وی ادامه داد: امامپژوهی به معنای آن است که ما حضرت امام، ابعاد شخصیتی ایشان و همچنین چیستی و چرایی انقلاب اسلامی بشناسیم که متاسفانه در تمام زمینهها دچار ضعف هستیم. در گذشته جملهای از آیتالله مصباح یزدی در خصوص امامشناسی شنیده بودم و در دیداری که اخیرا با ایشان داشتهام از ایشان پرسیدم: آیا شما عمیقا به این جمله که «ما برای شناخت حضرت امام خمینی(ره) باید یک مسیر ۲۰۰ ساله را طی کنیم» باور دارید؟
مدیرعامل موسسه عصر امام خمینی(ره) بیان کرد: آیتالله مصباح یزدی در پاسخ به سوال من فرمودند: «بله من به این جمله معتقد هستم، چرا که امام، ابعاد وجودی و آثار جهانی ایشان که هنوز هم در حال رشد و تعالی است، هنوز شناسایی نشده».
امام جمعه موقت اهواز عنوان کرد: متاسفانه موضوعی که همواره به عنوان یک چالش در ترویج فرهنگ مهدویت وجود دارد این است که هنوز نتوانستهایم آن فکر و اندیشهای که زمینهساز انقلاب جهانی مهدوی است، را شناسایی کنیم و به جامعه خود و جامعه جهانی ارائه دهیم.
حاجتی مطرح کرد: ما موظفیم تأمل و تفکر بیشتری داشته باشیم، امام، انقلاب اسلامی، مبدا و مقصد آن را بشناسیم که اگر خوب شناختیم و شناساندیم به آن معناست که گام مفید و موثری برای ترویج فرهنگ مهدویت برداشتهایم. تفسیر، توجیه، تبیین و آشنایی با مغز و محتوای انقلاب اسلامی ممکن نیست مگر با آشنایی با فرهنگ مهدویت.
وی افزود: چرا رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره با این تعابیر بلند از حضرت امام خمینی (ره) و مسیری که امام فراروی ما قراره دادهاند، یاد میکنند و میفرمایند: «هر کس با امام بیعت کند با رسول الله بیعت کرده است». چرا در اولین سالگرد امام، رهبر معظم انقلاب فرمودند: «امام ما عصر جدیدی را آغاز کردند و وظیفه اندیشمندان و محققیان جوان این است که پیرامون این عصر جدید به تحقیق بپردازند».
مدیر عامل موسسه عصر امام خمینی(ره) اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی حدود ۸ سال متوالی بحثی را با موضوع «عصر امام خمینی(ره)» ارائه میدادند اما تنها یک مقاله در این خصوص نوشته شده است، یعنی جامعه کارشناسان، محققین، دوستداران، مریدان و معتقدین انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری تنها یک مقاله با عنوان «عصر امام خمینی» ارائه کردند که آن هم نوشته شهید سید مرتضی آوینی بود.
امام جمعه موقت اهواز ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم فرموند: «ما در این عصر برای طلوع آفتاب ولایت عظمی آماده میشویم»، یعنی این عصر، ویژگیها و گستره عرصه گذاری آن را بشناسید. ما باید امام را بازشناسی و بازخوانی میکردیم.
کشف و بازخوانی اساس انقلاب اسلامی
حاجتی خاطرنشان کرد: در دهه هفتاد اکبر گنجی با شرکت در آن کنفرانس ننگین در برلین میگوید: «خمینی را باید به موزههای تاریخ سپرد». یک برنامه مدون و یک اتاق فکر استکبار جهانی تلاش میکند تا این مرد فراموش شود، اساس انقلاب اسلامی کشف و بازخوانی نشود و اینطور به اذهان القا شود که این مرد مربوط به دورهای از تاریخ بوده و باید آنرا به تاریخ سپرد.
وی ادامه داد: وقتی به بازخوانی، تعمق و تأمل دست میزنیم به نکات جدید و عجیبی میرسیم که این نکات ما را به قله بسیار نورانی رهنمون میکند که آن قله، قلهای جز برای طلوع آفتاب ولایت عظمی از افق مکه معظم نیست.
مدیر عامل موسسه عصر امام خمینی(ره) بیان کرد: حاج اسماعیل دولابی حدود در سال ۱۳۴۲ در کتابی که از خاطرات حضرت امام(ره) چاپ شده است، میگوید: با جمعی از آقایان برای آخرین جلسه درس اخلاق امام نزد ایشان رفته بودیم، امام در سخنان خود فرمودند: «این حرکتی که ما آغاز کردهایم در قم نمیگنجد» و سپس فرمودند: «و چه بسا در ایران هم نگنجد».
