وی با بیان اینکه یکی از نامهای قیامت «یومالحسرت» است یعنی روزیکه همه حسرت میخورند حتی کسانیکه بهشتی هستند حسرت میخورند، اظهار کرد: افرادیکه بهشتی هستند وقتی درجات عالیه بهشت را مشاهده میکنند و میبینند افرادیکه همسایه و از خویشان آنها بودهاند درجات عالیه بهشت را به دست آوردهاند، حسرت میخورند که چرا آنها هم به این درجه نرسیدند.
امام جمعه اشترینان ادامه داد: جهنمیها نیز حسرت میخورند که چرا با دست و اختیار خود، خود را جهنمی کردند.
وی با بیان به اینکه زمانیکه به بحث «یومالحسرت» در آیات و روایات مینگریم میبینیم که براساس این آیات و روایات عوامل متعددی بر ایجاد این حسرت تأثیر دارند، اضافه کرد: یکی از انواع آن، حسرت بر کوتاهیهاست که خداوند در سوره زمر آیه 56 قرآنکریم به این موضوع اشاره دارد و میفرماید: «أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَى علَى مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ؛ تا کسی نگوید: ای حسرتا بر آنچه در کار خدا کوتاهی کردم، و از مسخرهکنندگان بودم».
کوتاهی از هدایتپذیری؛ یکی از انواع کوتاهیها
بیرانوند ادامه داد: در اینجا منظور از «جنبالله» تمام اموری است که به خدا مربوط میشود، یعنی فرامین و دستورات الهی که خداوند دستور داده واجباتی را امر کرده و شخص این دستورات را انجام نداده و با ترک واجبات دچار حسرت میشود.
امام جمعه بیرانشهر با اشاره به اینکه کوتاهیها خودشان عوامل و انواعی دارند، اظهار کرد: یکی کوتاهی به انجام توبه است، امام علی(ع) در نامهای به یکی از اصحابش مینویسد که باقیمانده از عمرت را دریاب نکند که فردا و پس فردا کنی، اینجاست که برخی از این موضوع غافل هستند، اگر گناهی و خطایی از آنها سر میزند سریع توبه نمیکنند و میگویند که وقت هست و در آینده توبه میکنیم در صورتیکه هر آن امکان دارد مرگ به سراغ انسان بیاید.
وی افزود: کوتاهی از هدایتپذیری یکی از انواع کوتاهیها است، چراکه فرد میتوانست سخنان علما و دلسوزان را قبول کند و هدایت یابد اما اینکار را نکرد و گمراه شد و اینجاست که از کوتاهی خود حسرت میخورد.
انتهای پیام