صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۲۱۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد؛

گروه بین‌الملل ـ مسئول تبلیغ بین‌الملل (External Tableegh) فدراسیون خوجه‌های اثنی عشری اظهار کرد: این فدراسیون در زمینه اقدامات بشردوستانه در کشورهای مختلف پیشتاز بوده و نسبت به رویدادهای مربوط به مسلمانان در سراسر جهان حساس است.

به گزارش ایکنا؛ خوجه‌ها گروهی از مسلمانان هستند که 600 سال پیش از ترکیب عقاید دین هندو با عقاید مذهب اسماعیلیه در هند پا گرفتند. به تدریج پیروان این کیش به چند گروه منشعب شدند؛ گروهی از آن‌ها مذهب تشیع اثنی‌عشری را پذیرفتند و با مهاجرت به منطقه شرق آفریقا در آنجا جوامعی منسجم و پرنفوذ را شکل دادند. امروزه جماعت‌ خوجه‌های اثنی‌عشری علاوه بر آفریقا، در هند، پاکستان، استرالیا و نیوزیلند، اروپا و آمریکای شمالی حضور دارند. آن‌ها به ویژه در امور اقتصادی و تجاری و همچنین فعالیت‌های خیریه و انسان‌دوستانه در کشورهای خود و نیز در سطح بین‌المللی صاحب نفوذ و جایگاهی خاص هستند.
 
بیشتر خوجه‌ها در هند و پاکستان هستند و پس از آن بزرگ‌ترین جماعت‌ آنان در تانزانیا و برخی کشورهای آفریقایی دیگر زندگی می‌کنند. همچنین شهر لندن اصلی‌ترین مرکز خوجه‌های اروپا به شمار می‌رود.
 
فدراسیون جهانی جوامع شیعه خوجه اثنی‌عشری (The World Federation of Khoja Shia Ithna-Asheri Muslim Communities) به عنوان یک سازمان خیریه در سال 1976 در انگلیس ثبت شد. این فدراسیون بنابر اساس‌نامه خود، سازمانی مستقل است که رئیس و اعضای هیئت رئیسه آن طی انتخابات عمومی به مدت سه سال انتخاب می‌شوند. خط مشی این سازمان در گردهمایی‌های شش ماهه تعیین می‌‌شود. دبیرخانه آن نیز در مرکز اسلامی «استانمور» لندن واقع است.
 
بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی فدراسیون جهانی خوجه‌های اثنی‌عشری، برخی اهداف و برنامه‌های این سازمان شامل موارد ذیل است: واکنش سریع به حوادث و فجایع جهانی، کمک به توسعه اقتصادی و توسعه ظرفیت‌های انسانی در مناطق کم‌درآمد، تهیه امکانات بهداشتی و پزشکی از طریق راه‌اندازی مراکز بهداشتی و کلینیک‌های چشم‌پزشکی در سراسر جهان، حمایت از پروژه‌های تأمین آب آشامیدنی بهداشتی در کشورهای در حال توسعه، ساخت خانه‌های ارزان‌‌قیمت، تهیه امکانات ضروری برای اقشار آسیب‌پذیر مانند کودکان و زنان، حمایت از دانشجویان کم‌بضاعت کشورهای در حال توسعه برای تحصیل در کشورهای پیشرفته، همکاری با گروه‌های اسلامی با هدف تقویت اتحاد بین جوامع اسلامی و انتشار و توزیع کتاب‌های اسلامی.
 
اعضای فدراسیون جهانی خوجه‌ها عبارت‌اند از: فدراسیون جماعت‌های خوجه اثنی‌عشری آفریقا، شورای جماعت‌های اروپا، فدراسیون جوامع استرالیا؛ فدراسیون هند؛ سازمان جوامع شیعه اثنی‌عشری شمال آمریکا و فدراسیون جماعت‌های خوجه شیعه اثنی‌عشری پاکستان. در حال حاضر حاج «انور درامسی»، ریاست فدراسیون جهانی خوجه‌ها را برعهده دارد. پیش‌تر در گزارشی ویژه در ایکنا این فدراسیون معرفی شد.


 
نادر جعفر، مسئول تبلیغ بین‌الملل فدراسیون خوجه‌های اثنی عشری
 
برای آشنایی بیشتر با ساختار فدراسیون جهانی خوجه‌های اثنی‌عشری و فعالیت‌های آن با «نادر جعفر»، مسئول تبلیغ بین‌الملل این فدراسیون، گفت‌و‌گو کردیم. وی درباره شکل‌گیری این فدراسیون گفت: جماعت‌های بزرگی از خوجه‌های آفریقا در کشورهای مختلفی همچون تانزانیا، اوگاندا، سومالی، بروندی، ماداگاسکار، کنیا، افریقای جنوبی، موریس، کنگو و غیره پراکنده هستند. در ابتدا برای نظم‌ بخشیدن به فعالیت‌های خوجه‌های این کشورها، فدراسیون خوجه‌های آفریقا (AFed) تشکیل شد. سپس با توجه به مهاجرت خوجه‌ها به سایر نقاط جهان، تصمیم گرفته شد که فدراسیون جهانی تأسیس شود. زیرمجموعه‌های مستقل این فدراسیون در قاره‌های دیگر شامل شورای جماعت‌های اروپایی (Coej)، سازمان شیعیان اثنی‌عشری آمریکای شمالی (Nasimco)، سازمان «استرالیا- آسیا، پاکستان» و فدراسیون گجرات هند هستند.
 