امام جمعه موقت اهواز با استناد به صحیفیه امام (جلد ۱۹، ص ۴۷۶) مطرح کرد: به محض پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام فرمودند: «22 بهمن سرآغاز حکومتالله در جهان است». در خاطرهای که شخصی از حضرت امام تعریف میکند این گونه نقل شده است: وقتی به خانه امام پناه بردم، ایشان وقتی در ایوان اضطراب من را دیدند، فرمودند: «انقلابها سه مرحله دارند؛ مرحله اول اسلامی شدن ایران، مرحله دوم این است که جهان اسلام متوجه اسلام شود و در مرحله آخر اینکه جهان متوجه اسلام شود». زمان مرحله سوم همان طلوع آفتاب ولایت عظمی است.
حاجتی افزود: امام ما ظاهرا یک خط سیر تعیین شده را برای خود مشخص کرده بود، به طور دقیق آن نقشه راه را برای امت خود تبیین میکرد و آن را بسیار مهم میشمارد. امام به محض رسیدن پیام قطعنامه فرمود: «ناامید نباشید، کمربندهای خود را محکم ببندید که صحنههای بسیار خطیری در پیش داریم».
وی اظهار کرد: تحولات عظیمی که در چهار دهه گذشته تا کنون رخ داده، قطعا در هزاره گذشته کمنظیر و بینظیر بوده است. یکی از فرمایشات امام در خصوص این بوده است که: «جوانان امروز انقلاب اسلامی فقط در یک مقطع کوچک تاریخ اسلام مشاهده شدند».
مدیر عامل موسسه عصر امام خمینی (ره) ابراز کرد: در یک نشریه آمریکایی، اخیرا گزارشی از یک سمیناری در اسرائیل چاپ شده است. رئیس بخش پژوهشهای دانشگاه موش دایان پشت تریبون قرار میگیرد و به جمع محققین، مفسرین، اندیشمندان، جاسوسان و سران نظام سلطه که در این جلسه حضور داشتند، میگوید: «به شما هشدار میدهم؛ تحولاتی که امروزه در خاورمیانه درحال رخ دادن هستند از قرن هفتم میلادی به این سو بی سابقه است، من به صراحت میگویم امواج این تحولات قدرت، مفهوم آن و نقطه ثقل قدرت را به یک نقطه جدید منتقل میکند و مرکز این تحولات جایی نیست جز ایران، ایران اسلامی که باید از آن بترسید».
امام جمعه موقت اهواز یادآور شد: خبرنگار ساینس مانیتور در سفر خود به شمالیترین نقطه هندوستان اینگونه میگوید که: «وقتی به آن ارتفاعات سر به فلک کشیده وارد شدم، خانه به خانه و کوچه به کوچه عکس مردی با هیبت را میدیدم که وقتی از مردم سوال میکردم این عکس کیست؟ پاسخ میدادند: عکس کسی است که امید امروز و آینده ماست؛ عکس امام خمینی(ره) است.»
امام خمینی ادیان الهی را زنده کرده است
حاجتی ادامه داد: از هندوستان تا شیلی نام امام خمینی را میشناسند. یکی ازدوستانم در خاطرهای که از لندن به یاد دارد، میگوید: «در خانه همسایهام که یک کشیش انگلیسی بود عکس امام را در کنار مجسمه حضرت عیسی دیدم، بعد از کمی صحبت به من گفت: شما ایرانیها یک مشکلی دارید، آنهم این که میگویید امام خمینی اسلام را زنده کرده، این جمله اشتباه است چرا که امام خمینی ادیان الهی را زنده کرده است».
وی بیان کرد: یکی از معروفترین نویسندگان و روزنامهنگاران جهان اسلام در سمیناری مربوط به حضرت امام در تهران شرکت کرده بود. در آن سمینار در خصوص نظراتش در مورد امام گفت: «نظر قاطع من این است که این مرد بزرگ با استفاده از کارهای پیش پا افتاده، کارهای بزرگی انجام داد، مثل اینکه ایشان برای سخن گفتن خود، مخاطب جهانی و ماموریت خود را ماموریت جهانی فرض کرده بود و همچنین با استفاده از ادبیات جهانی (تورات، انجیل و قرآن) و کلماتی چون استضعاف، استکبار و شیطان بزرگ سخن میگفت، به همین خاطر تمام موحدین دنیا متوجه ایشان شدند».
مدیرعامل موسسه عصر امام خمینی(ره) مطرح کرد: در حالیکه جان اف کندی، یکی از خود رایترین روسای جمهور تاریخ آمریکا رای آورده بود و ۱۲ درصد مردم آمریکا نمیدانستند نام رئیس جمهور خود چیست، امام خمینی در ایران انقلاب کرد، در حالی که کسی در آمریکا نبود که با نام مبارک ایشان آشنا نباشد، چرا که ایشان یک طوفان بزرگ را مدیریت کرد.
امام جمعه موقت اهواز اضافه کرد: با مراجعه به فرهنگنامهها و واژهنامههای سیاسی جهان و مقایسه آنان در قبل و بعد پیروزی انقلاب اسلامی متوجه خواهیم شد که به هیچ وجه قبل و بعد از این انقلاب جهانی قابل مقایسه نیست. بسیاری از واژگانی که فرهنگ شیعه از آنان استفاده میکرد، امروز به خاطر تاثیرات بسیار مهم در واژهنامههای فرهنگ سیاسی غرب وارد شده و از آنان استفاده میکنند.
