صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۰۳۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
توسط رئیس مدرسه علوم اسلامی بنت‌الهدی؛

گروه حوزه‌های علمیه - محفل جزء‌خوانی قرآن کریم، ویژه ماه مبارک رمضان با قرائت رئیس مدرسه علوم اسلامی مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی و جمع کثیری از طلاب غیرایرانی این مجتمع برگزار شد.

به گزارش ایکنا، خانم صدیق، رئیس مدرسه علوم اسلامی مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، در این مراسم با اشاره به شأن نزول سوره بقره گفت: این سوره در مدینه نازل شده و بزرگ‌ترین سوره قرآن است و دلیل نام‌گذاری آن به بقره، ماجرای گاو بنی‌اسرائیل است که در آیات 67 تا 73 بیان شده است.
وی خاطرنشان کرد: این سوره دربردارنده مباحث مختلف اعتقادی، فقهی و عبادی است. همچنین مباحث مربوط به وحی و اعجاز کتاب آسمانی و خدمات اجتماعی مانند بخشش، انفاق، احسان، جنگ و جهاد با دشمنان و قانون قصاص را در خود جای داده است.
رئیس مدرسه علوم اسلامی مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی با اشاره به آیة‌الکرسی و آیه دِین به عنوان بزرگ‌ترین آیه قرآن گفت: در این بخش، ماجرای تغییر قبیله، بهانه‌تراشی‌های بنی‌اسرائیل، آفرینش حضرت آدم(ع)، نافرمانی شیطان و فرازهایی از تاریخ تعدادی از پیامبران مانند حضرت آدم(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع)، داستان هاروت و ماروت، طالوت و جالوت بیان شده است.
وی با بیان این که در اسلام وفای به عهد واجب است گفت: رسول خدا(ص) به کفار فرمودند آن کس که پایبند به تعهدات خود نیست، دین کامل ندارد.
صدیق خاطرنشان کرد: علامه مجلسی به دنبال آیه «وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ»، 110 حدیث درباره صله رحم آورده که از جمله آنها این است که صله رحم عمر را زیاد می‌کند و فقر را دور می‌سازد.
وی با اشاره به پیوندهایی که خداوند دستور داده است، عنوان کرد: یکی از پیوندهایی که خداوند به آنها امر فرموده، اعم از پیوند با پیامبر(ص) ، پیوند با امامان(ع)، پیوند با خویشاوندان، پیوند با برادران ایمانی و... است.
رئیس مدرسه علوم اسلامی مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی عنوان کرد: قرآن کریم درباره کسانی که پیوند خویشاوندی را به هم می‌زنند، تعبیرات شدیدی دارد و احادیث اسلامی نیز سخت آنها را ملامت و سرزنش کرده است.
وی یادآور شد: از پیامبر اسلام(ص) پرسیدند مغبوض‌ترین عمل‌ها در پیشگاه خداوند کدام است؟ در پاسخ فرمودند: شرک به خدا. پرسید: پس از آن چیست؟ فرمودند: بریدن از خویشاوندان.
صدیق با اشاره به تفسیر آیه 31 سوره بقره به علم اسما پرداخت و افزود: در زمینه موهبت، فضیلت، افتخار و شایستگی علم اسما در میان مفسران، سخن بسیار است. علامه طباطبایی در المیزان، پس از بررسی و بحث در این باره نتیجه گرفته است که اسمائی که خداوند به آدم تعلیم کرد، موجودات عالیه‌ای بودند مجوب به حجاب غیب، که هر اسمی در این جهان به خیر و برکت آنها نازل شده است و از نورانیت آنها بهره می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در آیه 57 سوره بقره از نجات بنی‌اسرائیل از سلطه فرعون سخن به میان آمده است؛ زمانی که به آنها دستور داده شد وارد سرزمین فلسطین شوند، ولی آنها به بهانه این که در این مکان افراد ستمگری زندگی می‌کنند، سرپیچی کرده، به حضرت موسی(ع) گفتند با خدایت به جنگ آنها برو؛ ما همین جا نشسته‌ایم.
رئیس مدرسه علوم اسلامی مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی با اشاره به آیه 58 سوره بقره گفت: پس از چهل سال سرگردانی در بیابان تیه، بنی‌اسرائیل مأمور شدند وارد بیت‌المقدس شده، به معبد درآیند و هنگام وارد شدن به مسجد، کلمه حطه را بیان کنند. حطه به معنای ریزش گناهان، طلب عفو و اظهار توبه است.
وی خاطرنشان کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) ولایت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) دروازه آمرزش الهی عنوان شده است و فرمودند ما برای شما همچون دری هستیم که بنی‌اسرائیل باید از آن وارد می‌شدند و حطه می‌گفتند تا گناهانشان بخشیده شود و پاداش الهی را دریافت کنند.
شایان ذکر است این محفل تا پایان ماه رمضان، ساعت 11:30 در حیاط وسط مجتمع برقرار است و از محتوای تفسیر آن مسابقه‌ای برگزار می‌شود.
انتهای پیام