صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۶۸۸۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
آیت‌الله جوادی آملی:

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم امروز در جلسه تفسیر اظهار کرد: برخی دستورات قرآن، بین‌المللی است از جمله اینکه فرموده در امور مردم از هر فرقه و دینی باشند کوتاهی نکنید؛ وفای به عهد داشته باشید و در کار آنان کم نگذارید.

به گزارش ایکنا آیت‌الله جوادی آملی امروز 10 مهرماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به احکام جدایی میان زن و شوهر در طلاق گفت: جدایی با طلاق، فسخ و انفساخ صورت می‌گیرد که انفساخ تکوینی یا تشریعی است.

وی افزود: طلاق در حد ضرورت در اسلام تجویز شده، ولی اگر کسی از روی دعای نفسانی بخواهد طلاق بدهد، مانند کسی است که خانه خود را خراب کرده است.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: در برخی روایات فرموده عرش خداوند در اثر طلاق متزلزل می‌شود؛ عرش هم مرکز فرمانروایی الهی است و از آنجا خدا جهان را اداره می‌کند.

این مفسر قرآن در ادامه با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان بیان کرد: خداوند در سوره انسان بحث دنیا و آخرت را گره زده و بهشت منشی بودن ابرار را در دنیا مطرح کرده و فرموده کسانی که به نذر خود وفا می‌کنند و از مقام خدا خوف دارند، از لیوان‌های پر بهشتی می‌نوشند که مقداری از کافور به آن ممزوج شده است.

وی با بیان اینکه مراد از کافور نام چشمه خاصی است که مخصوص بندگان ویژه خداوند است که در دنیا به مسکین و یتیم و اسیر رسیدگی می‌کنند، اظهار کرد: همچنین جزای دیگر آنان این است که در قیامت با چهره بشاش محشور شده و جایگاه آنان بهشت و لباس‌های حریر است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه در آیه 6 و 7 این سوره بیان شده که بهشتیان از چشمه کافور می‌نوشند، افزود: بلافاصله در آیه هفت فرموده که آنان به نذر خود وفا می‌کنند؛ در اینجا این سؤال رخ می‌دهد که ما در آخرت، وفای عهد نداریم و جا، جای تکلیف نیست، بنابراین این پیوستگی ممکن است به این علت باشد که هم اکنون ابرار، در بهشت هستند و یا تجسم اعمال است یا در دنیا صحنه بهشت در برابر دیدگان آن‌ها است.

وی تصریح کرد: پیامبر در روایتی فرمود به سمت بوستان‌های بهشتی بروید و وقتی از ایشان در مورد بوستان بهشتی سؤال شد فرمودند جایی که  ذکر خدا و جلسه قرآن و بیان روایات و نام است بهشت است. همچنین روایت داریم که من درب حکمت هستم و علی باب آن لذا معلوم می‌شود که انسان دو مدل می‌تواند چیزی فرا بگیرد؛ گاهی علم او حصولی و گاهی هم علم شهودی است.

این مفسر قرآن با تأکید بر اینکه جایی که سخن از خدا و اهل بیت و پیامبر است فرشتگان بال‌های خود را زیر پای طالبان این علوم می‌گشایند تصریح کرد: این حرف‌ها مجاز نیست، بلکه واقعی است؛ بنابراین اگر کسی اهل معنا باشد و لطایف قرآن را حضورا و حصولا دریابد فرشته را درک خواهد کرد. کلینی از پیامبر نقل کرده که اگر انسان در زندگی راه درست را برود با فرشتگان مصافحه می‌کند و گفت و گو دارد و آنها زیر پای طلاب علوم دینی بال پهن می‌کنند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه انسان اگر گوش و چشمش بسته نباشد، مجلس درس و بحث پیامبر را بهشت می‌داند و بهشت عینی هم در قیامت خواهد بود به بحث شأن و فضای نزول اشاره و اظهار کرد: شأن نزول برای آیه و فضای نزول برای مجموعه سوره و جو نزول هم برای مجموعه قرآن کریم است که در 23 سال نازل شده است.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: برخی دستورات قرآن، بین‌المللی است از جمله اینکه فرموده در امور مردم از هر فرقه و دینی باشند کوتاهی نکنید؛ وفای به عهد داشته باشید و در کار آنان کم نگذارید.

انتهای پیام