صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۶۹۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
رامین مهمان‌پرست بیان کرد:

گروه سیاسی ــ سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه پیشنهاد ایران مبنی بر امضای پیمان عدم تجاوز با کشورهای منطقه را از موضع قدرت ارزیابی کرد و گفت: این پیشنهاد اتمام حجت با کشورهایی است که در مسیر غلط حرکت می‌کنند و با اقداماتشان منافع رژیم صهیونیستی را علیه کشورهای اسلامی تأمین می‌کنند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در لهستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تقابل دو رویکرد در عرصه سیاست خارجی میان ایران و عربستان یعنی پیشنهاد امضای پیمان عدم تجاوز از سوی وزیر امور خارجه کشورمان و برگزاری نشست ضد ایرانی مکه در عربستان که مواضع خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار می‌کند، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در منطقه دو رویکرد شکل گرفت که همچنان ادامه دارد. یک رویکرد به دنبال وحدت جهان اسلام و توسعه و پیشرفت کشورهای اسلامی است که از سوی انقلاب اسلامی و رهبران آن، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، مطرح شده است و اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی همواره وحدت بین کشورهای اسلامی و همکاری کشورهای منطقه برای ایجاد صلح و ثبات بوده و هست.

وی ادامه داد: اما در نقطه مقابل از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد رویکرد تفرقه‌انگیز عربستان سعودی بودیم که سعی داشت نظرات خود را به کشورهای کوچک منطقه تحمیل کند. شاید آنها تصور می‌کردند که با پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه آنها در منطقه تنگ‌ می‌شود. لذا تحمل این انقلاب و نظام برآمده از آن برای آنها سخت بود و از هیچ کوششی برای تفرقه و دشمنی در منطقه فروگذار نمی‌کنند.

محورهای تقابل دو رویکرد ایران و عربستان

مهمان‌پرست در تشریح تقابل این دو رویکرد در موضوعات مختلف گفت: در حوزه اعتقادی و ارزشی وقتی ایران شعار وحدت سر می‌دهد، سعودی‌ها تلاش می‌کنند از طریق گروه‌های سلفی و تکفیری اختلاف و تنش ایجاد کنند و موضوع وحدت اسلامی را زیر سؤال ببرند. در حوزه مسائل منطقه‌ای هر چقدر جمهوری اسلامی به دنبال تقویت رویکرد برادری و همکاری جمعی است، آنها سعی می‌کنند با تقسیم‌بندی کشورهای منطقه و یارگیری، آنها را علیه وحدت در منطقه تحریک کنند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: در مسئله فلسطین شعار همیشگی جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی، حمایت از فلسطین، دفاع از حقوق مشروع ملت فلسطین و محکومیت اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده اما عربستان سعودی تلاش می‌کند به صهیونیست‌ها نزدیک شود و امروز هم دیگر این نزدیکی را کاملاً علنی کرده و حقوق مردم فلسطین را زیر پا گذاشته و اولویت سعودی‌ها حفظ امنیت این رژیم جعلی شده است.

وی ابراز کرد: همچنین در موضوعات اقتصادی کشورهایی که منابع عظیم نفتی دارند می‌توانند به همدیگر کمک کنند و از این منابع سرشار برای توسعه و پیشرفت کشورهای خودشان و منطقه استفاده کنند، اما عربستان سعودی همواره در مقابل ایران قرار می‌گیرد و سعی می‌کند با افزایش تولید نفت قیمت‌ها را پایین بیاورد یا از سیاست تحریم نفتی ایران حمایت کند و کمبود نفت در بازار را به هر شکل و قیمتی جبران کند تا به جمهوری اسلامی ضربه بزند یا در جهت تفرقه میان کشورهای اسلامی تولیدکننده نفت حرکت کند.

مهمان‌پرست یادآورشد: در موضوع تروریسم جمهوری اسلامی ایران همواره در صف اول مبارزه با تروریست‌ها بوده و به کشورهای همسایه در مبارزه با تسلط تروریست‌ها کمک کرده است تا این وجود شوم مخرب صلح و ثبات در منطقه ریشه نگیرد، اما در طرف مقابل عربستان سعودی حامی جدی تروریست‌ها بوده و جدا از حمایت‌های فکری و معنوی، به لحاظ مالی منبع اصلی درآمد تروریست‌ها بوده است.

پیشنهاد پیمان عدم تجاوز از ایران و برگزاری نشست تفرقه از عربستان

سفیر سابق ایران در لهستان تأکید کرد: در موضوع اخیر نیز وزیر امور خارجه از باب اتمام حجت پیشنهاد بستن پیمان عدم تجاوز را به کشورهای منطقه برای ارتقای امنیت دسته‌جمعی ارائه داد. اما در همین شرایط که جمهوری اسلامی افزایش امنیت منطقه‌ای را با راهکارهای عملی برای انعقاد پیمان‌ها و همکاری‌های مشخص دنبال می‌کند، عربستان سعودی با برگزاری نشست مکه به محور تفرقه برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و دوستان ایران بدل می‌شود و همچنان تصور می‌کند ادامه رویکرد تفرقه در منطقه به تأمین بیشتر منافع آنها می‌انجامد.

وی در تشریح نگرانی اصلی و جدی عربستان در مورد ایران گفت: آنها نگران هستند که پیروزی‌های جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در شرایط داخلی حکومت عربستان مشکلاتی را ایجاد کند و مردم‌سالاری و دموکراسی موجود در ایران حیات سیاسی حاکمان سعودی را به خطر بیندازد. همین مشکل را دیگر کشورهای هم‌راستا با عربستان مانند بحرین و امارات نیز دارند.

مهمان‌پرست اظهار کرد: امروز به تجربه ثابت شده امنیت منطقه با اقدامات و طرح‌های این کشورها نه تنها تقویت نشده بلکه آسیب‌پذیرتر شده و این رویکرد جمهوری اسلامی ایران است که به ایجاد وحدت، امنیت، ثبات و پیشرفت در منطقه منجر می‌شود.

پیشنهاد ایران از موضع قدرت بود

مهمان‌پرست درباره اینکه برخی پیشنهاد وزیر خارجه کشورمان را از موضع ضعف و برخی دیگر از موضع قوت و اعتماد به نفس جمهوری اسلامی ارزیابی کردند، گفت: کشوری که قدرتمند است می‌تواند باعث ایجاد ثبات و امنیت در منطقه شود، با توطئه کشورهای خارج از منطقه مقابله کند، ریشه مشکلات و بحران‌های بزرگ مانند تروریسم در منطقه را نابود کند و قطعاً از موضع قدرت پیشنهاد تقویت امنیت، همکاری‌های جمعی و عدم تعرض ارائه می‌دهد. اگر ایران کشور ضعیفی بود در جایگاهی قرار نداشت که پیشنهاد چنین پیمان‌هایی را بدهد.

وی با بیان اینکه امروز ایران ضامن امنیت و ثبات منطقه است و در جهت خنثی کردن توطئه‌هایی که می‌خواهد این امنیت را به هم بریزد گام‌های محکمی برداشته است، گفت: لذا پیشنهاد وزیر امور خارجه و جمهوری اسلامی از موضع حسن نیت و اتمام حجت با کشورهایی است که در مسیر غلط حرکت می‌کنند و با اقداماتشان منافع رژیم صهیونیستی را علیه کشورهای اسلامی تأمین می‌کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام