صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۶۴۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
حجت‌الاسلام کاظم لطفیان:

گروه اندیشه ــ دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی با اشاره به اینکه باید دقت کنیم تا در پرتو وحدت اسلامی نقشه شوم دشمن در رابطه با اختلاف میان خود را همراه با خود آن‌ها نابود کنیم، اظهار کرد: دفاع مقدس ما نماد تنیده شدن خود شیعه و سنی در دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب است. دفاع مقدس تنها مختص شیعه و یا اهل سنت نیست بلکه مرتبط به همه ایرانیان مسلمان اعم از شیعه و سنی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رسانه‌ای «نقش وحدت در پیروزی‌های دفاع مقدس و جبهه مقاومت» به همت ستاد دائمی تبیین معارف انقلاب اسلامی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی صبح امروز، نهم مهرماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم لطفیان، دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی؛ ماموستا ملاقادر قادری، عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و امام‌جمعه پاوه؛ مولوی علیرضا یعقوبی، از علمای برجسته اهل سنت خراسان؛ سردار حسن رستگارپناه، رئیس مرکز مطالعات امنیت پایدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عباسعلی فرزندی، از پیشکسوتان دفاع مقدس و رئیس دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام والمسلمین لطفیان طی سخنانی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که «ان‌شاءالله رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آِینده را نخواهد دید»، اظهار کرد: دشمنان انقلاب اسلامی همواره در حال برنامه‌ریزی علیه آرمان‌های مقدس نظام اسلامی و ایجاد اختلاف و انحرافات در میان اقوام و مذاهب اسلامی هستند که بر اساس آیات الهی قرآن کریم آمال و آرزو‌های دشمنان خبیث اسلام و قرآن با خود ایشان به گور برده خواهد شد.

امروز خاورمیانه بزرگ را محور مقاومت رقم می‌زند

لطفیان با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی به ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار دو شعار مهم «از نیل تا فرات» و «خاورمیانه بزرگ» را پیگیری می‌کنند، افزود: امروز خاورمیانه بزرگ را محور مقاومت رقم می‌زند و در رابطه با از نیل تا فرات نیز باید بگوییم که این جبهه متحد اسلامی است که در این سرزمین حکمفرما خواهد شد.

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی با اشاره به آخرین آیه سوره مبارکه سبأ که خداوند متعال فرمود: «وَحِیلَ بَیْنَهُمْ وَبَیْنَ مَا یَشْتَهُونَ کَمَا فُعِلَ بِأَشْیَاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ کَانُوا فِی شَکٍّ مُرِیبٍ؛ و میان آنان و میان آنچه (به آرزو) مى‌خواستند حایلى قرار مى‌گیرد همان‌گونه که از دیرباز با امثال ایشان چنین رفت، زیرا آن‌ها (نیز) در دودلى سختى بودند»، بیان کرد: امروز به واسطه انقلاب اسلامی، جبهه مقاومت و خون شهیدان نقش حیلوله بین دشمن را ایجاد می‌کند. طبق آموزه‌های این آیه کریمه، امروز محور مقاومت بین دشمن و اشتهای دشمن فاصله انداخته و به برکت انقلاب اسلامی، اشتهای دشمن با خود دشمن به گور خواهد رفت.

وی با بیان اینکه رمز حایل شدن بین دشمن و اشتهای آن وحدت اسلامی است، افزود: در دوران مختلف از آغاز نهضت انقلاب اسلامی و دوران دفاع قدس تا به امروز که کشور همواره مورد تهاجم دشمنان قسم خورده خود بوده است، آمیخته شدن خون شیعه و سنی جلوی بسیاری از اتفاقات ناگوار را گرفته و درخت تنومند انقلاب را آبیاری کرده است.

لطفیان با اشاره به اینکه باید دقت کنیم تا در پرتو وحدت اسلامی نقشه شوم دشمن در رابطه با اختلاف میان خود را همراه با خود آن‌ها نابود کنیم، اظهار کرد: دفاع مقدس ما نماد تنیده شدن خود شیعه و سنی در دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب است. دفاع مقدس تنها مختص شیعه و یا اهل سنت نیست بلکه مرتبط به همه ایرانیان مسلمان اعم از شیعه و سنی است.

هویت یکپارچه ایرانی و اسلامی در دفاع مقدس

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس شاهد هویت یکپارچه ایرانی و اسلامی بودیم و امروز نیز نیازمند چنین اتحادی هستیم، گفت: اگر چهار مؤلفه هویت اسلامی، هویت ایرانی، منافع ملی و امنیت ملی به هر نحوی از سوی دشمنان این مرز و بوم مورد تهاجم قرار گیرد، خون شیعه و سنی با هم مخلوط شده و در برابر تهاجمات می‌ایستد.

