صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۰۶۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اولین کرسی آزاداندیشی دانشجویی گفتمان قرآنی روز گذشته با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان و به همت دبیرخانه گفتمان قرآنی برگزار شد.

به گزارش ایکنا، اولین کرسی آزاداندیشی دانشجویی گفتمان قرآنی با موضوع «عدم استفاده صحیح از ظرفیت حاکمیت در زمینه قرآن» روز گذشته با حضور «محمد خواجوی»، پیشکسوت قرآنی کشور و «لاله افتخاری»، رئیس سابق فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه هر کدام از دانشجویان حاضر، کارهای فرهنگی قرآنی را که تاکنون انجام داده بودند، تشریح کردند و پس از آن به بررسی و تحلیل نقاط ضعف و قوت این فعالیت‌ها پرداختند.
در ادامه، سعید حسن‌زاده، مسئول دبیرخانه گفتمان قرآنی به بیان توضیحاتی در مورد ماهیت کارهای فرهنگی و توحید در کارهای فرهنگی پرداخت و گفت: کارهای فرهنگی تنها باید برای خدا انجام بگیرد. کسی که کار فرهنگی انجام می‌دهد، باید خط قرمزی داشته باشد و برای خود تعریف کند که کار فرهنگی تنها برای خداست، لذا باید مراقب نفس خود باشد و تزکیه نفس داشته باشد.
در ادامه این جلسه، محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی کشورمان به بیان برخی مسائل و موضوعات روز جامعه قرآنی پرداخت و گفت: فعالیت‌های قرآنی کشور در چارچوب بسته‌ای فعالیت می‌کند. در دهه‌های اول و دوم انقلاب، برای گسترش فعالیت‌های قرآنی به یک سری فضاها و بسترها نیاز داشتیم که غالباً در قالب مسابقات قرآن ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، هنوز هم در همان فضاها مشغول فعالیت هستیم، افزود: در حالی که هر دهه فعالیت خاص خودش را می‌طلبد و باید فضا و بستر فعالیت در دهه سوم و چهارم پیشرفت می‌کرد.
خواجوی یکی از اشتباهات عمده در این بحث را شکل نگرفتن گفتمان قرآنی مطرح و اظهار کرد: طی این سال‌ها باید گفتمان‌سازی قرآنی صورت می‌گرفت. این یکی از بدیهیاتی است که انجام نشده و بسیار به آن نیاز داریم.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان با تأکید بر اینکه باید ابتدا، نیاز جوان شناسایی شود و برای آن نیاز پاسخ خوبی پیدا شود، گفت: طی این سال‌ها چنین چیزی مشاهده نشده است و باید برنامه‌ها و بسترها در این راستا شکل بگیرد.
در ادامه این جلسه، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز دوره نهم مجلس شورای اسلامی به بیان برخی نقاط ضعف و قوت فعالیت‌های قرآنی طی سال‌های گذشته پرداخت و گفت: اگرچه نقاط ضعف وجود داشته و دارد اما باید نقاط قوت را نیز ببینیم.
وی یکی از ضعف‌ها را نپرداختن به جوانگرایی در لایه‌های مسئولیتی فعالیت‌های قرآنی بیان کرد و افزود: در این زمینه امکان انجام گرفتن کارهای زیادی وجود داشت.


در ادامه این جلسه که در نوبت بعدازظهر روز ششم اردیبهشت‌ماه برگزار شد، عملکرد قرآنی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ظرفیت‌های حکومت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بخش ابتدا آماری از پخش قرآن در صدا و سیما ارائه شد. بر اساس این آمار، همه شبکه‌های سیما در روز مجموعاً 1000 بار قرآن پخش می‌کنند، اما 98 درصد مردم به آن گوش نمی‌دهند.
در بخش دیگری از این جلسه به بررسی علل گوش ندادن 98 درصد مردم به پخش 1000 بار قرآن در صدا و سیما و راهکارهای برطرف شدن این موضوع پرداخته شد.
در ادامه نیز مشکلاتی همچون نبود مدل رسانه‌ای خوب و بحث آموزش که باید از دوران ابتدایی آغاز شود، به عنوان دو مشکل اساسی در این راه مطرح شد.
همچنین راهکارهایی هم مطرح شد که بهترین این راهکارها ارائه یک مدل رسانه‌ای برای گوش دادن به قرآن مطرح شد.

انتهای پیام