صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۲۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس المصطفی در حاشیه سفر به هندوستان با حضور در مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور با رئیس این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از المصطفی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی و هیئت همراه، در سفر به هندوستان، ضمن بازدید از مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در دهلی نو، با مهدی خواجه‌پیری، رئیس این مرکز، دیدار و درباره فعالیت‌های آن و راه‌های گسترش همکاری دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
وی ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام‌شده در مرکز میکروفیلم نور، تلاش‌های مجدانه و ابتکارات ارزشمند خواجه‌پیری را در حفاظت و بازنشر میراث کهن و ارزشمند اسلامی در هند، برجسته و شایان تقدیر دانست.
رئیس جامعه‌المصطفی درباره زمینه‌های همکاری علمی ـ پژوهشی جامعه‌المصطفی با این مرکز گفت: آثار و اسناد موجود در این مرکز می‌تواند منبع خوبی برای استادان و پژوهشگران جامعه‌المصطفی(ص) باشد. دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری در زمینه احیا و بازنشر آثار خطی در هند به شمار می‌روند.
وی درباره همکاری دو مرکز برای تربیت نیروی متخصص و توانمند به منظور احیای آثار اظهار کرد: انتظار می‌رود این مرکز با همکاری نمایندگی المصطفی در هند، دوره‌های آموزشی برای طلاب و دانش‌آموختگان المصطفی برگزار کند تا طلاب دانش و مهارت لازم را برای استمرار این فعالیت در مناطق دیگر هند داشته و در آینده همکاران خوبی برای مرکز نور باشند.
خواجه‌پیری نیز در سخنانی، گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه‌های پژوهشی و فرهنگی و برنامه‌های آینده این مرکز ارائه کرد.
وی گفت: مرکز میکروفیلم در سال 1364 با هدف حفظ و نشر میراث مکتوب اسلامی در هند بنیان‌گذاری شده است و هم‌اکنون، به تهیه میکروفیلم، عکس‌برداری، مرمت و نشر نسخه‌های خطی کهن به صورت چاپ همانند می‌پردازد و تاکنون توانسته است میکروفیلم بیش از شصت‌هزار نسخه‌ خطی فارسی، عربی و اردوی کتابخانه‌های هند را تهیه کند.
رئیس مرکز میکروفیلم نور ادامه داد: یکی از فعالیت‌های ابتکاری مرکز میکروفیلم نور، که برای نخستین بار در این مرکز طراحی و اجرا شده، تهیه نسخه‌های نادر و نفیس اسلامی به صورت نسخه همانند، با کاغذ دست‌ساز، با کیفیت نسخه اصل و تکثیر آن در پنجاه نسخه است که آن را در اختیار کتابخانه‌های بزرگ جهان قرار می‌دهد تا ضمن نشر اندیشه اسلامی و دسترسی آسان‌تر پژوهشگران و دانش‌پژوهان، رونوشت اصل نسخه به صورت سند برای نسل‌های آینده باقی بماند و تاکنون دویست نسخه به این صورت احیا شده است.
وی نقش جامعه‌المصطفی را در تربیت علما و اندیشمندان دینی برای هندوستان بسیار برجسته دانست و گفت: مرکز میکروفیلم نور در حال تهیه دانش‌نامه پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در هند است و بیشتر افرادی که در تهیه آن فعالیت دارند، از دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی هستند.
در پایان این دیدار، رئیس جامعه‌المصطفی از بخش‌های مختلف این مرکز بازدید کرد و با کارکنان رایزنی فرهنگی در خصوص فعالیت‌های بخش‌های مختلف به گفت‌وگو پرداخت.
انتهای پیام