مقابله، تضعیف و تحقیر
حاجتی اظهار کرد: عبا، امامه و قبا در حوزه تاثیرگذاری نه در سطح ایران و نه در سطح غرب آسیا بلکه در سطح جهان وارد شدند. این تاثیرات عادی نبودند، چرا که در مقابل نظام سلطه ایستاد، آن را تضعیف و سپس تحقیر کرد. امام خمینی از ابتدا قیام خود با وجود تمسخر، تحقیر و تکذیب عدهای همواره ابعاد جهانی قیام خود را در نظر داشتند. امام همواره تاکید داشت که ما انقلاب خود را به جهان صادر خواهیم کرد، بعد از اتمام جنگ امام فرمود: «ما در جنگ انقلاب خود را صادر کردیم».
وی ابراز کرد: یک نشریه معروف آمریکایی مینویسد: «امروز تمام روسای جمهوری آمریکا در یک نکته پیرامون انقلاب اسلامی به اشتراک رسیدند و آن نکته در یک جمله خلاصه میشود: «به تعبیر آیتالله خمینی(ره)، آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند».
مدیرعامل عصر موسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در زمانی که گروگانها در اختیار ایران بودند، شخصی برای مشورت نزد ریچارد کاتم، یکی از سربازان سازمان سیا در ایران رفته بود، از او درباره راه حل این مشکل پرسید: «ایران کوتاه نمیآید، البته که نیروهای نفوذی و عناصر لیبرال مشغول هستند، اما ما به سد بزرگی به نام خمینی برخورد کردهایم». کاتم در پاسخ به آن شخص گفت: «مطمئنن آیتالله هیچ هدفی جز تحقیر آمریکا ندارد و تا به این هدف نرسد، این بازی با شما تمام نخواهد شد».
امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: یکی از افرادی که در مدرسه دارالشفا همراه امام بود در مورد ایشان میگوید: «این طلبه ژندهپوش اهل خمین مردی به شدت اهل تهذیب بود که اولین اثر عرفانی خود را در سن ۲۷-۲۸ سالگی به رشته تحریر درآورد و تقریبا از همان ایام با مرد بزرگی که خود یکی از اسرار حوزههای علمیه یعنی حضرت آیتالله شاهآبادی همراه میشود، با تهذیب در درون خود انقلابی به وجود میآورد که خداوند بخاطر این انقلاب درونی توفیق یک انقلاب برونی جهانی را نیز به او میدهد».
حاجتی بیان کرد: حدود ۳۰ سال قبل نشریه معروفی به مناسبت صدمین سال چاپ خود، موزهای را برگزار میکند که در این موزه تصاویر برگزیده صد سال فعالیت این نشریه به نمایش گذاشته شده است. تنها تصویری که از ایران در آن موزه حضور داشت، تصویر تشییع جنازه امام خمینی (ره) بود. تشییع جنازهای که به عنوان شلوغترین تشییع جنازه تاریخ با حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در گینس ثبت شده است. در زیر آن تصویر نوشته بود: «من خبرنگاری هستم که تصویر استقبال این مرد را گرفتم».
رحلت اندیشه امام
وی مطرح کرد: به محض خبر رحلت امام آمد، بسیاری از خبرگزاریهای جهانی(مراکز اطلاعاتی و جاسوسی) افرادی را در چهره خبرنگار به ایران فرستادند که تعداد آنها به ۳۰۰ نفر میرسید. آیا این ۳۰۰ نفر برای اسلام، شیعه، اهلبیت، امام زمان و نائب ایشان آمدهبودند؟ این ۳۰۰ نفر نه برای رحلت امام بلکه برای رحلت اندیشه امام آمده بودند.
مدیرعامل موسسه عصر امام خمینی (ره) افزود: مردی که تنها با ۵ میلیون نفر استقبال شود و پس از ۱۰ سال با ۱۰ میلیون نفر تشییع شود، باید مورد بازخوانی قرار گیرد؛ چرا که در وجود این مرد سری است و این سر باید شناسایی شود. غیر ممکن است کسی از پنجره شخصیت امام(ره) به تحولات جاری مراجعه کند، اما نسیم مهدویت جان او را با نشاط نکند.
امام جمعه موقت اهواز اظهار کرد: دکتر عارفی، پزشک امام اسناد پزشکی امام را چاپ کرده و میگوید: «در این ۸ سالی که بدن امام زیر نظر ما بود، حتی برای یک بار آثار ترشح هورمون آدرنالین در بدن ایشان مشاهده نشد.»
حاجتی ابراز کرد: حدودا یک ماه و ۱۰ روز قبل از رحلت، امام فرمود: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (ص) است». همچنین ایشان در ادامه میفرماید: «مسائل اقتصادی مردم را حل کنید، اما اگر از مسئولیت اصلی خود در این زمینه غافل شوید، یا خطر آفرین و یا خائن هستید».
انتهای پیام