیل شده بود؛ پیامبر(ص) ظهور کردند.
وی افزود: در چنین عصری که غرب غرق در جهالت شده و در منجلاب غوطه می‌خورد و مسیحیت تمام تحریفات خود را به اوج رسانده و دین بازیچه علما شده بود، اسلام رشدیافته و درخت آن بارور شده بود. در این زمان، مسلمان داشتند جهان را منور می‌کردند. اما در مقابل نزول کلسیا به حدی رسیده بود که تمام قد در مقابل علم ایستادگی می‌کرد. این غرب که در حال حاضر خود را سردمدار جهان می‌داند، در چنین منجلابی غرق شده بود، به طوری که علم را منکوب و سرکوب می‌کرد.

این عالم اهل تسنن با بیان اینکه این وضعیت تا قرن نهم که نهضت ترجمه شروع شد، ادامه داشت، گفت: بعد از آغاز نهضت ترجمه، کتب دانشمندانی همچون «ابن سینا»، «ابوریحان بیرونی»، «ابن خلدون» و بسیاری دیگر که آزاداندیشی و توجه به عقل‌گرایی را مورد توجه قرار داده بودند، ترجمه شد و همین ترجمه‌ها باعث تحول غرب شد.
ناصرمحمدقزل در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه بسیاری در این عصر با آشنایی با مفاهیم قرآن، به اسلام گرویدند، گفت: یکی از این افراد، پزشکی فرانسوی بود که به لحاظ پزشکی، سرآمدی در کشور فرانسه نداشت. این شخص قرآن را مطالعه و با کلیسا و ... مقایسه و اذعان کرد که قرآن نه تنها با علم و طب منافاتی ندارد، بلکه آنچه که علم به آن نرسیده است، قرآن زودتر به آن دست یافته است.
وی در ادامه به اظهارات برخی دانشمندان دیگر در مورد قرآن کریم پرداخت و بیان کرد: دانشمندانی همچون «گوته»، «ولتر»، «ویل‌دورانت» و ... اظهارات متعددی در تأیید قرآن کریم دارند.
این عالم اهل سنت در پایان تأکید کرد: هنوز هم که هنوز است، قرآن راه نجات از منجلاب در این عصر است. اگر ما مسلمانان بتوانیم آن را دقیق پیدا کنیم، راه نجات حقیقی جامعه بشری امروز را پیدا‌ کرده‌ایم. قرآن مجهولات زیادی دارد که ما مسلمانان باید آن را کشف کنیم.

تجلیل از چهره‌های قرآنی
در ادامه این مراسم از چهره‌های قرآنی استان گلستان همچون «آخوند ایل امان مشرقی»، رئیس بزرگ‌ترین دارالقرآن استان گلستان و محمدرضا ولی‌محمدی، حافظ کل قرآن کریم، دارنده رتبه اول مسابقات قرآن دانش‌آموزی و نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل شد و پس از آن نیز آیین نکوداشت مرحوم آخوند عابدی‌کر، مترجم قرآن به زبان ترکمنی برگزار شد.
در بخش دیگری از این مراسم، مهدی صفی‌یاری، سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی به بیان سخنانی پرداخت.
صفی‌یاری در صحبت‌های خود به مقایسه دستاوردهای قرآنی جمهوری اسلامی با قبل از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی قرآن کریم را از کنج خانه‌ها و مجالس ختم به عرصه جهانی و تعاملات سیاسی وارد کرد و با بازگشت به قرآن مایه عزت مسلمین شد. جمهوری اسلامی تنها کشوری است که قانون اساسی آن بر مبنای قرآن کریم است و تنها کشوری است که شرط رهبری در آن قابلیت تفسیر قرآن کریم است.
وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی، تنها در ایران 200 میلیون نسخه قرآن کریم منتشر شده و ایران علمدار نهضت ترجمه و تفسیر در جهان است. قبل از انقلاب تعداد ترجمه‌ها بسیار محدود بود، اما در حال حاضر قریب به 70 ترجمه قرآن کریم در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد. انقلاب اسلامی ایران قرآن را تبدیل به پرتیراژترین کتاب در دنیا کرد.

