صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۴۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
حجت‌الاسلام دعایی بیان کرد:

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرمسئول روزنامه اطلاعات با اشاره به انتشار اخبار قرآنی در این روزنامه در سال‌های گذشته، از کمبودهایی که باعث بسته شدن صفحات تخصصی روزنامه‌ها شد سخن گفت و در ادامه به نقش تقوای رسانه‌ای در گسترش آرامش در جامعه پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به این سؤال که چرا اغلب رسانه‌ها اهتمام خاصی به رویدادها و موضوعات حول امور قرآنی کشور ندارند، گفت: روزنامه اطلاعات اولین نشریه‌ای بود که صفحه قرآنی داشت و هر هفته‌ یک صفحه کامل را با عنوان «صفحه نور» به مسائل قرآن اختصاص داده بود.
وی افزود: بعدها روزنامه‌های دیگر این شیوه را اقتباس کردند و خوشبختانه در مسیر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، نشریات تخصصی قرآنی شکل گرفت. طبیعتاً وقتی نشریات تخصصی در این زمینه وجود دارند و انگیزه اصلی تأسیس و فعالیت آنها در زمینه مسائل قرآنی است، جامع‌‌تر و کامل‌تر می‌توانند به این مسائل بپردازند.
دعایی با بیان اینکه در انعکاس رویدادهای قرآنی فقط به انتشار اخبار قرآنی اکتفا شد، اظهار کرد: بر همین اساس اگر مسابقه‌ای یا مراسمی در مورد فعالیت‌های قرآنی برگزار می‌شد و امر قرآنی در جایی ترویج می‌شد در جایگاه رسانه اخبار را به نحو مطلوبی انعکاس می‌دادیم.
مدیرمسئول روزنامه اطلاعات با بیان اینکه مضیقه‌های به وجود آمده باعث شد تا رفته‌رفته انعکاس اخبار کم‌رنگ شود، گفت: کمبودهایی که در چاپ روزنامه‌ها به وجود آمد باعث شد تا بسیاری از صفحات تخصصی روزنامه‌ها از جمله صفحات قرآنی بسته شود. بنابراین آن گونه نیست که درباره دستاوردهای تشکل‌های اصیل قرآنی بی‌توجه باشیم. در این مسیر اهتمام داریم، اخبار را انعکاس می‌دهیم و گزارش تهیه می‌کنیم و می‌کوشیم که فعال باشیم.
دعایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: خوشحالیم که نهادهای قابل احترام، معتبر و ریشه‌داری در جمهوری اسلامی ایران پا گرفته است که به مسائل قرآنی و آرمانی اهتمام ویژه دارند و یکی از اصیل‌ترین مراکز فرهنگی کشور جهاددانشگاهی است که این نهاد 16 سال قبل اقدام به تأسیس یک خبرگزاری قرآنی به نام ایکنا کرد.
مدیرمسئول روزنامه اطلاعات بیان کرد: این اقدام پاسخگوی نیاز مبرمی در جامعه بوده‌ است و تاکنون به نحو مطلوبی فعالیت کرده‌اند. جهاددانشگاهی نهادی منبعث از انقلاب است که نیروهای وفادار و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و از خودگذشته و فداکاری در آن هست. این نیروها در هر عرصه‌ای منشأ خدمات بزرگی هستند.
وی در ادامه در مورد تقوای رسانه‌ای در وضعیت فعلی جامعه نیز گفت: اگر باور داریم که شیعه هستیم باید به فرمان معصومین درباره تشیع عمل کنیم. حضرت امام باقر(ع) قسم یاد می‌کنند که شیعه ما نیست، مگر کسی که از خدا اطاعت کند و بپرهیزد از گناه؛ ما چقدر در مسیر زندگی‌مان تقوا پیشه کرده‌ایم و چقدر آن گونه که ائمه می‌خواستند شیعه واقعی بوده‌ایم. چقدر تهمت زده‌ایم، ناروا گفته‌ایم، گذشت و احسان نکرده‌ایم، ثمرات چنین وضعیتی همین فضایی است که وجود دارد. اگر به حقیقت اسلام و حقیقت تشیع بازگردیم و شیعه واقعی باشیم، طبیعتاً جامعه به ما خوشبین خواهد شد.
دعایی در پایان بیان کرد: تقوای رسانه‌ای این است که انسان تا از چیزی اطمینان نداشته باشد آن را انعکاس ندهد و در انعکاس آن هم همه جوانب را مدنظر قرار دهد. اعتقاد و آبروی افراد را در نظر بگیرد و این گونه نباشد که هرچیزی را که به دستش می‌رسد منعکس کند. تبعات این انعکاس زیاد خواهد بود. نباید هر چیزی را برای همه‌کس بگوییم، سکوت کنیم و هیچ چیزی نگوییم. البته باید به اهلش و با شیوه تأثیرگذار گفته شود و با روشی که تبعات آن مثبت باشد.

انتهای پیام