در ادامه این نشست خبری، ماموستا ملاقادر قادری، عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و امام‌جمعه پاوه، نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه مردم مرزنشین و زحمت‌کش ایرانی به ویژه کرد‌های غیور کشور در نقاط غربی و مرزی همواره به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی وفادار بوده و شهدای فراوانی را تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند، بیان کرد: ما با سختی‌های فراوانی که وجود داشت، هشت سال در دفاع مقدس و نیز چهل سال از ابتدای انقلاب با ضد و انقلاب و منافقان جنگیده‌ایم.

رشادت کرد‌های اهل سنت مرزنشین

امام‌جمعه پاوه ضمن بیان خاطراتی مربوط به دوران پیش از آغاز جنگ تحمیلی و نیز دوران پس از خاتمه جنگ و رشادتی که کرد‌های اهل سنت مرزنشین کشور در شهر‌های مختلف کردستان و در برابر دشمن از خود نشان دادند پرداخت و ضمن اشاره نقش وحدت در دفاع و پیروزی، ادامه داد: هنگامی که صدام به میهن عزیز ما حمله کرد و تمام جهان نیز حامی او بودند، خداوند متعال به ملت ما کمک کرد و مردم ما از اقوام و مذاهب و احزاب مختلف در برابر دشمن ایستادند و در نهایت نیز با چهار عامل ارزشی لطف خداوند، رهبری شجاعانه و حکیمانه، وحدت اقوام و مذاهب و ایستادگی، صبر و استقامت در جنگ تحمیلی موفق شدند.

ماموستا قادری در ادامه با اشاره به وظیفه مردم در دهه پنجم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امروز با صبر و مقاومت تمامی آحاد مردم از اقوام و مذاهب و اقوام مختلف، چهار دهه از انقلاب اسلامی گذشته است و بنابر آموزه‌های خداوند متعال در قرآن کریم به ویژه آیه ۱۵ سوره مبارکه احقاف، اربعین و چهل سالگی معیار سنجش و تفکر همه حکومت‌ها، مسئولان و دولت‌ها قرار داده شده است. طبق آموزه‌های الهی هر شخصی که به چهل سالگی برسد، باید اولاً شاکر خدا باشد، ثانیاً در گذشته خود تجدیدنظر کرده و بدان فکر کند تا احیاناً خطا‌های خود را جبران کند و ثالثاً برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشد تا ادامه مسیر زندگی خود را به خوبی و در راه درست طی کند.

فرهنگ محبت و مهربانی

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با بیان اینکه امروز و در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی باید هر چیزی را رد جای خود قرار دهیم، افزود: فرهنگ همه ایرانیان ازجمله کرد‌های غیور کشور، فرهنگ محبت و مهربانی است. امروز مردم ما مشکلات فراوانی دارند، ولی عاقل هستند و مشکلات را در سایه اسلام و قرآن تحمل می‌کنند و مسئولان نیز باید قدر ایشان را بدانند.

امام‌جمعه پاوه با اشاره به اینکه امروز بیش از گذشته نیازمند هوشیاری و حفظ وحدت میان تمامی اقوام ایرانی هستیم، تصریح کرد: با اینکه در حال حاضر با جنگ مسلحانه مواجه نیستیم، ولی تفکرات انحرافی مانند تفکر داعش و امثال آن از سوی دشمنان ظهور می‌کند که باید در این رابطه کارشناسی‌های لازم انجام شود؛ چراکه فکر را باید با فکر جواب داد و اندیشه‌های انحرافی را باید با دلیل و برهان از بین برد.

ماموستا قادری در پایان با اشاره به اینکه لازم است تا وحدت و در کنار هم بودن را همچون سال‌های دفاع مقدس تقویت کنیم، گفت: همگی ما باید مروری بر گذشته داشته باشیم و احترام با سابقین، ترویج معنویت، احترام به مذاهب و اقوام مختلف را همواره حفظ کرده و افزایش دهیم که اگر چنین شد، هیچ دشمنی نمی‌تواند به ایران اسلامی نگاه چپ کند.

معنویت در دفاع مقدس و حوادث کردستان

همچنین، سردار سرتیپ حسن رستگارپناه، رئیس مرکز مطالعات امنیت پایدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دیگر سخنران این نشست رسانه‌ای بود که طی سخنانی ضمن اشاره حوادث تاریخی کردستان که از ابتدای انقلاب اسلامی تا زمان آغاز جنگ تحمیلی رخ داد، اظهار کرد: بحث اصلی که در جنگ و دفاع جانانه مردم غیور کرد از آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی وجود دارد، بحث سخت‌افزاری صرف نیست، بلکه معنویتی در دفاع و حوادث کردستان وجود دارد که کمتر بدان توجه شده است.

