صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۳۴۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
آیت‌الله کمیلی در اهمیت روز عرفه مطرح کرد؛

کانون خبرنگاران نبأ ــ آیت‌الله محمد‌صالح کمیلی خراسانی گفت: عرفه از روزهای مقدس در طول سال بوده و بهتر است اعمال و ادعیه این روز در مکانی مقدس خوانده شود؛ حال اگر شخصی می‌بیند که در خانه‌ و تنهایی خود با خدا، اخلاص بهتر محقق می‌شود، ترجیح این است که در خلوت خویش این ادعیه و مناجات را بخواند.

آیت‌الله محمد‌صالح کمیلی خراسانی، از اساتید برجسته عرفان اسلامی و از شاگردان خاص عارف کبیر مرحوم سید‌هاشم حداد، در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ درباره اهمیت روز عرفه، گفت: شب و روز عرفه از بهترین زمان‌های عبادی در طول سال است؛ روز عارفان و مناجات با خداوند است و این روز اهمیت فراوانی نزد اهل سلوک و عرفان دارد.
 
وی ادامه داد: خیلی از عرفا برای بهره‌مند شدن از این روز خود را از چند روز قبل آماده می‌کردند، بنابراین توصیه می‌شود که برای چنین روزی از چند روز قبل خود را آماده کنید که بتوانید بهترین و بیشترین بهره عبادی را از روز عرفه کسب کنید.
 
ترجیح دعا بر روزه در روز عرفه
این فقیه عارف اظهار کرد: اهمیت روز عرفه از آنجا مشخص می‌شود که با توجه به اینکه روزه این روز از ثواب فراوانی برخوردار است، اما فرموده‌اند اگر کسی برای انجام عبادت و دعا در این روز توان جسمی ضعیفی دارد و روزه باعث ضعف او در دعا خواندن می‌شود، می‌تواند در این روز حتی روزه هم نگیرد که این نشان از اهمیت عبادت در این روز است و دعا خواندن در این روز بر روزه گرفتن آن ترجیح داده شده است.
خیلی از عرفا برای بهره‌مند شدن از این روز خود را از چند روز قبل آماده می‌کردند، بنابراین توصیه می‌شود که برای چنین روزی از چند روز قبل خود را آماده کنید که بتوانید بهترین و بیشترین بهره عبادی را از روز عرفه کسب کنید
 
وی افزود: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد آگاهی بیشتر مردم نسبت به روزهای عبادی و معنوی هستیم؛ در روز عرفه با اینکه تعطیل نیست، می‌بینیم مردم عزیز کشورمان دست از امورات دنیوی کشیده و برای انجام اعمال عبادی در اماکن زیارتی، حسینیه‌ها، مساجد، مصلی‌ها و... حاضر می‌شوند و اجتماع عظیمی شکل می‌گیرد؛ در هر گوشه و کناری از شهر مردم در حال زمزمه دعای عرفه و مناجات با خداوند می‌شوند و این حضور در سایر کشورهای اسلامی نیز وجود دارد که باز دلیلی بر اهمیت این روز مهم است.
 
دعاهای متعدد برای این روز
آیت‌الله کمیلی خراسانی درباره ادعیه وارده در این روز، گفت: برای این روز شریف دعاهای متعدد و معتبری از اهل بیت(ع) به ما رسیده است که این دعاها در صحیفه سجادیه، اقبال ابن طاووس و مفاتیح شیخ عباس قمی در دسترس است و مردم می‌توانند با رجوع به این کتاب‌های شریف، این دعاها را بخوانند، هر چند مرسوم است دعای عرفه امام حسین(ع) در این روز قرائت شود، اما همان‌طور که گفته شد، دعاهای دیگری نیز وجود دارد.
 
وی ادامه داد: الفاظ و معانی این ادعیه نشان می‌دهد که این روز، روزی بسیار پرفضیلت، شریف و مهم از نظر عبادت است و حتی در ضمن اعیاد گفته‌اند یکی از اعیاد نیز هست.
 

تقارن زمان مقدس با مکان مقدس در انجام اعمال این روز
آیت‌الله کمیلی خراسانی با اشاره به ارتباط انجام عبادت یک روز مقدس در یک مکان مقدس، گفت: این روز از روزهای مقدس در طول سال بوده و بهتر است اعمال و ادعیه این روز را در یک مکان مقدس خواند؛ به‌ویژه اهل سلوک و عرفان عبادات وارده برای این روز را در مکانی مقدس انجام دهند که تأثیر بیشتری دارد.
بعد از صحرای عرفات و کربلای معلی، مشاهد مشرفه حرم‌های ائمه(ع) و همین‌طور امامزادگان و مساجد اولویت مکانی دارد و هر چه امکنه شریفه را برای عبادت این روز انتخاب کنید، بسیار تأثیرگذار و مهم است
 
وی بیان کرد: دستوری که به ما داده‌اند اعمال این روز را در صحرای عرفات به‌ جا بیاورید، پس اولین مکان مقدس برای انجام اعمال این روز مقدس صحرای عرفات است. اما، در روایات داریم که تجلی خدا در این روز قبل از عرفات در کربلای امام حسین(ع) است که امام صادق(ع) در روایتی که در کامل‌الزیارت آمده است، می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي يَتَجَلَّي لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ يَقْضِي حَوَائِجَهُمْ وَ يَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ يُشَفِّعُهُمْ فِي مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ يَأْتِي أَهْلَ عَرَفَةَ فَيَفْعَلُ ذَلِكَ بِهِم»، معنای روایت این است که خداوند پیش از آنکه در روز عرفه بر اهل عرفات تجلی کند، بر زائران قبر امام حسین(ع) تجلی می‌‌کند، و حاجاتشان را بر می‌آورد و گناهانشان را می‌آمرزد و شفاعتشان را درباره دیگران می‌پذیرد، آن‌گاه به اهل عرفات توجه می‌کند و با آنان نیز این‌گونه رفتار می‌کند.
 
