به گزارش ایکنا، آیتالله العظمی جوادی آملی، امروز ۱۶ اسفندماه، در افتتاحیه همایش «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی در قم گفت: عدل با اینکه مفهوم روشن دارد و شیرین است، بدون توحید ممکن نیست. جامعه مدعی عدالت بدون توحید جامعه فرعونی است؛ زیرا عدل یعنی قرار دادن هر شیء در جای خود، ولی اینکه جای شیء کجاست آن را چه کسی شایسته است تعریف کند؟.
محوریت توحید در اجرای عدل
این مرجع تقلید با بیان اینکه قبل از عدل باید محور توحید را روشن کنیم، افزود: در میان هشت میلیارد انسان در جهان کسی نیست که مفهوم و معنای عدل را نداند، ولی علی(ع) میخواهد که عدل مطلق و موحد است و میداند جای اشیاء کجاست آن را تعریف کند.
وی با اشاره به جایگاه امام در توحید، بیان کرد: امام(ع) خودش را سخنگوی قرآن معرفی کرده و فرموده از آن استنطاق کنید، ولی ادامه دادند که فقط من میتوانم از قرآن استنطاق کنم، زیرا علی حقمحور و مجسمه توحیدمحوری است.
این مفسر قرآن با اشاره به تعبیر «علی مع الحق» تصریح کرد: این تعبیر در مورد عمار هم وارد شده است، ولی تمام تفاوت در این است که ضمیر به چه کسی بازمیگردد؛ در مورد عمار یعنی عمار بر مدار حق میگردد، ولی در مورد علی یعنی حق بر مدار علی میگردد؛ این خاندان، دین ممثّل هستند و به همین جهت قول و فعل آنان حجت است و هر چه عمل میکنند و مینویسند و میگویند حق است.
آیتالله العظمی جوادی آملی اظهار کرد: گاهی اگر قانون نوشته داشته باشیم میگوییم امام مطابق با آن عمل میکند، ولی اصل این است که قول و فعل او برای ما قانون است؛ یعنی اگر دین را میخواهید ببینید، باید ببینید علی(ع) کجاست.
علیمحوری حق
این مرجع تقلید بیان کرد: حق علیمحور میشود و این علی که در مدار توحید حرکت میکند میفرماید که چشم مملکت وقتی روشن میشود که عدل وجود داشته باشد؛ لذا تا انسان فقیه مؤدب و کامل نباشد عدل نمیداند یعنی چه؛ زیرا جای اشیاء را اشیاءآفرین میداند.
این مفسر قرآن ادامه داد: وقتی میگوییم علی مع الحق یعنی معیت حق با علی است. اگر چیزی بخواهد ثابت شود که دین هست یا نیست باید ببینیم معصوم چه میگوید؛ علی(ع) چه میگوید که برابر جان نبی است. وقتی به مباهله مینگریم میبینیم که ۵ شخص به منزله جان پیامبر اکرم(ص) هستند در این صورت این تعبیر که علی(ع) از جان من و من از جان علی(ع) هستم با این آیه قابل فهم است.
صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به ابتکارات امام علی(ع) اظهار کرد: امام(ع) خط فکری جامعه را بر مدار محبت اداره کرده است؛ فرمود انسان برتر از آن است که از خوف جهنم و شوق بهشت خدا را عبادت کند؛ اگر این را فهمیدیم با ناز و از روی محبت خدا را عبادت خواهیم کرد؛ با ناز و نیاز سراغ خدا خواهیم رفت؛ بنابراین تثلیث در روش جزء نوآوریهای امام علی(ع) است. امام تبشیر و انذار را تلطیف کرد و این کار را امام از پیامبر(ص) آموخت. البته وقتی انسان با رهبران الهی مهر بورزد آنان هم مهر را در جامعه تزریق میکنند.
مودت مستقر اجر رسالت است
آیتالله العظمی جوادی آملی با اشاره به «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» بیان کرد: مودت مستقر اجر رسالت است و اگر مودت این خاندان مستقر بود جایی برای دیگری و غیر نمیماند، وگرنه محبت غیرمستقر ارزش چندانی ندارد.
این مفسر قرآن اظهار کرد: عدل کوچکترین مقام علی(ع) است؛ علی توحید، عبادت، بندگی، ابدیت، مناجات و منادات را معنا کرده؛ لذا اگر خواستیم عدل علی(ع) را ترسیم کنیم باید در این دامنه ترسیم کنیم؛ یعنی کسی عادل است که بداند انسان مانند بوته شلغم نیست که زیر خاک بپوسد.
رسوایی؛ کمترین عاقبت بیعدالتی
اسارت دین غدیر را به سقیفه بدل کرد
این مفسر قرآن با بیان اینکه کف بحث عدل، انجام کاری است که مردم گلهمند نشوند، بیان کرد: در گام دوم انقلاب که انشاءالله به گام پنجم و دهم و به حکومت مهدوی متصل خواهد شد باید بررسی کنیم که چه شد که عدل علوی به ظلم اموی و غدیر به سقیفه تبدیل شد؛ امام(ع) در توضیح این مسئله فرمود که مالک اینها اولین کاری که کردند این بود که مکتب را عوض و دین را اسیر کردند؛ قرآن و عترت و روایات اسیر دست اینهاست و هر طور که خواستند روایت و قرآن را تفسیر کردند. اول دست دین را بستند که موفق شدند دست مرا ببندند. ابتدا مکتب را خفه کردند و بعد سراغ مردم رفتند، زیرا جامعه اگر در رأس آن امام هم باشد، ولی مردم نباشند شکستش قطعی است؛ پس داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است.
این مرجع تقلید ادامه داد: امروز هم باید بدانیم که فضای مجازی، مجازی نیست بلکه فضای حقیقی است؛ زیرا در آن شبهه و اندیشه رد و بدل میشود و میتوان در این فضا هم عدل علی را به آسانی به ظلم اموی و غدیر را به جای سقیفه نشاند.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه خلاف گفتن و انحصار و ظاهر و باطن داشتن مردم را میراند و اگر مردم جدا شدند رهبر اگر امام علی(ع) هم باشد مساوی شکست است، بیان کرد: با داشتن چنین علیای و راه او محتاج بیگانه نیستیم و نخواهیم بود. این خاندان دست کسی را رد نمیکنند و ما را یاری و کمک میکنند.
وی با اشاره به نهجالبلاغه که سید رضی آن را نوشته و با تأکید بر اینکه باید متناسب با امروز از این کتاب بهره ببریم، گفت: باید چاپ نهجالبلاغه به صورت ارزان، مفید، محققانه، علمی به دست مردم داده شود، زیرا علی سخنگوی قرآن است و دست ما در خیلی جاها بسته است و با رفتن سراغ نهجالبلاغه باز میشود. خدا قرآن را مانند باران نینداخت و فرمود این حبل را که بالای آن به دست علی حکیم است بگیرید و علی است که علی حکیم را میداند.
انتهای پیام