صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۲۲۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴
استاد حوزه علمیه:

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شناخت امام صادق(ع) موضوعی کلیدی حتی برای غیرمسلمین است، گفت: کسب «علم نافع» درس‌ مهم سیره و زندگانی امام صادق(ع) برای جامعه امروز است و اگر به همین توصیه گوش دهیم، بسیاری از مشکلات آموزشی حل خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد زمانی، استاد حوزه علمیه و نویسنده در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع)، گفت: شناحت سیره و زندگانی امام صادق(ع) و مباحث علمی و روایات صادره از ایشان نه تنها موضوعی کلیدی برای مسلمین بلکه برای غیرمسلمین نیز است.

وی افزود: بنده 25 سال قبل در بیروت و سوریه بودم و در آن دوره همایشی در مورد امام صادق(ع) برگزار شد و افرادی از بیش از 50 کشور در این همایش شرکت کردند که در میان آن‌ها اندیشمندانی از ادیان دیگر مانند یهودی و مسیحی و ... هم حضور داشتند و سخنرانی کردند.

زمانی بیان کرد: پرفسوری که چهار مدرک دکتری داشت در میان شرکت‌کنندگان این کنفرانس بود و سخنرانی کرد که برای بنده بسیار حائز اهمیت بود؛ وی مسیحی ساکن فرانسه و اردنی‌الاصل بود؛ او در این سخنرانی گفت من وقتی می‌خواستم دکتری شیمی بگیرم و پایان‌نامه خود را ارائه کنم نیاز به تحقیقاتی پیدا کردم و در کتابخانه‌ها که می‌گشتم با کتابی در مورد جابربن حیان از شاگردان امام صادق(ره) روبرو شدم.

وی ادامه  داد: این پرفسور می‌گفت ما عمدتاً مسلمین را با برخی عبادات مانند نماز و روزه و ... می‌شناسیم ولی در این کتاب آن قدر مطالب علمی دقیقی از جابربن حیان وجود داشت که برای من تعجب‌آور بود یا در رساله امام باقر(ع) به جابر با عنوان «الرسالة الصغیرة» می‌بینیم که مطالب بسیار مهمی بیان شده است و در معمتمرالامام الصادق(ع) منتشر شد.

زمانی با بیان اینکه بنده در آنجا تدریس و شاگردانی داشتم و تعاملات خوبی با اهل سنت داشتیم، اظهار کرد: اگر بنا باشد جهان اسلام را به سوی خود جذب کنیم و در میان امت اسلامی جایگاه بالای خود را حفظ کنیم راهی جز ترویج سیره امام صادق(ع) نداریم؛ سیره‌ای که در آن علم آموزی حرف اول را می‌زند و بر تعامل و ارتباط اجتماعی صحیح با مسلمین تأکید دارد.

این استاد حوزه و نویسنده آثار دینی بیان کرد: امام صادق(ع) وقتی شنیدند که یکی از شیعیان به خلفای اولی و دومی اهانت کرده است ناراحت شدند و او را نهی کردند و به آیه شریفه «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿انعام/۱۰۸﴾؛ و آن‌هايى را كه جز خدا مى‌‌خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد اين گونه براى هر امتى كردارشان را آراستيم آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ايشان را از آنچه انجام مى‌‌دادند آگاه خواهد ساخت» در این نهی استناد کردند.

زمانی با بیان اینکه مسلمین باید در کنار همدیگر باشند و به مقدسات یکدیگر اهانت نکنند به خصوص امروز که جهان اسلام در برابر جهان کفر قرار گرفته است، تصریح کرد: رمز پیروزی مسلمین بر ابرقدرت‌ها در همین وحدت است.

این نویسنده آثار دینی  در بخش دیگری از سخنانش در مورد یکی از توصیه‌های امام صادق(ع) مبنی بر آموختن علم نافع بیان کرد: در سال 52 یا 53 در مشهد مقام معظم رهبری تدریس داشتند و مباحث تفسیری و اعتقادی بیان می‌کردند؛ در یکی از جلسات برخی افراد بحثی مطرح کردند که فرشتگان چقدر وزن دارند و یا چه مقدار فضا می‌گیرند و از این نوع مباحث؛ رهبری فرمودند به فرض که ما اثبات کنیم ثمره علمی آن چیست؟ اینها مصادیق علم نافع نیست.

زمانی با بیان اینکه وظیفه حاکم در برابر مردم و مردم در برابر حاکم و حکومت اسلامی، مسائل تربیتی در تربیت کودک و خانواده و ... از موضوعاتی است که مورد نیاز امروز و مصداق علم نافع است؛ قرآن کریم در آیه شریفه «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ و چون قرآن خوانده شود گوش بدان فرا داريد و خاموش مانيد اميد كه بر شما رحمت آيد»(اعراف/204) بر گوش دادن به قرآن تأکید فرموده است؛ خیلی‌ها انصتوا را همانند استماع به معنای شنیدن گرفته‌اند ولی این واژه به معنای نت‌برداری هم هست یعنی وقتی قرآن خوانده می‌شود چنان گوش دهید که گویا نکته‌برداری کنید بنابراین علم نافع علمی است که انسان را در مسیر هدف خلقت قرار دهد. 

زمانی با بیان اینکه امام صادق(ع) جامعه آن روز را با اصولی آشنا کردند که جامعه همیشه زنده بماند، اظهار کرد: بیش از 60 درصد روایات باقی مانده از شیعه از امامین صادقین(ع) است؛ یعنی از یک میلیون و 30 هزار روایت بیان شده بیش از 600 هزار روایت از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) است که خود این موضوع عجیب است و نشان می‌دهد که مسئله تربیت مردم بنیادی است و امام با زبان روایات در عرصه‌های مختلف به تربیت مردم پرداخته‌اند.

این محقق و نویسنده با بیان اینکه ما ده‌ها هزار طلبه داریم که مبلغان آینده هستند و همچنین دانشگاهیان زیادی که در حال تحصیل‌اند، تأکید کرد: باید فکری زیربنایی برای این قشر داشته باشیم و به آموزش مطالب غیرکاربردی نپردازیم، بلکه آموزش‌های کاربردی و مفید به فرد و جامعه ارائه دهیم.

وی با اشاره به آفت مدرک‌گرایی تصریح کرد: مدرک‌گرایی از آفاتی است که با آموزه‌های دینی ما سازگاری چندانی ندارد؛ باید به موضوعاتی بپردازیم که اقتصاد اسلامی را تقویت کند و دامان اقتصاد کشور را از معضل اقتصاد غربی دور نگه دارد.

انتهای پیام