صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۹۶۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴

کانون خبرنگاران نبأ ــ به‌مناسبت فرارسیدن شب لیلة‌الرغائب ویژه‌برنامه‌ای در سحر روز جمعه، 24 اسفندماه در صحن جامع مسجد مقدس جمکران با حضور زائران برگزار می‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ به‌مناسبت فرارسیدن شب لیلة‌الرغائب(اولین شب جمعه ماه رجب) ویژه‌برنامه‌ای در سحر روز جمعه، 24 اسفندماه، ساعت 2 در صحن جامع مسجد مقدس جمکران با حضور زائران برگزار می‌شود.
این ویژه‌برنامه با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری و با نوای حجت‌الاسلام میرزامحمدی همراه است.
فضیلت و اعمال لیلة‌الرغائب
اولین شب جمعه ماه پربرکت رجب را «لیلة الرّغائب» می‌گویند. رسول خدا(ص) در روایتی در فضیلت ماه رجب فرمودند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را لیلة‌الرغائب نامیدند».
«لیله» به معنای شب و «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است. بنابراین، «لیلةالرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. با توجه به روایاتی که در فضیلت این شب وجود دارد هر دو معنا درست است.
 در این شب فرشتگان از آسمان به زمین خاکی سرازیر و ساکن زمین می‌شوند و پیغام‌بر نیت‌های پاک بندگان خداوند هستند.
رسول خدا(ص) اعمالی را برای آن شب بیان فرموده‌اند: روز پنج شنبه اول ماه رجب را در صورت امکان روزه می‌گیری، چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشا، 12 رکعت نماز می‌‌گزاری (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ» و 12 مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را می‌خوانی. پس از اتمام نماز 70 مرتبه می‌گویی «أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد النَّبِیِّ الاُْمِّیِّ وَ عَلی آلِهِ» آن‌گاه به سجده می‌‌روی و 70 بار می‌گویی «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ» سپس سر از سجده برمی‌داری و 70 مرتبه می‌گویی «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ، إِنَّکَ أنْتَ العَلِیُّ الاْعْظَمُ» بار دیگر نیز به سجده می‌روی و 70 مرتبه می‌گویی «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ» آنگاه حاجت خود را می‌طلبی که ان‌شاءالله برآورده خواهد شد.
 مهسا اسفندیاری
انتهای پیام