صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۰۸۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳

گروه اقتصاد ــ کتاب «شاخص تجارت خارجی با رویکرد اسلامی» به قلم محدجواد توکلی، از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

به گزارش ایکنا، امروزه تجارت خارج نقش اساس در اقتصاد کشورهای جهان دارد. نظریه پردازان تجارت بین‌الملل با گسترش نظریات مختلف، شاخص‌ها و نماگرهایی برای سنجش میزان موفقیت کشورها در آن عرصه ارائه کرده‌اند. در این راستا نماگرهایی مثل مزیت نسبی آشکار شده، تراز تجاری و رابطه مبادله، برای سنجش جهتگیری‌های مطلوب در تجارت خارجی کشورها مطرح شده است. این نماگرها عمدتا در چارچوب نظریه هنجاری «تجارت خارجی آزاد» که به طور عمده متکی بر نظریه‌های مطلق آدام اسمیت و «مزیت نسبی» دیوید ریکاردو معرفی شده است.

هدف اصلی این تحقیق با عنوان «شاخص تجارت خارجی با رویکرد اسلامی» که به قلم محمد جواد توکلی، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تدوین شده، استخراج و طراحی شاخص ترکیبی تجارت خارجی بر مبنای رویکرد اسلام نسبت به وضعیت مطلوب تجارت خارجی کشورهای اسلامی است. در این پژوهش پنج جهت گیری اساسی در سه بُعد اقلام، طرف‌ها و شرایط تجاری مطلوب استخراج شده است.

یادآور می‌شود این کتاب در 480 صفحه و در قطع وزیری به قیمت 379 هزار ریال توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پزوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

انتهای پیام