صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۰۵۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲

گروه اجتماعی ــ معاون فرهنگی ـ پرورشی آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه مهمترین عامل دوام و رشد خانواده روابط عاطفی و محبت بین اعضای آن است، گفت: خداوند متعال انسان‌ها را طوری آفریده که در صورت تأمین نیازهای یکدیگر رابطه عاطفی بین آنها قوی‌تر خواهد بود.

مصطفی کافی، معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اردبیل، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، با اشاره به اینکه اصول و مبانی الگوی اسلامی ایرانی خانواده اصل تحکیم و حفظ خانواده است، افزود: اصل تقدم اخلاق بر حقوق، اصل ثبات و امنیت اصل تأمین نیاز عاطفی، اصل کرامت انسانی، اصل عدالت، اصل مصلحت اصل کیفیت یا همسانی، اصل مشاوره اصل عفاف و پاکدامنی، اصل تعلیم و تربیت، اصل مدیریت و پاسداری، اصل احترام و نیکی را از اصول حاکم بر روابط اعضای خانواده عنوان کرد.

وی با بیان اینکه خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است که با پیمان ازدواج زن و مرد آغاز می‌شود، افزود: قرآن به صورت ویژه ای به تحکیم و ثبات خانواده توجه کرده و کلیه اصول حاکم برخانواده را بر این اصول مبتنی نموده است.

وی ادامه داد :از مجموع آیات قرآن می‌توان نتیجه گرفت که قرآن حتی در زمانی که احکام حقوقی طلاق را بیان می‌کند سعی بر حفظ تحکیم خانواده دارد و تا آنجا که امکان دارد شرایطی را برای طلاق تعیین کرده که در صورت بروز اختلافات جزئی زن و مرد نتوانند به راحتی از هم جدا شوند.

کافی با بیان اینکه مهمترین عامل دوام و رشد خانواده روابط عاطفی و محبت بین اعضای آن است، افزود: خداوند متعال انسان ها را طوری آفریده که در صورت تأمین نیازهای یکدیگر رابطه عاطفی بین آنها قوی تر می شود.

وی اظهار کرد: رعایت این روابط در خانواده با برپا داشتن زندگی بر اساس محبت و عشق به ویژه به ویژه در روابط متقابل زوجین از دستورات مهم اسلامی باشد.

کافی در پایان گفت: زنجیره اصلی حفظ خانواده عقد قرارداد نیست بلکه محبت قلبی است که نتیجه آن آرامش روحی و روانی می باشد رفتار محبت آمیز همسران با یکدیگر موجب ارامش خانواده و سلامتی روح و روان فرزاندان خواهد شد و فرزندان به نوبه خود از محیط خانه فراتر رفته جامعه را نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد.

انتهای پیام