صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۰۷۳۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
اسماعیلی:

گروه ادب ــ یک شاعر پیشکسوت گفت: برخی از ناشران به جای ناشر، تاجرند و در قبال دریافت پول هر مجموعه شعری را چاپ می‌کنند و مردم نیز اغلب با تبلیغات فریبنده این کتاب‌ها مواجه‌اند.

رضا اسماعیلی، شاعر پیشکسوت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره جولان کتاب‌های سطحی شعر در نمایشگاه کتاب گفت: کتاب‌های شعر را که در سی‌ و دومین نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده باید به دو دسته تقسیم کرد؛ یک بخش کتاب‌هایی است که از شاعران پیشکسوت و بزرگان ادب فارسی منتشر شده که همیشه مخاطبانی دارند و یا شاعران برجسته نسل اول انقلاب مانند سیدعلی موسوی گرمارودی، طاهره صفارزاده و ... که معمولاً مورد استقبال قرار می‌گیرند. بخش دوم کتاب‌هایی است که به شاعران جوان اختصاص دارد و در مورد این کتاب‌ها باید تحقیق شود.

وی افزود: یکسری از شاعران جوان آثار خوب و فاخری دارند و ناشران هم از چاپ آثار آن‌ها استقبال می‌کنند، اما برخی از ناشران به جای ناشر، تاجرند و در قبال دریافت پول هر مجموعه‌ای را چاپ می‌کنند و تیراژ این کتاب‌ها نیز بسیار اندک است و حتی در حد ۵۰ نسخه چاپ می‌کنند و همه را به شاعر می‌دهند تا خودش توزیع کند.

اسماعیلی با بیان اینکه این مسئله در نمایشگاه کتاب تهران نیز بسیار مشهود بوده و یک نقیصه جدی است که باید برای آن چاره‌ای پیدا کرد، ادامه داد: اغلب شاعران در ابتدای راه خود علاقه‌مند هستند تا شعر‌هایشان را چاپ کنند و تلاش زیادی هم نمی‌کنند تا آثار آن‌ها به نقطه مطلوب و استاندارد ادبی برسد تا بعد آن را به چاپ برسانند. در واقع این کار جنبه دادوستد دارد.

وی تصریح کرد: این کتاب‌ها به نوعی کتابسازی است و ارزش ادبی چندانی ندارد و معمولاً کسانی که کتابخوان حرفه‌ای هستند و یا در حوزه ادبیات اشراف کافی دارند می‌دانند که چاپ این آثار جنبه کتابسازی دارد، اما عموم مردم به دلیل فقدان شناخت کافی از کتاب شعر آن را خریداری ‌می‌کنند و سپس می‌بینند که چندان خوب نبوده است. چاپ کتاب‌های شعر سطحی باعث ایجاد توهم شاعری شده است و همین عامل سبب می‌شود که در همان سطح متوقف شوند و رشد نکنند و تلاشی نکنند.

اسماعیلی ادامه داد: امسال در نمایشگاه کتاب تهران آثار حوزه شعر از نظر کمی بسیار قابل تأمل بود و تعداد آن‌ها بسیار زیاد بود، اما آثار خوب انگشت‌شمارند و امیدواریم نظارت جدی‌تری اعمال شود تا کتاب‌هایی که جنبه تجاری دارند چاپ نشوند و اگر هم چاپ شدند در فضای نمایشگاه جایی برای آن‌ها اختصاص نیابد، زیرا همین ناشران حق دیگران را ضایع ‌می‌کنند و با وجود اینکه کتاب‌های خوبی دارند، نمی‌توانند آن‌ها را به خوبی عرضه کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تعداد انبوه این کتاب‌ها ناشی از مشتریان زیاد آن‌هاست؟ گفت: کسانی که از فضای ادبی کشور شناخت دارند وقتی اسم شاعر را می‌بینند می‌دانند که این کتاب ارزش خواندن دارد یا خیر، اما عموم مردم که شاید خرید هدفمندی ندارند و صرف علاقه به شعر علاقه‌مندند که کتاب شعری را خریداری کنند، فریب تبلیغات کتاب را می‌خورند. البته نباید از مردم انتظار داشت که در تمام حوزه‌ها تخصص داشته باشند و در این صورت این انتظار نامعقولی است، اما برگزارکنندگان نمایشگاه باید تلاش کنند تا کتاب خوبی به دست مردم برسد.

وی تأکید کرد: کتاب‌هایی که ارزش علمی و ادبی لازم و کافی ندارند نباید اجازه عرضه در نمایشگاه کتاب تهران را داشته باشند. گاهی کتاب‌های زرد و بازاری بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و یا کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان با وجود تصویر‌های رنگی و جذاب، محتوای مناسب و آموزنده‌ای ندارد؛ از این رو باید به مردم کمک کرد تا بتوانند کتاب‌های مناسب و مورد نظر خود را تهیه کنند و این امر مستلزم نظارت جدی است.

این شاعر یادآور شد: صرف اینکه یک ناشر ۱۰۰ جلد کتاب چاپ می‌کند، نباید مبنایی برای حضور در نمایشگاه باشد. این کتاب‌ها باید بررسی شود و اگر از این تعداد ۵۰ جلد آن فاقد ارزش است، اجازه عرضه در نمایشگاه داده نشود. متأسفانه در حال حاضر این نظارت وجود ندارد و اغلب کتبی که مردم خریداری می‌کنند خرید هدفمندی نیست.

انتهای پیام