وی تصریح کرد: به عنوان شخصی که سال‌های سال در مناطق کردنشین و اهل سنت کشور حضور داشتم و شاهد پایمردی‌های این دلاوران غیور در حوادث مهم دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکنون بوده‌ام، گلایه‌ای از برخی مسئولان دارم که چرا حق مطلب در مورد روحانیت و ائمه جمعه اهل سنت که محور اصلی حرکت‌های مردمی در کردستان بوده و هستند و بسیاری از ایشان نیز در حوادث ابتدای انقلاب و دوران دفاع مقدس به فیض شهادت نایل شدند و حتی امروز نیز در معرض تهدیدات فراوان ضد انقلاب و مستکبران قرار دارند، ادا نشده است و به اندازه کافی به نقش مؤثر ایشان در آگاهی مردم کردستان و نقاط مرزی در دفاع از اسلام و انقلاب پرداخته نشده است.

رستگارپناه با بیان اینکه امروز تهدید افراطی‌گری‌های مذهبی کمتر از تهدید کوموله امثال آن نیست و تنها با وحدت و همدلی می‌توان در برابر این تهدیدات ایستادگی کرد، گفت: در رابطه با وحدت شیعه و سنی پیش از انقلاب اسلامی و در طول تاریخ بحث‌های کلامی فراوانی شده بود که انقلاب اسلامی این مسئله کلامی را به عمل تبدیل کرده و به صورت رفتاری نشان داد.

مقابله اهل سنت با افراطی‌گری

وی با بیان اینکه دفاع مقدس نیز پیوندی قلبی و عملی میان شیعه و سنی در دفاع از کیان ایرانی و اسلامی ایجاد کرد، افزود: اکثر قریب به اتفاق روحانی اهل سنت ما در خطبه‌های نماز جمعه خود نقشی اساسی در روشنگری، آگاهی دینی و بصیرت‌افزایی مردم دارند.

رئیس مرکز مطالعات امنیت پایدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه روحانیت اهل سنت ما همواره به مقابله با افراطی‌گری و جریانات منحرف فکری و سیاسی می‌پردازند، تصریح کرد: امیدوار نگاه داشتن مردم در تداوم راه انقلاب اسلامی، خستگی‌ناپذیری و همراهی در انقلاب، حضور در دفاع مقدس، قبول اسارت و شکنجه‌های فراوان، عدم همکاری با ضد انقلاب، مراقبت از منافع ملی و ارزش‌های اعتقادی و ... همگی از برکات روحانیون اهل سنت ما در کردستان و نقاط مرزی بوده است.

وی با اشاره به بیاناتی از مقام معظم رهبری در رابطه با لزوم تدوین کتاب و نوشته‌هایی در رابطه با خدمات متقابل کرد‌ها و انقلاب اسلامی همانند کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام، بیان کرد: وحدت میان شیعه و سنی به ویژه کرد‌های غیور کشور همواره باعث از بین رفتن توطئه دشمنان این مرز و بوم در طول دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده و شاهد آن نیز وجود نزدیک به یازده هزار شهید اهل سنت است.

در ادامه، مولوی علیرضا یعقوبی، از علمای برجسته اهل سنت خراسان، نیز در سخنانی ضمن ارائه دو دیدگاه متفاوت در رابطه با مقوله جنگ که یکی همچون ابن‌خلدون خاستگاه جنگ را فطری و بشری خوانده و دیگری مانند ابونصر فارابی آن را امری اجتماعی می‌داند، اظهار کرد: با توجه به نظریات مختلفی که در مورد مقوله جنگ ارائه شده، جنگ‌ها دارای دو حالت تهاجمی و تدافعی هستند که جنگ تحمیلی هشت ساله علیه انقلاب اسلامی ایران، برای ما جنگی تدافعی بود.
 
وی با بیان اینکه اگر از دوران جنگ تحمیلی با عنوان دفاع مقدس نام برده می‌شود، این امر ریشه در آیات الهی قرآن کریم دارد، افزود: یکی از برکاتی که دوران دفاع مقدس برای ما داشت، وحدت مردم است. در دفاع مقدس نگرش جمعی در میان ملت ایجاد شد و در واقع اولین ثمره بزرگ آن دوران، رشد نگرش جمع‌گرایانه است.

