صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۳۲۷۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹

گروه سلامت ــ نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی عصر روز یکشنبه، 13 مردادماه، در بازدید از مرکز پزشکی حج جمهوری اسلامی ایران در مکه مکرمه، ضمن مناسب خواندن وضعیت سلامت زائران ایرانی، گفت: همه چیز برای انجام مناسک حج در روزهای آینده آماده است.

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده، ولی فقیه در حج و زیارت ضمن بازدید از مرکز پزشکی حج و بیمارستان ایران در عربستان سعودی، اظهار کرد: مناسک حج تمتع در «ایام تشریق» از 8 تا 12 ذی الحجه برگزار می‌شود و همراه با وقوف و بیتوته حاجیان در صحرای عرفات، مشعر و منا و انجام اعمالی نظیر سنگ زدن به شیطان (رمی جمرات)، قربانی کردن و تقصیر (تراشیدن موی سر) است.
نواب با اشاره به گزارش ارزیابی‌ها و نیز، بازدید‌هایی که شخصاً از هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی در روز‌های گذشته داشته است، گفت: عموم زائران از خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده در موسم حج راضی‌اند.
وی افزود: خدمات تیم پزشکی به گونه‌ای است که زائران در همان هتل محل اقامت خود یا هتل مجاور ویزیت می‌شوند و خدمات درمانی لازم را دریافت می‌کنند.
نماینده، ولی فقیه در عین حال، مردم ایران را «بسیار قانع و قدرشناس» دانست و گفت: ما مردمی بسیار مؤمن داریم که قدر خدمات خدمت‌گزاران خود را می‌دانند. پزشکان و اعضای کادر درمانی نیز روحیه‌ای بسیجی، جهادی و جبهه‌ای دارند و ۲۴ ساعته در خدمت زائران هستند آن هم در شرایطی که بسیاری از این پزشکان در ایران درآمد بالایی دارند، اما به آن در موسم حج پشت پا می‌زنند و برخی، حتی مرخصی بدون حقوق از محل کار خود می‌گیرند.
علیرضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت نیز در جریان این بازدید گفت: اعضای هیئت پزشکی حج به صورت جهادی مشغول خدمت هستند.
وی افزود: معاینات پزشکی عمومی زائران ایرانی تاکنون بیش از ۱۲۱ هزار مورد بوده و علاوه بر آن، معاینات تخصصی و خدمات بیمارستانی نیز انجام شده است.
رشیدیان بیان کرد: امسال به دلیل اینکه میانگین سن زائران ایرانی بالاتر از سال‌های قبل است و مناسک حج در اوج گرمای هوا در عربستان انجام می‌شود، باید مراقبت‌های بیشتری از زائران صورت بگیرد.
وی افزود: مرکز پزشکی حج با انجام اقداماتی از جمله شناسایی و کنترل بیماران پرخطر (های ریسک) در ایام تشریق و هماهنگی‌های لازم با مراکز خدمات درمانی و بهداشتی عربستان سعودی تلاش می‌کند تا شرایط مناسبی برای زائران ایرانی در ایام تشریق فراهم شود.
رشیدیان، راه اندازی دو بیمارستان صحرایی در عرفات و منا، استقرار یک آمبولانس با تجهیزات پزشکی در مزدلفه، بهره‌گیری از پزشکان ایرانی عرب زبان هنگام اعزام زائران بیمار به بیمارستان‌های سعودی و هماهنگی با وزارتخانه‌های حج و عمره و بهداشت عربستان را از جمله این اقدامات برشمرد.
«محمدتقی حلی ساز» رئیس مرکز پزشکی حج نیز مجموعه خدمات درمانی ارائه شده به زائران ایرانی را در سال جاری، گسترده و شامل انواع خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی نظیر آزمایشگاه، رادیولوژی، دندانپزشکی، نوار قلب، گچ گیری، دارو و ویزیت‌های تخصصی بیان کرد و گفت: شرایط نشان می‌دهد این خدمات مورد قبول زائرین قرار گرفته است.
وی مجموع خدمات ارائه شده به زائران ایرانی را از سوی مرکز پزشکی حج شامل بیش از ۲۵۰ هزار مورد انواع خدمت تاکنون بیان کرد و آن را نشانه اعتماد عمومی مراجعان دانست.
حلی ساز همچنین گفت: هیئت پزشکی حج برای ایام تشریق و برگزاری مناسک حج تمتع کاملا آماده است و دو بیمارستان صحرایی را در منا و عرفات برپا می‌کند.
وی یادآور شد: عمل جراحی تنها خدمت پزشکی است که در بیمارستان‌های مرکز پزشکی ایران ارائه نمی‌شود، بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با وزارت بهداشت عربستان، اعمال جراحی و مواردی که نیاز به آی سی یو (مراقبت‌های ویژه) و سی سی یو (مراقبت‌های قلبی) دارد به بیمارستان‌های سعودی ارجاع می‌شود.
رئیس مرکز پزشکی حج بیان کرد: تاکنون ۱۲ مورد انواع جراحی زائران ایرانی در بیمارستان‌های سعودی انجام شده است.
انتهای پیام