این فقیه عارف یادآور شد: بنابراین اعمال این روز را هر چه در یک مکان مقدس‌تر انجام دهید، باعث تقارن بین زمان مقدس با مکان مقدس می‌شود و تأثیر بیشتری دارد.
 
آیت‌الله کمیلی در پاسخ به اینکه کسانی که در مکه و کربلا حضور ندارند و در این روز در کشورمان هستند، چه اماکن مقدسی را توصیه می‌کنید، گفت: بعد از صحرای عرفات و کربلای معلی، مشاهد مشرفه حرم‌های ائمه(ع) و همین‌طور امامزادگان و مساجد اولویت مکانی دارد و هر چه امکنه شریفه را برای عبادت این روز انتخاب کنید، بسیار تأثیرگذار و مهم است.
 
وی ادامه داد: یکی از مکان‌های مقدس در کشورمان مشهد مقدس است که در روایات آمده اهمیت زیارت ثامن‌الائمه(ع) از زیارت امام حسین(ع) هم بیشتر است، چون زیارت امام حسین(ع) را چهار امامی و شش امامی‌ها هم می‌روند، اما زیارت امام رضا(ع) را تنها کسانی می‌روند که شیعه اثنی‌عشری باشند. لذا باید به این نکته هم توجه کرد که قبله ایران مشهد مقدس و خوب است کسانی که توفیق دارند در این روز مقدس در این مکان مقدس مشغول به عبادت شوند.
 
زیارت امام حسین(ع) از دور و نزدیک در این روز
این استاد حوزوی با اشاره به زیارت امام حسین(ع) از دور و نزدیک در این روز به زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) در ری توصیه کرد و گفت: نکته مهم از اعمال روز عرفه زیارت امام حسین(ع) در کربلای معلی است که اشاره شد؛ آنچه وارد شده این است که انسان به کربلا برود و از نزدیک حرم امام حسین(ع) را زیارت کند، حالا اگر مقدور نبود از دور هم می‌توان زیارت امام حسین(ع) را به‌جا آورد. اما توصیه ویژه به اهل تهران و ساکنان نزدیک به این شهر این است که در این روز مقدس به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) بروید و برنامه‌های عبادی و دعای عرفه را در این روز مقدس در این مکان مقدس بخوانید.
 
وی ادامه داد: در روایتی نیز آمده که زیارت آن حضرت وارد شده که هر کس به زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) برود مثل آن است که به زیارت جدشان امام حسین(ع) در کربلا رفته است.
اما توصیه ویژه به اهل تهران و ساکنان نزدیک به این شهر این است که در این روز مقدس به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) بروید و برنامه‌های عبادی و دعای عرفه را در این روز مقدس در این مکان مقدس بخوانید
 
این فقیه عارف افزود: اما اگر شخصی می‌بیند که اگر در این روز در خانه‌اش باشد و در خلوت و تنهایی خودش با خدا خلوت و مناجات کند، برای او اخلاص بهتر محقق می‌شود و از این طریق توجه بهتری به خدا کسب می‌کند، برای چنین شخصی ترجیح در این است که در همان خانه خلوت خودشان ادعیه و مناجات این روز را بخواند.
 
سیره مرحوم سیدهاشم حداد در ایام عبادی و معنوی
این شاگرد خاص عارف کبیر مرحوم سیدهاشم حداد در پایان در پاسخ به اینکه سیره استاد فقیدتان در چنین ایام عبادی و معنوی چه بود، گفت: زمانی که در نجف اشرف بودیم در مناسبت‌های زیارتی سعی می‌کردیم هم به منزل استاد برای دیدار با ایشان برویم و هم اینکه به اتفاق ایشان به حرم حضرت سید‌الشهدا(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) به مناسبت زیارتی مشرف شویم. گاهی اوقات در ایام خاص می‌شد که رفقا می‌آمدند و در خانه استاد جمع می‌شدند و به همراه ایشان به حرمین شریفین کربلا مشرف می‌شدیم.
 
وی بیان کرد: حالات استاد در چنین مناسبات قربی و الهی، حالت خاصی بود، یعنی وقتی به چهره ایشان نگاه می‌کردید، چهره بسیار بشاش و نورانی داشتند و تجلیات الهی در چنین ایامی ظهور در چهره ایشان داشت و در اماکن شریف که مشرف می‌شدند، می‌دیدیم که توجه ایشان به مبدأ و معاد بیشتر است و حالات توحیدی غیرقابل بیان و وصف در حرکات و سکنات ایشان نمایان می‌شد.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام