صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۰۸۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
عضو هئیت علمی جامعه المصطفی؛

گروه حوزه‌های علمیه - مدیر گروه مطالعات اجتماعی و ارتباطات پژوهشگاه بين‌المللي المصطفي گفت: هرکجا که استعمار خواست ملتی را از میراث کهن خودش جدا کند دست به تغییر زبان آن ملت زد چرا که زبان عامل اصلی پیوند ملت‌ها با نیاکان و پیشینیانشان است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن یوسف‌زاده در نشست علمی «بررسی تاثیرات فرهنگی و تمدنی ایران بر فرهنگ و تمدن هندوستان» که در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، درباره نقش زبان در حفظ فرهنگ و میراث ملت‌ها اشاره کرد.
وی افزود: در حقیقت استعمار غرب به‌ویژه انگلیس با از تغییر زبان ملت ‌ها میراث گران‌بها و دیرینه آنها را از میان برده است. مثال بارز این دیدگاه، در هندوستان و ترکیه است. بطوریکه آتاتورک با تغییر زبان مردم ترکیه، آنها را از میراث گذشته خودشان منقطع کرده است. در هندوستان نیز چنین اتفاقی افتاد.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: زمانی بیشتر مردم هند به فارسی صحبت می‌کردند اما امروز نمی‌توانند آثار ارزشمند خود را مطالعه کنند چون زبانشان تغییر پیدا کرده است. در هر حال باید متوجه شگردهای استعمار باشیم و از میراث و فرهنگ خود محافظت کنیم.
لازم به ذکر است، در پایان اساتید، پژوهشگران و طلاب به بیان نکات، سوالات و تبادل نظر در خصوص مباحث مطرح شده پرداختند و پرفسورعزیزالدین حسین به سوالات پاسخ گفت.
انتهای پیام