به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش امروز یکشنبه 15 اردیبهشتماه، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته معلم برپا شد، با اشاره به رو به پایان بودن سال تحصیلی 97 - 98 اظهار کرد: علیرغم مشکلات و محدودیتها در منابع انسانی و مالی توانستیم سال خوبی را برای اجرای برنامههای خود پشت سر بگذاریم.
وی افزود: در سال 97 سند تحول را مورد بازنگری قرار دادیم و زیرنظامهایی در دو سطح محتوا و مدیریت طراحی شد و در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرارگرفت.
بطحایی اجرای برنامه ویژه مدرسه(بوم) را از جمله اقدمات انجام شده دانست و گفت: این طرح اختیار لازم را به مدرسهها میدهد تا بتوانند با خلاقیت دورن مدرسهای برنامههای درسی را برای دانشآموزان طراحی کنند. برنامه مهارتآموزی نیز در پنج هزار مدرسه متوسطه اول اجرایی شد.
وی افزود: در حوزه ساختاری اجرای سند تحول، رویکرد ما مدرسه محوری بوده و سالها است به دنبال این هستیم که اختیارات کامل را به مدرسه برای اجرای برنامههای مختلف تفویض کنیم.
تا مرکز کنترل اردوها مجوز صادر نکند هیچ اردویی برگزار نمیشود
بطحایی با اشاره به اعزام 12 میلیون نفر روز به اردوهای مختلف، گفت: اردوها نقش بسیاری در تربیت فرزندان داشته و برای تأمین امنیت این اردوها مرکز کنترل اردوها راهاندازی شد و تا این مرکز با بررسیهای خود مجوز صادر نکند، هیچ اردویی برگزار نمیشود.
212 مدرسه باید تخریب و مجددا ساخته شوند
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سیل اخیر اظهار کرد: هزار و 500 مدرسه دچار آسیب شدند که 212 مدرسه باید تخریب و مجددا ساخته شوند. هزار و 300 مدرسه نیز نیاز به ترمیم دارند که سعی داریم تا قبل از شروع مهرماه 98 این مدارس آماده تحویل شوند.
وی افزود: برخی از روستاها باید جابجا شوند؛ لذا برای ساخت مدارس منتظر برنامه آمایش هستیم و پس از آن کار ساخت مدارس جدید را آغاز میکنیم. خوشبختانه با کمک خیرین منابع خوبی برای ساخت و تعمیر مدارس مناطق سیلزده وجود دارد.
وی در رابطه با اجرای سند 2030 نیز گفت: اجرای سند با توجه به اینکه هدف آن ایجاد تغییر هویتی در سبک زندگی دانشآموزان و نظام آموزش و پرورش است، متوقف شده، البته برخی از اهداف آن به صورت متعالی در اسناد خود ما وجود دارد و نباید ترس از اتهام اجرای سند 2030 که با برخی از برنامههای وزارتخانه مشترک هستند، ما را از اجرای این اصول تربیتی بازدارد. هیئت سه نفرهای برای نظارت بر عدم اجرای این سند تعیین شده و فعالیت خود را آغاز کردهاند.
وزیر آموزش و پرورش در رابطه با برخی انتصابات در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز اظهار کرد: مقرر شده است تا پیشینه افراد منتسب به اطلاع افکار عمومی برسد، البته دقت بیشتر در عزل و نصبها همواره مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص تکریم مقام معلم و تربیت دانشآموز مطلوب جامعه اسلامی نیز گفت: معظمله در فرمایشی مختصر هدف اصلی سند تحول را تربیت افرادی آگاه، متدین و متعهد اعلام کردند؛ لذا برای تحقق این امر و انجام تحول در آموزش و پروش نیازمند نیروی انسانی مناسب به منزله مهمترین عامل تحول هستیم. البته تحقق سند تحول در زمان محدود میسر نیست، این سند جریانیست که باید براساس آن همواره برای ارتقای سطح تعلیم و تربیت تلاش کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه بر برنامههای تعلیم و تربیت تأثیرگذار است، تصریح کرد: نظام رتبهبندی در سال ۹۷ تهیه و به دولت ارسال شد اما علیرغم اینکه در دستور کار است اما دولت هنوز بدان ورود پیدا نکرده است. با شرایط فعلی تلاش میکنیم این طرح را امسال شروع کنیم تا در ادامه تکمیل و به طور کامل اجرا شود؛ متعاقب اجرای این طرح، نظام پرداخت نیز تغییر خواهد کرد.
وی در رابطه با واگذاری املاک مازاد آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: برخی از این املاک فاقد سند بوده و وقفی هستند و یا موانعی دیگری بر سر واگذاری یا نگهداشت آنها وجود دارد که در حال حاضر درصدد رفع این موانع هستیم.
بطحایی همچنین در رابطه با کیفیت بخشی به برنامههای آموزش زبانهای خارجی گفت: برای کیفیتبخشی به آموزش زبانهای خارجی تلاش میکنیم، البته نباید آموزش زبان خارجی به انگلیسی محدود شود، روش آموزش زبانهای خارجی را تصحیح کردیم تا دانشآموزان به جای فراگیری گرامر به مکالمه بپردازند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تلاش برای جذب 55 هزار نفر در آموزش و پرورش، به موضوع تکلیف شب دانشآموزان اشاره کرد و گفت: مصمم هستیم تکالیف شب را در نظام تعلیم و تربیت تصحیح کنیم زیرا در اغلب موارد نه تنها بهره آموزشی ندارد بلکه موجب انزجار دانشآموز از مدرسه نیز میشود؛ البته این طرح نیز باید به تدریج اجرا و تصحیح شود، لذا مدارسی که شرایط مندرج در دستورالعمل را دارا هستند باید تکالیف مشق شب را تصحیح کنند.
وی در رابطه با شهریه مدارس غیردولتی چنین گفت: ممکن است تعداد محدودی از این مدارس تخلف کنند اما نباید عملکرد سایر مدارس غیردولتی که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتهاند را نادیده گرفت؛ همچون سالهای قبل سامانههای نظارتی و الگوی منطقهای دریافت شهریه در سراسر کشور اجرا و با متخلفین برخورد قاطع میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم فراهم کردن بسترهایی برای تشکلهای معلمان بیان گفت: در تلاش هستیم این بسترها را فراهم کنیم و امیدواریم در انتخابات شورای عالی معلمان این تشکلها دخیل بوده و در شورای عالی نماینده تشکلها نقش داشته باشند.
بطحایی با بیان اینکه امروز در شرایط جنگی به سر میبریم یادآور شد: خوشبختانه دغدغه معلمان از جنس دغدغههای دیگر افراد و صنوف در جامعه نبوده و مبتنی بر اهداف آموزش و پرورش است. همکاران ما باید توجه کنند در شرایطی دغدغههای خود را بیان میکنند که دشمن با تمام قدرت در پشت دیوارهای ما ایستاده و ممکن است در تجمعهای آنان افرادی حضور پیدا کنند که مشکلساز شوند. امیدوارم معلمان این شرایط را در نظر بگیرند.
وی در رابطه با وضعیت معلمان بازداشتی نیز چنین توضیح داد: دو نفر از این معلمان آزاده شده و دو نفر دیگر هنوز بازداشت هستند؛ امیدوارم امروز یا فردا این دو نفر نیز آزاد شوند.
انتهای پیام