جایگاه فدراسیون

وی افزود: فدراسیون جهانی یک سازمان ‌NGO (غیردولتی) است که در سازمان ملل به ثبت رسیده و در این سازمان کرسی مشاوره در امور اقتصادی و فرهنگی دارد. اکنون جماعت‌های خوجه در هر شهر، مسئول و کمیته ویژه و نیز مساجد و حسینیه‌های خاص خود را دارند. مثلاً در ماداگاسکار در 14 شهر مختلف، 14 جماعت هر یک کمیته خاص خود را دارند و در مجموع حدود 100 جماعت در شهرهای مختلف جهان هستند.
 
رهبران فدراسیون جهانی خوجه از آغاز تاکنون
 
فعالیت‌های اجتماعی

نادر جعفر درباره فعالیت‌های اجتماعی خوجه‌ها گفت: خوجه‌ها بیشتر از نظر اقتصادی، مذهبی و فرهنگی فعال هستند و به خاطر حساسیت‌ها، در جناح‌بندی‌های سیاسی وارد نمی‌شوند. فدراسیون در زمینه رویدادهای مربوط به مسلمانان حساس است و در مواردی مانند جنایات اخیر دولت میانمار علیه مسلمانان، در محکومیت آن بیانیه صادر کرده و درباره سایر اتفاقات جهانی علیه مسلمانان هم موضع‌گیری و هم کمک می‌کند.
 
مسئول تبلیغ بین‌الملل فدراسیون خوجه‌های اثنی عشری تأکید کرد: ارتباط مسئولان خوجه‌ها با سران برخی کشورها بسیار مستحکم است. مثلاً روابط این مسئولان با رؤسای جمهور کشورهای آفریقایی که در آن حضور دارند بسیار خوب است.
 
اقدامات بشردوستانه
 
وی در زمینه اقدامات بشردوستانه فدراسیون جهانی خوجه‌ در کشورهای مختلف جهان بیان کرد: این فدراسیون در کشورهای مختلف همچون بوسنی وهرزگوین، کوزوو، لبنان، عراق، یمن، سوریه، افغانستان، میانمار، هائیتی، نپال، بنگلادش، هند و پاکستان، تایلند، فیلیپین، شیلی، کنیا، تانزانیا، اوگاندا، سومالی و آفریقای جنوبی در زمینه فعالیت‌های بشردوستانه برنامه‌های خاصی دارد. برای مثال در ماه رمضان گذشته در 21 کشور 13.5 میلیون نفر از بسته‌های غذایی و افطار استفاده کردند. در زمینه ازدواج جوانان در کشورهای مختلف از جمله افغانستان هر ساله به تأمین هزینه‌های ازدواج تعدادی از جوانان کمک می‌کند. در زمستان در کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان و یمن به نیازمندان لباس گرم اهدا می‌کند. همچنین در سوریه دفتر کمک‌رسانی به نیازمندان دارد. در سومالی، هائیتی، بنگلادش، فیلیپین نیز فعالیت‌های مذهبی و بشردوستانه انجام داده‌ است. در زمینه کارآفرینی، تأمین پوشاک و مسکن، کمک به ایتام و بیوه‌ها، ساخت مسجد، حسینیه، مسائل درمانی و کمک در هنگام بروز حوادث غیر‌مترقبه نیز بسیار فعال است.
 
 
نادر جعفر تصریح کرد: فدراسیون در زمینه خدمات درمانی نیز فعالیت می‌کند. پزشکان متخصص داوطلب زیر نظر فدراسیون برای معالجه مردم به کشورهای مختلف جهان می‌روند و بیماران نیازمند را رایگان درمان می‌کنند. برای مثال چشم‌پزشکان و دندانپزشکان متخصص معروفی از آمریکا، کانادا، انگلستان، فرانسه و تانزانیا با ابزارهای درمانی خود به مناطق محروم کشورهایی همچون سوریه، هند و عراق می‌روند و بیماران را معاینه و درمان می‌کنند.