تشریح دستاوردهای قرآنی جمهوری اسلامی ایران 
سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی تأسیس شبکه قرآن و رادیو قرآن و نیز تأسیس حداقل 400 سایت قرآنی را از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی بیان و اظهار کرد: راه‌اندازی صدها موسسه قرآنی واحداث دارالقرآن‌های متعدد در شهرستان‌ها و استان‌ها و تأسیس دانشگاه و دانشکده‌های قرآنی از برکات این نظام مقدس است. به برکت این نظام، مسابقات قرآن کریم در سطح بین‌المللی به بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان تبدیل شده است.
صفی‌یاری با بیان اینکه قبل از انقلاب شاید حدود 20 تا 30 چهره شناخته شده قرآنی وجود داشت، گفت: از بعد از انقلاب تاکنون حدود 180 رتبه بین‌المللی در مسابقات قرآن توسط نمایندگان ایران به دست آمده است. پس از انقلاب تاکنون 37 هزار عنوان کتاب قرآنی چاپ شده است. انقلاب اسلامی و توجه به پیام قرآن کریم باعث بیداری اسلامی در جهان اسلام شد.
وی در ادامه با بیان اینکه با تمام این درخشش‌ها، هنوز با افقی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند، فاصله داریم، گفت: در افقی که معظم‌له ترسیم کرده‌اند، بر دو نکته تأکید شده است که اولاً نباید در کشوری که قرآنی است، حتی یک نفر وجود داشته باشد و نتواند قرآن را صحیح بخواند. این مشکل در جامعه هنوز برطرف نشده است. در کشور هنوز هستند کسانی که قرآن را صحیح نمی‌خوانند. انتظار دوم معظم‌له این است که در نظام جمهوری اسلامی ایران باید 10 میلیون نفر حافظ قرآن وجود داشته باشد. انشا‌ءالله شما که پیشتاز این عرصه هستید، در این زمینه کوشا باشید.
سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی اظهار کرد: دبیرخانه این شورا در معاونت فرهنگی و امور اجتماعی برنامه ویژه قرآنی و حدود 14 فعالیت زیر مجموعه این برنامه کلی در حوزه قرآن دارد که این مسابقات یکی از آن عنوان برنامه‌ها هست. امسال برای اولین بار مسابقات مشترک طلاب اهل سنت و تشیع کشور 23 اسفندماه در کرمانشاه برگزار می‌شود. در این رقابت، جمعی از برگزیدگان همین مسابقات در رقابت با برگزیدگان ادوار این مسابقات برای معرفی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی طلاب علوم دینی با قاریان و حافظان شیعه به رقابت می‌پردازند.
وی در پایان بیان کرد: برگزاری دوره‌های تربیت مربی ویژه طلاب و روحانیون، برگزاری محافل قرآنی در مدارس علوم دینی، حمایت از طرح‌ها و پژوهش‌های قرآنی، تولید محصولات قرآنی و تهیه بسته قرآنی نباء که حاوی تلاوت شش نفر از قاریان و حافظان اهل سنت است، از دیگر فعالیت‌های این دبیرخانه است.

