صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۱۷۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶

گروه معارف ــ مسجد جامع سرایان، تجلی‌گاه اعتقادات معنوی مردم آنجاست و شامل دو بخش شبستان زمستانی و تابستانی است.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مسجد در معماری اسلامی مکان مقدس برای نیایش و عبادت است که از آن به‌عنوان خانه خدا یاد می­‌کنند. مساجد در جوامع از دیرباز تاکنون پایگاه عظیم اجتماعی محسوب می‌شود.

مردم خراسان‌جنوبی برای اماکن مذهبی و بقاع متبرکه اهمیت ویژه قائل هستند. هر یک از این آثار علاوه بر آن که دارای فرم و شکل و هماهنگی بین بخش‌ها از لحاظ معماری و ساختار هستند، از لحاظ مردم‌شناسی دینی نیز قابل توجه هستند.

مسجد جامع سرایان نیز تجلی‌گاه اعتقادات معنوی مردم آنجاست و شامل دو بخش شبستان زمستانی و تابستانی است. شبستان زمستانی سر پوشیده و دارای رواق‌هایی است که ستون‌های مستحکمی آن را بر پا داشته‌اند این قسمت بر اثر زلزله و به مرور زمان تخریب شده که این اواخر به همت اهالی سرایان مرمت و بازسازی شده است.

شبستان تابستانی این مسجد دارای ایوانی بلند است که گچبری‌های زیبایی دارد و دارای محراب گچبری شده‌ زیبایی است که سوره مبارکه حمد را پیرامون خود به طرز زیبایی دارد. علاوه بر صحن و ایوان دو رواق کناری را نیز در دو طرف ایوان به سبک مساجد صفوی دارد.

مسجد جامع سرایان مربوط به دوره صفوی است و در سرایان، خیابان کوثر واقع شده است. این اثر در ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۷۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام