صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۷۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲

گروه اندیشه ــ فقهای شیعی در خصوص استحباب روزه گرفتن در ماه شوال نظرات مختلفی را بیان کرده‌اند که می‌توان آنها را در سه دیدگاه عمده جمع‌بندی کرد.

به گزارش ایکنا؛ فقهای شیعی در خصوص استحباب روزه گرفتن در ماه شوال نظرات مختلفی را بیان کرده‌اند. برخی از فقها بر این باورند که روزه گرفتن در شش روز اول ماه شوال مستحب است. از جمله علامه حلی در کتاب «قواعد الأحكام» بر این مطلب تصریح کرده است: «و مندوب، وهو جميع أيام السنة إلا ما نستثني ... و ستة أيام بعد عيد الفطر».

به اعتقاد برخی دیگر از فقها، بهتر این است که روزه گرفتن در این شش روز ترک شود. مرحوم کاشف‌الغطاء در این رابطه می‌نویسد: «‌صوم ستّة أيّام بعد عيد الفطر وتركه أولى». همچنین امام خمینی در حاشیه عروه به این مطلب اشاره کرده است: «في استحباب صومها بالخصوص تأمل».

برخی از فقها قائل به تفصیل هستند. از جمله مرحوم طباطبایی یزدی در کتاب «عروه الوثقی» تصریح کرده است مستحب است سه روز بعد از عید فطر، شش روز روزه گرفته شود: «صوم ستة أيام بعد عيد الفطر بثلاثة أيام أحدها العيد.»

انتهای پیام