صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۵۴۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
محمدرضا یوسفی:

گروه اقتصاد ــ عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید تأکید کرد: معتقدم تشکیل واحدهای مبارزه با پولشویی در بانک‌‌ها کار پسندیده‌‌ای است، مشروط بر اینکه بانک مرکزی هم در مورد این واحدهای پولشویی و پاسخگو کردن بانک‌ها حساسیت نشان دهد و دوره‌ها و کارگاه‌های لازم را برای افراد عضو این واحدها برگزار کند و اطلاعات آن‌ها را بالا ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره ابلاغیه اخیر بانک مرکزی مبنی بر تشکیل واحدهای مبارزه با پولشویی در تمام بانک‌های کشور پرداخت و اظهار کرد: پولشویی از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد؛ پول‌هایی که از طرق مختلفی همانند قاچاق کالا یا راه‌های غیرقانونی دیگری به دست آمده‌اند در شبکه بانکی تبدیل به پول حلال و قانونی می‌شود و ظاهر موجهی پیدا می‌کند.

حساسیت به پولشویی در کشورهای پیشرفته

وی ادامه داد: بر این اساس چون مهم‌ترین جایگاهی که این اتفاق در آن رخ می‌دهد شبکه بانکی است لذا بانک مرکزی معتقد است که نظارت کنونی که بر روی بانک‌ها صورت می‌گیرد کافی نیست و یکی از راه‌هایی که می‌توان نظارت مؤثرتری داشت تشکیل واحدهای مربوط به شناسایی و مبارزه با پولشویی است تا کنترل بیشتری بر حساب‌های بانکی انجام شود و به خوبی تشخیص دهیم که کدام پول‌ها از مسیر درست و کدام یک از مسیر نادرست وارد اقتصاد می‌شود.

حجت‌الاسلام یوسفی با اشاره به وضعیت مبارزه با پولشویی در اقتصادهای پیشرفته افزود: یکی از مجاری برای کنترل سطح پول‌های رد و بدل شده در کشورهای پیشرفته، همین اقدام است. اگر شخصی در نظام بانکی سپرده‌گذاری کرده و این مبلغ اندک باشد حساسیت چندانی نسبت به وی وجود ندارد اما اگر قرار است مبلغ کلانی جابه‌جا شود باید مشخص شود که این مبلغ کلان از کجا و بابت چه چیزی به دست آمده است.

لازمه موفقیت واحدهای مبارزه با پولشویی

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: گاه پول‌های میلیاردی در شبکه بانکی ما جابه‌جا می‌شود و نظارت چندانی هم بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد بنابراین اگر واحدهایی تشکیل شود که بتوانند نظارت و راستی‌آزمایی لازم را داشته باشند بهتر می‌توانند موارد که پولشویی صورت می‌گیرد را شناسایی کنند. لذا معتقدم این کار پسندیده‌‌ای است مشروط بر اینکه خود بانک مرکزی هم نسبت به این واحدهای پولشویی و پاسخگو کردن بانک‌ها حساسیت نشان دهد و دوره‌ها و کارگاه‌های لازم برای افراد عضو این واحدها برگزار کرده و اطلاعات آن‌ها را بالا ببرند.

پولی که از طریق غیرقانونی وارد کشورها شده احتمالاً قاچاق بوده و این قاچاق به تولید ملی ضربه می‌زند. در چنین شرایطی کالاهای غیرمجاز در کشور فروخته می‌شود در حالی‌که تولیدکنندگان داخلی مشغول تولید چنین کالایی هستند

وی گفت: یکی از مسائلی که ممکن است در این راستا پیش بیاید این است که برخی از بانک‌ها، واحدهای پولشویی را تشکیل دهند اما افرادی که توانایی نداشته و با ادبیات موضوع آشنایی ندارند در رأس این واحدها قرار گیرند. لازمه موفقیت این واحدها این است که این افراد با ادبیات موضوع آشنا بوده، تجارب سایر کشورها را خوب بدانند، دارای انگیزه‌های لازم باشند و دستشان هم برای این کار باز باشد.

تأثیرات پولشویی بر کاهش سلامت در نظام بانکی

یوسفی درباره عواقب رواج پولشویی در اقتصاد کشور تصریح کرد: نکته مهم درباره منشأ این پول‌ها است. پولی که از طریق غیرقانونی وارد کشورها شده احتمالاً قاچاق بوده و این قاچاق به تولید ملی ضربه می‌زند. در چنین شرایطی کالاهای غیرمجاز در کشور فروخته می‌شود، در حالی‌ که تولیدکنندگان داخلی مشغول تولید چنین کالایی هستند. وارد کردن کالای غیرمجازی که مالیات آن پرداخت نشده و مسائل گمرکی لازم در مورد آن رعایت نشده است. لذا باعث خواهد شد کالای خارجی با قیمت پایین‌تری بازار ما شود و از این طریق به تولیدکننده داخلی و به اشتغال و رشد اقتصاد کشور ضربه بزند

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: به ویژه در این دوره خاصی که دچار تحریم هستیم و رشد اقتصادی ما منفی است توجه به این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌‌کند چراکه قاچاق باعث کاهش رشد اقتصادی می‌شود و حتی زیان‌های اخلاقی هم برای جامعه دارد و از جمله این موارد افزایش فساد در دولت است. شخصی که قصد انجام آزادانه فعالیت قاچاق دارد باید یک شبکه فساد تشکیل دهد و اعضای آن شبکه هم می‌توانند از مدیران تا کارمندان عادی باشند که آلوده این کار شده‌اند.

وی گفت: چنین وضعیتی حتی روی نماینده مجلس، معاون وزیر، خود وزیر و داماد وی اثر بگذارد تا کارهای خودشان را پیش ببرند. اگر یک تیم قاچاقچی سالانه هزار میلیارد تومان در آمد داشته باشند، طبیعتاً خرج کردن چند میلیارد از آن برای آلوده‌کردن برخی افراد چیز عجیب و مهمی برای آن‌ها نیست بنابراین حتماً باید با پولشویی در شبکه بانکی مقابله کرد چراکه افراد زیادی از همین طُرُق آلوده شدند.

انتهای پیام