مشکلات امت اسلامی ناشی از دور شدن از قرآن است
در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیرخواه، رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان گلستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه خدا را شاکریم که در پایان سال 97 میزبان ششمین دوره مسابقات طلاب و روحانیون اهل سنت هستیم، گفت: خداوند تبارک کلام خود را با زیباترین سخن به وسیله پیامبر(ص) برای بشریت آورده‌اند. خود قرآن در سوره حضرت ابراهیم(ع) این‌گونه می‌فرماید که «الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّور» قرآنی کتابی است که مردم را از ظلمت‌ها نجات می‌دهد تا به سمت نور برسد.
وی با تأکید بر اینکه در آیات زیادی از قرآن کریم سخن از ظلمات و نور به میان آمده است، افزود: کلمات «ظلمت» معمولاً «ظلمات» بیان شده است که این نشان می‌دهد تاریکی‌ها بسیار زیاد است و بر جمعیت زیادی دلالت دارد. در مقابل هرجا سخن از نور می‌شود، با کلمه مفرد بیان فرموده است که نور یکی است. فلسفه انبیاء نیز این‌گونه بیان شده است که آمده‌اند دست بشر را بگیرند تا آنها را از ظلمت به نور برسانند.
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان گلستان با بیان اینکه قرآن درباره ظلمات و نور سه تعبیر را مطرح کرده است، تصریح کرد: یک جا می‌فرماید «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»؛ این خداست که انسان‌ها را از ظلمت و تاریکی می‌گیرد و به نور می‌رساند. در جای دیگر نیز بیان شده است که انبیاء مردم را از ظلمت خارج می‌کنند. در آیه شریفه ابتدای سوره مبارکه ابراهیم(ع) نیز خداوند می‌فرماید فلسفه و هدف این کتاب این است که بشر را از ظلمت نجات دهد و به نور برساند. یعنی کتاب قرآن کریم آمده است تا بشر را به نور و هدایت برساند.
خیرخواه در ادامه با طرح این سؤال که هدایت چیست؟ گفت: هدایت یعنی اینکه ما به راه خدا و صراط خدا برسیم. این نشان می‌دهد قرآن اگر در جامعه‌ و در زندگی افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرد، هدایت و نورانیت بیشتر می‌شود. امام رضا(ع) در روایتی در همین رابطه می‌فرمایند؛ «در خانه‌ای که قرآن قرائت می‌شود، همان‌گونه که زمینیان از نور ستارگان آسمان استفاده می‌کنند، فرشتگان نیز در عرش از نور قرائت آن خانه بهره‌مند می‌شوند».
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در افتتاحیه ششمین دوره مسابقات قرآن طلاب و روحانیون دینی اهل سنت به توصیفات حضرت علی(ع) از قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: علی(ع) در نهج‌البلاغه در بیش از 30 مورد از قرآن با زیباترین کلمات یاد کرده است. در خطبه 198 نهج‌البلاغه حدود 50 صفت برای قرآن بیان فرموده است. در تشریح یکی از این صفات می‌فرماید؛ «قرآن نوری است که هرگز خاموش نمی‌شود». همه نورهای مادی عالم که از آن استفاده می‌کنیم، بعد از گذشت زمان خاموش می‌شوند و بالاترین نور که خورشید است نیز روزی خاموش خواهد شد، اما نور قرآن نه در عالم دنیا، بلکه در عالم آخرت نیز خاموش نخواهد شد.
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان گلستان افزود: حضرت در جای دیگر می‌فرماید «قرآن اقیانوسی است که هیچ کس به اعماق آن دست پیدا نمی‌کند». امروز با پیشرفت علم زیردریایی‌ها به راحتی در عمیق‌ترین اعماق دریا حضور دارند، اما حضرت علی(ع) می‌فرماید کسی به اعماق قرآن نمی‌تواند دست پیدا کند. در توصیف دیگری قرآن دارو و درمان معالجه همه دردها و بیماری‌های روحی و اخلاقی جامعه بشریت معرفی شده است. امروز بسیاری از داروها برای یک بیماری خوب است و در صورت مصرف برای دیگر جوارح زیان‌آور است، اما امام علی(ع) می‌‌فرماید قرآن شفای همه دردهاست و دردهای روحی و اخلاقی جامعه را با این کتاب درمان می‌شود.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به سخنی از پیامبر(ص) که مسلمانان را به مراجعه به قرآن در زمان تاریکی‌ها و گرفتاری‌ها توصیه کرده است، اشاره و اظهار کرد: در بیان مقام معظم رهبری نیز بارها آمده است که جامعه بشری برای نجات از سردرگمی باید به سمت قرآن بیاید و با آن مأنوس شود. وجود نازنین پیامبر(ع) و قرآن جزء مشترکات امت اسلامی است و اگر امت اسلامی بناست به عزت برسد، باید حول محور قرآن حرکت کند. قرآن را بخوانیم و به آن عمل کنیم، چرا که می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کند. امروز همه مشکلات امت اسلامی به خاطر فاصله گرفتن از قرآن است.

انتهای پیام