صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۷۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴

گروه معارف ــ مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ابتدا این سوال برای افراد به وجود می‌آید که به راستی ریشه‌ها، مبانی علل محبت و عشق به امام حسین(ع) از کجا نشات می‌گیرد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار، عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و عضو گروه فقه این بنیاد، امروز ۱۱ مهر ماه در همایش «اربعین؛ نماد محبت الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین(ع)» که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، در خصوص اربعین در اندیشه شیعی اظهار کرد: همواره در وجود انسان و زندگی انسان‌ها حقیقتی به نام محبت و عشق وجود دارد و عامل بسیاری از پیوندها، جنبش‌ها و حرکت‌ها است، امام رضا(ع) می‌فرمایند: «محبت و دوستی با مردم نیمی از عقل و خرد آدمی را تشکیل می‌دهد.»

وی ادامه داد: در این راستا حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که دعا کردند که «خدایا روزی را نیاور که یک ظالم دست عنایت و محبت به من داشته باشد اگر به من خوبی کند قلب من به او تمایل پیدا می‌کند.» گاهی محبت نعمت و خیری است که از فردی به انسان می‌رسد. گاهی محبت و دوستی بر اثر الفت و اجتماع حاصل می‌شود و گاهی ریشه در سنخیت دارد.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در تاریخ اسطوره‌هایی هستند که نماد سخاوتمندی حاتم طاعی است. این شخصیت را برخی‌ها به دلیل سخاوتی که او دارد به او علاقه و محبت دارند. در اسطوره تاریخی رستم نماد شجاعت است و مردم به دلیل این ویژگی است که به او عشق می‌ورزند.

شریعتی‌تبار خاطرنشان کرد: شایسته است که همه انسان‌های آزادی‌خواه به احرار عالم و انسان‌هایی که به آزادی، عزت، استقامت در برابر ستمگران و همه انسان‌هایی که به عدالت ظلم ستیزی عشق می‌ورزند، نه تنها بایسته است به طور طبیعی این انسان‌های آزادی‌خواه، عدالت‌طلب و ظلم ستیز عالم با امام حسین(ع) آشنا شوند.

وی با بیان اینکه بی‌شک دل همه انسان‌ها، کانون عشق و ارادت به امام حسین(ع) می‌شود، افزود: در واقع ارادت به امام حسین(ع) اختصاص به شیعیان و مسلمانان ندارد، بلکه همه بشریت و همه انسان‌های آزادی‌خواه به امام حسین(ع) عشق می‌ورزند، چرا که آن حضرت نماد عزت، ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و حریت هستند.

عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: هنگامیکه انسان درمی‌یابد که امام حسین(ع) به زیر یوغ دشمن تن نداد، موجب می‌شود عشقی در وجود او به‌طور طبیعی ایجاد شود. عشق به امام حسین(ع) ریشه در آرمان‌های زیبای ملکوتی ایشان دارد که ماندگار و جاودانه است. امروز در دنیا کسی نیست که به شعار «هیهات من‌الذله» حسینی عشق نداشته باشد.

وی تاکید کرد: در واقع امام حسین(ع)، آزادگی و عزت را زیر تیغ شمشیرها به بشریت آموخت و حاضر شد جان خود و عزیزانش را تقدیم کند، اما آزادگی او مخدوش نشود، باید گفت حسین ابن علی(ع) حق بزرگی نه تنها به گردن مسلمانان بلکه به گردن بشریت دارد و باید گفت اربعین نماد همه این ارزش‌ها، تعلیمات و آموزه‌ها است.

صبغه الهی راز ماندگاری اربعین و عاشورا
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: امروزه بشریت به درس‌ها و نمادهایی که اربعین به ارمغان آورده است به شدت نیاز دارد و این خدا گونگی و صبغه الهی در عاشورا و اربعین رمز ماندگاری اربعین و عاشورا شده است.

شریعتی تبار ادامه داد: این میلیون‌ها انسان عاشقی که با خطرات و زحمات فراوانی صدها کیلومتر راه را می‌پیمایند تا به مضجع شریف امام حسین(ع) برسند، به دلیل رنگ خدایی است که در عاشورا وجود دارد.

وی گفت: هدف نهایی کربلا، اربعین و عاشورا خداست. اما هدف میانی و ظاهری هم این قیام را ترغیب می‌کند که امروز هم اربعین دانشگاه و کلاس درس است. سلطه‌گران، مستکبران و استعمارگران از طریق جهالت و ضلالت بر ما تسلط پیدا می‌کنند.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در این راستا نیز باید گفت که امروزه نظام سلطه و استکبار جهانی از طریق جهالت و مسموم کردن فکر و ذهن بشر در تلاش است که بر ما تسلط پیدا کند.

شریعتی‌تبار اظهار کرد: در آستانه حماسه بزرگ زیارت اربعین حسینی و پیاده‌روی با سکوت میلیون‌ها انسان دلداده برای ساحت مقدس امام حسین(ع) هستیم‌. اربعین در جریان کربلا و عاشورا نماد بلوغ و رشد و بالندگی مطلوب این حادثه و حماسه بزرگ اسلام و بشریت است. این همایش بزرگ جهانی شده و به تعبیر مقام معظم رهبری جهانی‌تر هم خواهد شد و پیروان همه ادیان جهان به این کلاس و درس نیازمند است.

انتهای پیام

انتهای پیام