حمایت از آموزش

وی تأکید کرد: فدراسیون علاوه بر فعالیت‌های خیریه، فعالیت‌های آموزشی هم دارد. برای مثال با دانشگاه‌های مهم جهان ارتباط دارد و افرادی را معرفی و بورسیه می‌کند. همچنین خیرین خوجه از طریق فدراسیون جهانی از دانشجویان بااستعداد، حمایت مالی و آنها را بورس می‌کنند. در حال حاضر دانشجویانی را در کشورهای استرالیا، هند، کانادا، مالزی، آفریقای جنوبی، جزیره موریس انگلستان، فرانسه و غیره بورسیه کرده است. همچنین دوره‌های مهارت‌افزایی مختلفی همچون دوره‌های تخصصی در روش تدریس برای معلمان مدارس و دوره‌هایی برای مدیران در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

نادر جعفر درباره فعالیت‌های تبلیغی این فدراسیون گفت: در زمینه ترویج معارف اسلامی و شیعی، فعالیت‌های مختلفی انجام می‌شود. در شهرهای قم، نجف، بمبئی، کشور بوسنی و ... دفاتر تبلیغی دارد و دفتر مرکزی در لندن واقع است. فدراسیون با جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه و جامعة‌الزهراء(س) همکاری دارد و افراد علاقه‌مند غیرایرانی را، که می‌خواهند در ایران دروس حوزوی بخوانند، شناسایی، با آنها مصاحبه و از آنها حمایت مالی می‌کند. همچنین در پیدا کردن محل سکونت به آنها کمک می‌کند و شهریه مختصری هم به آنها داده می‌شود. در دفتر قم 29 فعالیت دینی، فرهنگی و خیریه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: جامعة‌المصطفی(ص)، طلاب آفریقایی بومی و جوانان خوجه را پذیرش می‌کند. در حال حاضر حدود 150 طلبه خوجه از کشورهای مختلف در جامعة‌الزهراء(س) و جامعة‌المصطفی(ص) در قم و مشهد تحصیل می‌کنند. این افراد پس از بازگشت به کشورهای خود به امر تبلیغ در میان مسلمانان و غیرمسلمانان می‌پردازند. حتی در نپال، که مردم آن پیرو آیین‌های هندوئیسم و بودیسم هستند، مرکز اسلامی دارد که با هندوها و بودایی‌ها مرتبط است.

سایت پاسخگویی به سؤالات دینی
 
مسئول تبلیغ بین‌الملل فدراسیون خوجه‌های اثنی عشری یادآور شد: همچنین سایتی به نشانی «AskanaLim.org» دارد که مردم سؤالات دینی و اعتقادی خود را می‌فرستند و تیمی از کارشناسان مسائل دینی به آن‌ها پاسخ می‌دهند.
 
وی افزود: فعالیت دیگر فدراسیون چاپ کتاب‌های اسلامی و بین‌الادیانی است. همچنین در زمینه سمعی ــ بصری (Audiovisual)، لوح‌های فشرده اسلامی و آموزشی به صورت «DVD» تولید می‌شود. علاوه بر این، ترجمه کتاب‌های اسلامی و آموزشی را در دستور کار قرار دارد و نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود. اعزام‌های کوتاه‌مدت در ایام محرم و ماه رمضان، برگزاری دوره‌های آموزشی و اعزام مبلغ و انتصاب افرادی به عنوان ائمه جمعه در کشورهای مختلف از دیگر فعالیت‌هاست که با توجه به آشنایی با زبان و فرهنگ نقاط مختلف انجام می‌شود.
 
ارتباط با ایران

نادر جعفر درباره ارتباط جامعه خوجه‌ها با ایران اظهار کرد: در طول سال یکی از مقاصد مهم سفرهای خوجه‌ها، اماکن زیارتی ایران و عراق است. در ایران حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه (س) و شاه عبدالعظیم حسنی(ع) از اماکن مورد علاقه خوجه‌هاست. آنها از مناطق مختلف به ویژه آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی در قالب کاروان‌های زیارتی به ایران می‌آیند و از اماکن دیدنی این کشور نیز بازدید می‌کنند.
 
 
دیدار جمعی از خوجه‌ها با آیت‌الله صافی گلپایگانی
وی در پایان گفت: این فدراسیون در ایران هم خدماتی را ارائه کرده است. پس از وقوع زلزله بم و کرمانشاه و نیز سیل اخیر، به مردم آسیب‌دیده کمک‌هایی کرده است. با مراجع عظام تقلید در قم و نجف ارتباط نزدیک و با دفاتر آنها همکاری دارد. به علاوه، 17 سال است که در فصل تابستان‌ دوره‌هایی را برای مهارت‌افزایی علوم اسلامی برگزار می‌کند که برای نمونه سال گذشته علاقه‌مندانی از بیش از 10 کشور در این دوره‌ها شرکت کردند. همچنین دوره‌های آموزشی ویژه زوج‌های جوان، دوره خاص طب اسلامی و سنتی برای پزشکان و دوره‌های خاص برای مبلغان و اساتید در ایران و کشورهای مختلف از سوی فدراسیون برگزار می‌شود.
 
یادآور می‌شود نادر جعفر پیش از این نماینده فدراسیون جهانی خوجه‌های اثنی‌عشری در شهر قم بود و هم‌اکنون مسئولیت تبلیغ بین‌الملل این فدراسیون را برعهده دارد.
 
گفت‌و‌گو: محسن حدادی
 
انتهای پیام