مولوی یعقوبی با بیان اینکه در بسیاری از خانواده‌های شیعه و سنی چند شهید تقدیم راه انقلاب و اسلام شده و خون ایشان با هم آمیخته شده است، گفت: تمامیت ارضی و حفظ امنیت دیگر ثمره جنگ بود. رشد سیاسی آحاد مردم در سایه وحدت میان اقوام مختلف در طول این سال‌ها باعث شده است تا ملت ما پای تمامی تهدیدات دشمنان ایستادگی کرده و حتی تهدیدات را به فرصت تبدیل کند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: هنگامی که فکر بسیج پای کار آمد، کار به جایی رسید که امروز در تمامی زمینه‌های علمی و فناوری، نظامی و ... در دنیا مطرح هستیم. در حقیقت باید اذعان کرد که فکر و اندیشه ما می‌توانیم در جنگ کلید خورد و امروز تمامی استکبار از ایران اسلامی هراس دارند.

مولوی یعقوبی با بیان اینکه در شرایط فعلی وظیفه داریم از کشور دفاع کرده و پای آرمان‌های امام(ره) و انقلاب بایستیم، تصریح کرد: اندیشمندان دینی باید مردم را آگاه کنند؛ چراکه اگر امروز جنگ با سلاح وجود ندارد، ولی جنگ با فرهنگ و اسلام به صورت تمام‌عیار در جریان است. علمای اسلام باید منطق عقلانی و علمی را پای کار آورند و با منطق علمی جنگ فرهنگی را پاسخ دهند.
 
وی در ادامه ضمن بیان روایاتی از ائمه شیعه و اهل سنت در رابطه با مقابله با افکار انحرافی، تصریح کرد: علمای شیعه و سنی باید در برابر جریانات انحرافی سکان‌دار باشند و با تبیین و روشنگری مسائل و شبهات مختلفی که دشمنان ایجاد می‌کنند، جوانان عزیز را از این معرکه خطرناک نجات دهند.

مولوی یعقوبی در پایان سخنان خود بر ضرورت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تأکید و بیان کرد: یاد شهیدان باید برای همیشه تاریخ زنده نگه داشته شود و در هر فرصتی نیز از شهامت ایشان سخن به میان آید.

همچنین، عباسعلی فرزندی، از پیشکسوتان دفاع مقدس و رئیس دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی، نیز طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه انقلاب اسلامی احیاکننده اسلام ناب و به دنبال وحدت امت اسلامی و احیای هویت اسلامی بود، گفت: در واقع جنگ تحمیلی هشت ساله‌ای که به ما تحمیل شد، جنگی تمام عیار و همه‌جانبه از سوی قدرت‌های بزرگ علیه اسلام و انقلاب بود که براساس برخی نظریه‌ها می‌توان از آن به عنوان جنگ جهانی سوم یاد کرد.

فرزندی با اشاره به اینکه دفاع مقدس نماد وحدت میان اقوام و مذاهب مختلف بود که تقدیم 11 هزار شهید اهل سنت به انقلاب و اسلام که در میان ایشان یکصد روحانی نیز وجود دارد، نشانه آن است، افزود: مظهر وحدتی که باعث شد تا ملت ما امروز عزتمندانه و شرافتمندانه در جهان سرافرازی کند، دفاع مقدس است.

رئیس دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی تصریح کرد: کوتاه کردن شر سلطه‌گران، بازیابی عظمت مسلمانان، در امان ماندن امت اسلامی از گزند دشمنان، برقراری صلح و آرامش از ثمرات مهم دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: عزت، امنیت، اقتدار ملی، الگوهای ماندگار برای نسل‌های مختلف، ایجاد و گسترش فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت، ارتقای توانمندی دفاعی و امنیتی، مدیریت جهادی و انقلابی، تغییر معیار و معادله جهانی و تکمیل سپر مستحکم دفاع و مقاومت اسلامی در مقابل نظام سلطه از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس و ایستادگی ملت ایران است.

فرزندی با بیان اینکه دفاع مقدس ما دارای محتوای فرهنگی و معرفتی است که ایستادگی ملت از اقوام مختلف آن را خلق کرد و این ذخیره بزرگ همواره باید برای توسعه بیشتر مورد توجه قرار گرفته شود، گفت: دفاع مقدس باعث تربیت انسان‌های الهی، ایجاد فرهنگ مقاومت، اقتدار امت اسلامی، خودباوری و عزت ملت، دشمن‌ستیزی، همبستگی اسلامی امت، ایستادگی مقابل بحران‌ها، رشد اسلام‌خواهی و ... شد.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس در پایان با اشاره به اینکه امروز در شرایطی هستیم که توجه به مسئله فلسطین که مهمترین دغدغه جهان اسلام است، از رهگذر دفاع مقدس ما می‌گذرد، اظهار کرد: امروز باید باور به وجود دشمن و جدی گرفتن آن، باور به شکست‌پذیری دشمن، حفظ تقویت کینه نسبت به دشمن، فریب نخوردن از دشمن، مقاوم‌سازی اراده مقابله با دشمن، عبرت گرفتن از تاریخ، در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف و ... در همگان نهادینه شده و وجود داشته باشد.
انتهای پیام