صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۳۹۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸

گروه ادب ــ مدیرعامل دفتر نشر معارف در آیین رونمایی کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» گفت: این اثر ساده، روان و شفاف است و منطق مستحکم عقل را نمایان می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی از کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)»، عصر امروز ۱۰ شهریورماه با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام محمدیان، نویسنده اثر در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
مسعود پیرمرادیان، مدیرعامل دفتر نشر معارف در این آیین گفت: این کتاب همانند کتاب «علی(ع) از زبان علی(ع)»، اثر دیگر مؤلف، تبیین یک روایت است. روایتی از زبان امام حسین‌(ع) که امام از زندگی و زمانه خود سخن می‌گوید.
وی افزود: در این کتاب، این روایت اهداف قیام آن حضرت را تبیین کرده و شفاف است و منطق قوی و مستحم عقل را نمایان می‌کند. روایت این اثر به دلیل فرم، کشش خوبی دارد و برای مخاطبان جذاب است. اینکه نویسنده‌ها بتوانند از قالب روایت بهره ببرند، ظرفیت خوبی است که نویسنده در دو کتاب اخیر از آن استفاده کرده است.
پیرمرادیان ادامه داد: با توجه به اینکه از کتاب «علی(ع) از زبان علی(ع)»، طی دو سال گذشته ۲۰ هزار نسخه در کتابفروشی‌ها به فروش رفته است، به نظر می‌رسد کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» نیز این‌گونه باشد و مخاطبان از آن استقبال کنند.
این ناشر در ادامه این آیین، بخش‌هایی از کتاب را خواند.

سبک نگارش «حسین(ع) از زبان حسین(ع)»

علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این آیین با اشاره به کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» گفت: در تاریخ‌نگاری روش‌های گوناگون با سبک‌های متفاوتی وجود دارد که یک دسته از آنها زندگی‌نامه خودنوشت است و ممکن است این زندگینامه را خود فرد یا فرد دیگری بنویسد که این کتاب به روش دوم است و امام حسین(ع) راوی است.
وی افزود: نویسنده از نظر دقت علمی مطالب را به دو دسته تقسیم کرده است که یک دسته نقل قول مستقیم بوده و دسته دیگر مطالبی است که با وجود معتبر بودن مدارک و اسناد آن، کلام مستقیم حضرت نیست، اما از زبان حضرت بیان شده است.
مختارپور ادامه داد: این کتاب نسبت به کتاب «علی(ع) از زبان علی(ع)» حجم اندکی دارد و دلیل آن نیز مربوط به نامه‌هایی است که در این کتاب آمده است.
وی با اشاره به اهمیت زندگی و تاریخ ائمه(ع) در زندگی بشر گفت: نویسنده در این کتاب عاشورا را ترسیم‌کننده حق و باطل دانسته و به خط مشی آن حضرت اشاره کرده است و به محبت و ارادت به امام حسین(ع) تأکید دارد و بیان می‌کند اگر این محبت و ارادت ملزم و ملحق به معرفت نشود، ممکن است انسان را دچار اشتباه و انحراف کند.
مختارپور اصل تحلیل این کتاب را بر محور عاشورا در بعد معرفتی و بصیرتی توصیف کرد و افزود: در این زمینه درس‌ها و عبرت‌ها مورد توجه قرار گرفته که درس‌ها برای تعالیم و عبرت‌ها برای جلوگیری از دچار شدن به سرنوشتی است که پس از پیامبر رخ داد. همین درس‌ها و عبرت‌ها انگیزه اصلی تمام تألیفات نویسنده است.

بهره‌گیری از ۱۰۱ منبع دست اول
در ادامه، محمدیان، نویسنده کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» گفت: این کتاب در هشت فصل از هنگام تولد، دوران امیرالمومنین(ع)، دوران امام حسن مجتبی(ع) تا دوران امامت ایشان و مبارزه با حاکمیت اموی و سرانجام واقعه کربلا و خطابه امام سجاد(ع) گردآوری شده است.

وی افزود: در این کتاب از ۱۰۱ منبع دست اول استفاده شده است و مانند بسیاری از کتاب‌های تاریخی فقط به ذکر منابع در فهرست بسنده نکرده است، بلکه متن عربی و منبع روایات از حضرت را در پاورقی‌ها بیان کرده که این امر پژوهش و رجوع به اصل سند را بر محققان تسهیل می‌کند.

محمدیان ادامه داد: برخی روایات مشهور که غیرمستند و در مواردی دارای سند ضعیف بوده، ذکر نکرده‌ام. برای نمونه مشهور است که حضرت زینب پس از شهادت حضرت، دست به دعا برمی‌دارد و می فرماید خداوند این قربانی را از ما قبول فرما که به دلیل اینکه این نقل در اسناد معتبر موجود دیده نشده، از بیان آن خودداری کرده‌ام.
همچنین از ملاقات امام حسین با زهیر هیچ مطلب و سخنی بیان نشده است و به همین دلیل به ناچار آن را نیاورده‌ایم.
وی تصریح کرد: امیدوارم همان‌طور که شور حسینی در دل‌های همگان موج می‌زند، معرفت حسینی نیز با آن همراه باشد و یکی از مصادیق آن هشت سال دفاع مقدس است که با معرفت حسینی از سرزمین و آب و خاک خود دفاع کردند و سرافراز و سربلندی و عزت امروز را مدیون آنها هستیم.
وی با اشاره به شهدای مدافع حرم گفت: بسیاری از این شهدا گمنام رفتند و از حرم و حریم اهل بیت(ع) دفاع کردند و همه اینها از انقلاب خمینی نشئت می گیرد.
در پایان این آیین، کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» رونمایی شد.

انتهای پیام