صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۵۶۷۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
مبلغ و پژوهشگر حوزه بیان کرد:

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی گفت: کلمات نهج‌البلاغه مربوط به بیش از هزار سال پیش است، اما نسخه‌های شفابخش این اثر گرانقدر را نه فقط عالمان شیعه، بلکه علمای اهل تسنن، مسیحیان و یهودیان تحسین کرده‌اند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدرس و پژوهشگر مرکز تخصصی نماز و مهدویت، 21 آبان‌ماه در گفتمان دینی «اهمیت و ضرورت پرداختن به نهج‌البلاغه» که در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: نهج‌البلاغه گزیده‌ای از مجموعه آموزه‌های امیرمؤمنان، حضرت علی(ع) است که جمع‌آوری آن حدود 16 سال طول کشیده و در سال 400 هجری توسط سید رضی(ره) تدوین آن به پایان رسیده است.
وی بیان کرد: نهج‌البلاغه مطابق نسخه‌های مشهور از 241 خطبه، 79 نامه و 489 حکمت تشکیل شده است؛ آنچه این اثر شگرف را بی‌همتا می‌کند؛ اعجاز علمی و معنوی حضرت علی(ع) به عنوان قرآن ناطق است و اگر چه کلمات آن مربوط به بیش از هزار سال پیش است، اما نسخه‌های شفابخش این اثر گرانقدر را نه فقط عالمان شیعه، بلکه علمای اهل تسنن و مسیحیان و یهودیان تحسین کرده‌اند.
لطفیان سرگزی با بیان اینکه هانری کربن، جرج جرداق، کرنیکو، استاد امین نخله، ابن ابی الحدید معتزلی، آلوسی، محمد عبده از جمله مسیحیان و اهل تسننی هستند که شیفته نهج‌البلاغه شده‌اند، ادامه داد: جرج جرداق مسیحی درباره نهج‌البلاغه می‌گوید که آیا در تاریخ مشرق‌زمین، هیچ به سراغ نهج‌البلاغه رفته‌اید؟ نهج‌البلاغه‌ای که از فکر و خیال و عاطفه، آیاتی به دست می‌دهد که تا انسان هست و تا خیال و عاطفه و اندیشه انسانی وجود دارد، با ذوق بدیع ادبی ــ هنری او پیوند ناگسستنی خواهد داشت. سخنانی به هم پیوسته و هماهنگ، جوشان از درکی عمیق و بینشی ژرف، لبریز از شور واقعیت و گرمی حقیقت و سرشار از اشتیاق تمام، برای شناخت ماورای این حقیقت. او اعتراف می‌کند که نهج‌البلاغه را بیش از ۲۰۰ بار خوانده است.
وی افزود: شیخ محمد عبده مفتی سنی مذهب در مقدمه شرحی که بر نهج‌البلاغه نوشته است، می‌گوید «کارهای اجتماعی‌ام تعطیل شده و خانه‌نشین شده بودم و غم و غصه‌ها به سراغم آمده بود به‌طوری که خاطرم مشوش بود، عجیب است این عالم اعتراف می‌کند، که به عمرم نهج‌البلاغه را ندیده بودم، همان‌طور که غرق در غصه‌ها بودم بر حسب عادت دستم را بردم به‌سوی کتابی و برداشتم، باز کردم دیدم این کتاب من را آرام می‌کند و آرام‌بخش است، دقت کردم دیدم نهج‌البلاغه است کتابی که تا آن موقع ندیده بودم. سپس می‌گوید مقدر من این بود که بر نهج‌البلاغه مطلع شوم».
مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به نقل از محمد عبده ادامه داد: «خاطرم پریشان بود، آن موقع که نهج‌البلاغه را پیدا کردم دیدم آرام‌بخش من است، چاره‌ای است برای بیرون راندن غصه‌های من. سخن امیرالمؤمنین غصه‌های من را از بین می‌برد، وقتی دیدم این‌طور است، سرگرم شدم، بعضی صفحاتش را ورق زدم، در جملاتی از عبارات نهج‌البلاغه تأمل کردم، تا جایی که دیدم بدن من در این اتاق است ولی من در جاهای دیگر سیر می‌کنم. یک وقت دارم ملکوت را می‌بینم، یک وقت دارم جنگ را می‌بینم .... می‌گوید که من دیدم در عالم بیان و قلم جنگ‌ها در گرفته، شبیخون‌ها زده می‌شود و کسی که در این وسط پرچم پیروزی را به دوش می‌کشد حضرت امیرالمؤمنین(ع) است».
وی اظهار کرد: اینها قطره‌ای از دریای اعترافات مسیحیان و اهل تسنن در مورد بیان امیرالمؤمنین علی(ع) است. حیف نیست من و شمای شیعه امام عصر(عج)، من و شمایی را که به اسم امیرالمؤمنین(ع) می‌شناسند تا به حال در زندگی‌مان حتی یک بار هم نهج‌البلاغه را نخوانده باشیم که این ضعف بزرگی است.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: تأثیر کلام امیرالمؤمنین بر دل‌ها و جان‌ها آنچنان است که نقل می‌کنند هنگامی که حضرت خطبه می‌خواندند دل‌ها به تپش می‌افتاد، بدن‌ها می‌لرزید و اشک‌ها جاری می‌شد و حتی درباره فردی مانند همام نقل می‌کنند که بعد از خطبه متقین جان داد.
وی بیان کرد: حال چنین گنج گران‌بهایی را که کتاب سبک زندگی ایمانی و راهنمای زندگی دینی و شفای دردهای فردی و اجتماعی است، در اختیار داریم حیف است که از آن غافل بمانیم.
محمود لطفیان
انتهای پیام